اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

دندانپزشکی چیست؟ + معرفی انواع پروتز متحرک


پروتزها دندان های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان های اصلی از دست رفته طراحی شده اند و در سبک های مختلف برای بیمارانی با شرایط مختلف در دسترس هستند. دندان مصنوعی می تواند شامل تمام دندان های فک باشد، چیزی که ما معمولا به عنوان دندان مصنوعی می شناسیم، و این دندان های مصنوعی نیز می توانند خاص باشند.

دندان ها به طور کلی به دو دسته اصلی زیبایی و پزشکی تقسیم می شوند و اکثر افراد به دلیل بیماری های مزمن تمام یا بیشتر دندان های خود را از دست می دهند. دندان در روابط اجتماعی آنها آنها خجالتی هستند و غذاهای خاصی را می جوند. دندانپزشک از بریس های دندانی استفاده می کند زیرا آنها در خوردن برخی غذاها مشکل دارند و اغلب مشکلات گوارشی دارند زیرا نمی توانند به درستی بجوند. مشکل اون بیماران


دندانپزشکی چیست؟

دندانپزشکی یکی از زیرمجموعه‌های گروه علوم پزشکی است و اساساً تخصصی است که وظیفه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به گروهی از بیماران دندانپزشکی (بیماران پروتز) را بر عهده دارد. طبق آمار ارائه شده در سایت www.nadl. org میانگین حقوق دندانپزشکان از 3500 دلار (حدود 10 میلیون تومان در ماه) تا 6000 دلار (18 میلیون تومان در ماه) است. دلیل این میزان درآمد از یک سو تعرفه ها و هزینه های خدمات دندانپزشکی و از سوی دیگر تعداد زیاد بیماران دندانپزشکی است که تقاضا برای درمان دندانپزشکی را افزایش می دهد. از دیگر مزیت های حرفه دندانپزشکی می توان به مطلوب ترین موقعیت اجتماعی حرفه دندانپزشکی در جامعه و همچنین بهترین شرایط کاری و کاری اشاره کرد.


دندانپزشک کیست؟

دندانپزشکی یکی از زیرشاخه های گروه علوم پزشکی است و در واقع حرفه ای است که همراه با دندانپزشکی وظیفه ارائه خدمات بهداشتی و درمان گروهی از بیماران را بر عهده دارد. نقش و وظیفه دندانپزشک این است که پس از برداشتن قالب بیمار و ارسال آن به آزمایشگاه، دندانپزشک باید طبق برنامه درمانی و نظر پزشک دندان، پروتزهای مصنوعی بیمار را تهیه کند. طبق این تعاریف، دندانپزشک یا آزمایشگاه دندانپزشکی حق پذیرش مستقیم بیمار (مانند پذیرش بیمار، معاینه، معاینه دندان، مقایسه رنگ دندان، قالب گیری و ...) را ندارد.

در تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه می توانید دوره تکنسین پروتز را ادامه دهید. و شما می توانید این شغل را به صورت آزمایشی بیاموزید. لازم به ذکر است که طبق قانون فقط افرادی که VSS در پروتزهای دندانی را گذرانده باشند می توانند برای مجوز تاسیس «آزمایشگاه زوبوتنیک» اقدام کنند. همه مطب ها باید با دندانپزشک یا آزمایشگاه دندانپزشکی برای پروتز همکاری کنند.


دندانپزشک چیست؟

دندانپزشکی شاخه ای از علم پزشکی است که به سلامت دهان و دندان می پردازد. دندانپزشک فردی است که در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان تخصص دارد. دندانپزشک وظیفه درمان بیماری های دهان و دندان، جلوگیری از بروز این نوع بیماری ها و افزایش سطح بهداشت دهان و دندان را بر عهده دارد.

دندانپزشکی رشته‌ای است که در آن علاوه بر داشتن دانش، علم و مهارت کافی، باید مهارت‌های هنری و دستی لازم را برای بازآفرینی یک اثر هنری مانند دندان داشته باشد.



10 حوزه تخصصی در دندانپزشکی وجود دارد:

متخصص ریشه دندان

متخصص ترمیم

متخصص پروتز

دکتر زمان

متخصص جراحی فک و صورت

متخصص تشخیص

پاتولوژیست

متخصص ارتودنسی

متخصص اطفال

رادیولوژیست ها



دندانپزشک عمومی یا جراح دندان پس از گذراندن تحصیلات عمومی که مستلزم گذراندن معاینه جامع ویژه است، می تواند در هر یک از رشته های فوق تحصیل کند. مدت زمان تحصیل در رشته های خاص بسته به رشته تخصصی از 3 تا 5 سال متغیر است. برخی دندانپزشکی را با کار عملی و فنی مرتبط می دانند، در حالی که اگر دانشجوی دندانپزشکی فنون و ترفندهای این رشته را یاد بگیرد، در علوم پایه ضعیف است. بالاخره دندانپزشک می شود، یعنی چنین فردی کار دندانپزشکی را آموخته، اما علم پزشکی ندارد.


تفاوت بین دندانپزشکی تجربی و دندانپزشکی دانشگاهی چیست؟

اول از همه برای کار و کار در دندانپزشکی باید مسائل آزمایشگاهی دندانپزشکی را بدانید و برای یادگیری این مسائل می توانید پروتزهای دندانی را در دانشگاه دنبال کنید و با آزمایش این موضوع را یاد بگیرید. . در واقع در تمام دنیا به دستیاران آزمایشگاه به شدت الزامی برای داشتن صلاحیت ندارند، زیرا این کارگروه تحت هیچ شرایطی اجازه کار روی بیمار را ندارد و وظیفه این است که با بیمار و همه چیز ارتباط برقرار کند. مسئولیت درمان بر عهده دندانپزشک است.

انواع پروتزهای ثابت و متحرک را معرفی کنید


پروتز

به پروتزهای ثابتی که با استفاده از چسب های مخصوص به دندان ها یا ایمپلنت ها متصل می شوند، پروتز ثابت می گویند و چسبندگی و پایداری این پروتزها را ثابت می نامند و اگر به هر دلیلی می خواهید این پروتزها را بردارید، باید مراجعه کنید. دندانپزشک

برای تشکیل سطح چک دندان در ساختار پروتزهای ثابت از لایه سرامیکی استفاده می شود و این سطح سرامیکی وظیفه حفظ رنگ و زیبایی دندان ها را بر عهده دارد. برای اینکه این پوشش ها دوام بیاورند، باید آنها را به یک قاب متصل کرد که معمولاً از فلز یا آلیاژ طلا، پالادیوم یا تیتانیوم ساخته می شود، که مشخصا به دلیل قیمت بالای طلای خالص این روزها است. فلز تیتانیوم استفاده می شود.


پروتز متحرک

پروتزهای متحرک دندان مصنوعی یا پروتزهای سنتی هستند که به راحتی قابل برداشتن یا قرار دادن آنها در دهان هستند و معمولاً توسط بیمارانی که تمام دندان های خود را از دست داده اند استفاده می شود.

بیمارانی که از این نوع دندان های متحرک استفاده می کنند ممکن است دچار استخوان های فک شوند و به همین دلیل لازم است هر چند وقت یک بار وضعیت دهان بیمار با این دندان ها بررسی شود.


پروتز دندان – کلاهک دندان:

ممکن است دندان شکسته یا پوسیده شود اما ریشه دندان آسیبی ندیده و داخل استخوان فک سالم می ماند و در این زمان از دندان های مختلف برای جایگزینی و ترمیم دندان آسیب دیده و این عصب استفاده می کنند. توسط پزشک تعیین می شود. آنها به تنهایی قرار می گیرند و جویدن غذا با آنها برای بیمارانی که از پروتزهای دندانی استفاده کرده اند مشکلی ایجاد نمی کند.

همچنین بیماران می توانند با رعایت یک سری نکات در نگهداری از این لایه ها برای مدت طولانی تری بهره مند شوند.


پروتز دندان – پلاک دندانی:

دندانپزشکان معمولاً به بیمارانی که چند دندان از یک طرف فک خود را از دست داده اند توصیه می کنند که از پلاک های دندانی یا پروتزهای پارسیل استفاده کنند، که تا حد زیادی مشکلات تراز بایت را کاهش می دهد و به پزشک اجازه می دهد این پروتز دندانی را در دهان قرار دهد، معمولاً برای درمان نیاز به چندین جلسه دارد. . .

روش قرار دادن این پروتز در دهان به این صورت است که پس از ارزیابی بایت موجود، قالبی برای ساخت و اندازه گیری پلاک دندانی تهیه می شود و پس از آماده شدن پلاک، دندانپزشک آن را در محل مورد نظر قرار می دهد و پروتز دندان را انجام می دهد. به آن می چسبد. این صفحات تقریباً مانند دندان های اصلی عمل می کنند.


دندان مصنوعی - دندان مصنوعی:

دندان مصنوعی پروتزهایی هستند که به شکل قالب در داخل دهان قرار می گیرند، اغلب این دندان های مصنوعی دندان های آسیاب بالا یا پایین را می پوشانند و در بیشتر بیماران برای فک بالا و پایین ساخته می شوند. فک و این دندان های مصنوعی ساخته می شوند با کمک این قالب دندان مصنوعی باید گچ گیری از بایت بیمار تهیه شود.

پس از ساخته شدن این قالب در دهان بیمار قرار می گیرد. بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند باید آنها را از دهان خود خارج کرده و روزانه بشویند، اما اگر برای اولین بار از این دندان مصنوعی استفاده می کنید، دندانپزشک شما قطعا نحوه مراقبت و تمیز کردن آنها را به شما آموزش می دهد.


پروتز دندان - پروتز مبتنی بر ایمپلنت:

دندان مصنوعی روی ایمپلنت می تواند شامل تمام دندان های فک بالا، تمام دندان های فک پایین و یا تمام دندان های فک بالا و پایین باشد به گونه ای که دندانپزشک برای هر دندان از یک ایمپلنت استفاده نکند و از ایمپلنت های کمتری استفاده شود. به دلایل مختلفی مانند ارزانتر بودن، ظرفیت کمتر استخوان فک برای تطبیق تعداد دندانها و غیره می باشد.

معمولاً 4 تا 6 پست در هر رنگ قرار می گیرد و پس از مشخص شدن محل دقیق قرارگیری، بر اساس آن دندان مصنوعی ساخته می شود و پس از ساخته شدن در محل نصب قرار می گیرد.



چه مراقبت هایی برای پروتزهای دندانی لازم است؟

فرقی نمی کند که برای درمان دندان از پروتز ثابت یا متحرک استفاده شود. مراقبت از این پروتزها بعد از عمل بسیار مهم است. رعایت بهداشت دهان و دندان باعث افزایش طول عمر پروتزهای ضروری، بهبود قابلیت استفاده و عملکرد آنها می شود.



در این بخش برخی از این اقدامات احتیاطی مهم را فهرست کرده و به شما یادآوری می کنیم.

تا چند روز پس از ترمیم باید از خوردن غذاهای خشک و سفت خودداری شود. دندان های مصنوعی اغلب می شکنند و برای حفظ استحکام نیاز به مراقبت دارند.

رعایت بهداشت با استفاده از مسواک و نخ دندان ضروری است. بعد از هر وعده غذایی، ناحیه مورد نظر را کاملا تمیز کرده و بشویید. ماندگاری مواد غذایی روی پروتز باعث کاهش کیفیت این مواد می شود. به علاوه لازم نیست در هر بار مسواک زدن از خمیر دندان استفاده کنید و به خصوص برای دندان های مصنوعی باید از مسواک بسیار نرم استفاده کنید. دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید و از باقی ماندن غذا جلوگیری کنید.

دندان مصنوعی برای سالم ماندن نیاز به رطوبت دارد و باید در یک لیوان آب در دمای اتاق قرار گیرد. در صورت عدم مراقبت و رطوبت کافی، پروتز خشک شده و ضعف آن افزایش می یابد.


تقاضای مورد انتظار برای پروتزهای متحرک چقدر است؟

پروتزهای متحرک نیاز به مراقبت مناسب دارند و هر چه بیشتر از آنها مراقبت کنید، ماندگاری بیشتری خواهند داشت. در زیر به مراقبت های لازم برای پروتز متحرک اشاره می کنیم:

دندان های کشیده شده باید دو بار در روز مسواک زده شوند.

فقط در روز اول استفاده، دندان مصنوعی را در هنگام خواب از حفره دهان خارج کنید.

از مسواک برای دندان استفاده کنید.

علاوه بر تمیز کردن و مسواک زدن دندان های مصنوعی، باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و لثه های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید.

برای مواردی که پروتز را از دهان خود بیرون می آورید و از آن استفاده نمی کنید، باید همیشه آن را در آب نمک بگذارید.

فقط از محلول مخصوص استفاده کنید و هفته ای یکبار ضدعفونی کنید.


قیمت خمیر دندان چقدر است؟

اگر هزینه پروتزهای دندانی و سایر خدمات دریافتی بیماران در زمینه درمان دندانپزشکی را در مطب دندانپزشکی بررسی کنیم، متوجه خواهید شد که دو شاخص اصلی برای دریافت این هزینه ها اولین چیزی است که ارتباط مستقیمی با نوع مواد دارد. برای شما و دومی استفاده می شود. شاخص تعیین هزینه، دستمزد دندانپزشک است، اما عامل دیگری که کمتر می توان به آن پرداخت، هزینه ساخت پروتزهای دندانی در آزمایشگاه های مختلف است.

آنچه باید در مورد انواع پروتزهای ثابت و متحرک بدانید این است که پروتزهای ثابت همانطور که از نامشان پیداست دندان مصنوعی هستند که به طور دائم در دهان قرار می گیرند و فقط توسط دندانپزشک قابل برداشتن است. این دندان های ثابت در دو مجموعه می آیند تک یونیت و بریج دندان اما نوع دیگری از پروتز دندان به نام ایمپلنت وجود دارد که هزینه آن بسیار بیشتر است اما به طور دائم در دهان قرار می گیرد و مانند یک دندان طبیعی عمل می کند.

خود ایمپلنت ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از: ایمپلنت معمولی یا سنتی، ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت فوری و اوردنچر، تفاوت بین آنها یک پروتز یا تعداد با هم یا در طول دوره کاشت ایمپلنت است.

اما نوع دیگری از پروتز دندان متحرک است، این نوع پروتز در دهان قرار نمی گیرد و می توان آن را از دهان خارج کرد و در جای خود قرار داد، برای حفظ آن باید روزانه برداشته شود. تمیزی و نظافت این پروتزهای دندانی باید کارساز باشد و باید بدانید که این پروتزهای متحرک به 3 دسته تقسیم می شوند: اولی پروتزهای دندانی جزئی، پروتزهای پارسیل و مدل دوم برای دندانپزشکی متحرک پارسیل نام دارد. پروتزهای مصنوعی، پروتزهای کروم کبالت اسن، و ثالثاً پروتزهای متحرک. می توان آن را پروتزهای کامل یا پروتزهای محبوبی نامید که به طور کامل برای هر فک ساخته شده اند.

مراجعه به صفحه مقاله:  https://realtimedentist.com/1399/06/متخصص-لمینت-دندان-در-شیراز-بهترین-دندا/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد