اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

پهلوگیری کشتی جنجالی در بندرعباس

سه هفته پیش در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران، رژیم صهیونیستی با حمایت سیاسی - رسانه‌ای آمریکا و انگلیس، اقدام به جوسازی رسانه‌ای با هدف ناامن‌نمایی خلیج فارس و دریای عمان کرد که همراهی فوری «دومینیک راب» و «آنتونی بلینکن» وزرای خارجه انگلیس و آمریکا را در پی داشت و حتی منجر به تهدید ایران به پاسخ‌گویی متقابل نظامی شد. این فضاسازی با دو ادعای غیرمستند در خصوص نقش ایران در سانحه رخ داده برای کشتی اسرائیلی «مرسر استریت» و ربایش دو کشتی «آسفالت پرینسس» و «گلدن بریلیانت» کلید خورد.

در آن زمان رویترز مدعی شد: افراد مسلح مورد حمایت ایران با ورود به کشتی ربوده‌شده «آسفالت پرینسس» در خلیج عمان، خدمه آن را به گروگان گرفتند و کشتی «گلدن برلیانت» (Golden Brilliant) را نیز به مقصد نامعلومی برده‌اند.

العربیه فارسی نیز این ادعا را این‌گونه روایت کرد: بنا به اعلام منابع دریایی و همچنین رسانه‌ای بریتانیا نفتکش «گلدن بریلیانت» حامل پرچم سنگاپور و یک کشتی دیگر به نام «آسفالت پرینسس» توسط افراد مسلح مورد حمایت ایران در آب‌های بین‌المللی مقابل بندر الفجیره، امارات عربی متحده، ربوده شده و در خلیج عمان به سوی مقصدی نامعلومی منتقل شدند.

نورنیوز این دو خبر را «دروغ‌پردازی» خوانده و در ادامه نوشته است: در همان زمان، بسیاری از شبکه‌های مجازی همسو با غرب نیز برای تکمیل جنگ روانی آغاز شده موضوع مین‌گذاری آبراه‌های منطقه از سوی ایران را نیز مطرح کردند و در یک فضاسازی سنگین مدعی شدند که کشتی تانکر «گلدن بریلیانت» که حاوی مواد شیمیایی و حامل پرچم سنگاپور است در شرق تنگه هرمز با مین‌های کاشته شده از سوی نیرو‌های ایرانی برخورد کرده است. این عملیات روانی که از یک سو با هدف ناامن‌سازی منطقه و مقصر جلوه دادن ایران برای تشدید فشار در مذاکرات وین و از سوی دیگر بر هم زدن آرامش موجود در کشور در آستانه تحلیف ریاست جمهوری انجام شد، گرچه ابتدا با همراهی غربی‌ها و طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل فضای مسمومی را علیه کشورمان ایجاد کرد، اما با رو شدن دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها به یک‌باره فرونشست.

از سوی دیگر، با افشای استقرار ایستگاه سایبری موساد در امارات و ایجاد اختلال در سامانه‌های ناوبری شناور‌های حاضر در منطقه، مشخص شد که ابعاد این عملیات روانی گسترده‌تر بوده و مشکلات ایجاد شده برای کشتی‌های تجاری در حال عبور، نه از سوی ایران، که توسط موساد انجام شده است.

حالا امروز - پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - و پس از گذشت نزدیک به سه هفته، همان کشتی «گلدن بریلیانت» که این رسانه‌ها مدعی برخوردش با مین‌های ایرانی و ربایش آن توسط نیرو‌های ایرانی شده بودند، ساعتی پیش صحیح و سالم و با همان پرچم سنگاپور وارد اسکله شماره ۴۹ بندر شهید رجایی در خلیج فارس شده است تا بارگیری کند.

نکته دیگر در بر ملا شدن دروغ‌پردازی در خصوص کشتی «گلدن بریلیانت» این است که کاپیتان کشتی مذکور در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار «نورنیوز» تمام جوسازی سه هفته پیش صهیونیست‌ها را دروغ خوانده و گفته در آن زمان هیچ مشکلی برای ما پیش نیامده بود.

معرفی شامپو ضدریزش مو اورلین

شامپو ضدریزش مو یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از ریزش مو می‌باشد. اما این شامپو دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟ آیا می‌توانیم بهترین شامپو ضدریزش مو را پیدا کنیم؟ در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که شامپو ضدریزش مو چیست و بهترین آن چه ویژگی‌هایی دارد؟ با ما تا انتها همراه باشید.

شامپو ضدریزش مو چیست؟

همانطور که می‌دانید زیبایی یکی از بهترین نعمت هایی است که خداوند به انسان‌ها عطا کرده است. زیبایی کاملا نسبی است و تعاریف متفاوتی برای زیبایی صورت و چهره بین افراد وجود دارد. اما تعاریف کلی برای زیبایی وجود دارد که همگان با آن موافق هستند. مانند داشتن پوستی صاف و شفاف و موهایی پرپشت و سالم! یعنی موی سالم و پرپشت از دید همه زیبا می‌باشد. اما در جزئیات ممکن است یکی رنگ روشن را جزو موی زیبا بداند و دیگری رنگ تیره!

این پرپشتی برای همه‌ی افراد صدق می‌کند و موضوعی است که همگان را درگیر خود کرده است. یعنی موی پرپشت هم برای خانم ها و هم آقایان از مسائل چالش برانگیز می باشد. هر خانم یا آقایی به دنبال این است که موی خود را سالم نگه دارد و از ریزش آن جلوگیری کند.

اما دلایل ریزش مو در هر فردی ممکن است با فرد دیگر متفاوت باشد. به صورت کلی دلایلی که برای ریزش مو در بین افراد وجود دارد به صورت زیر می باشد:

-       کم خوابی و استرس. این موضوع کاملا جدی و مهم است و باید آن را کنترل کنید. زیرا علاوه بر ریزش مو منجر به بروز بیماری های دیگری هم در بین شما می شود. سعی کنید با ورزش کردن و خوردن دمنوش های آرامش خواب خود را تنظیم کنید. وقتی خواب تنظیم شود به مرور زمان استرس هم کم میَ شود.

-       بارداری و شیردهی. این موضوع شایع ترین دلیل ریز مو در بین خانم ها می باشد که کاملا طبیعی است و اگر جلوی آن را بگیرید قابل حل می باشد. برای جلوگیری از ریزش مو باید از شامپو ضدریزش مو استفاده کنید و همچنین ویتامین های بدن خود را تامین کنید.

-       مشکلات هورمونی. اگر هورمون های بدن شما به اندازه و سرجای خود نباشد قطعا به مشکل برخورد خواهید کرد. برای اینکه بدانید هورمون های شما چه سطحی می‌باشد باید حتما آزمایش خون بدهید. برای آزمایش خون هم می‌توانید با پزشک مشورت کنید. بعد از اینکه آزمایش خون دادید و سطح هورمون ها را متوجه شدید اگر در حالت تعادل قرار نداشت می‌توانید از قرص هایی استفاده کنید تا این هورمون های شما را تنظیم کند. در غیر این صورت ممکن است همیشه موی شما ریزش داشته باشد.

-       مشکلات تیروئیدی.  تیروئید یک غده ی مهم در بدن است که باید همیشه به طور منظم ترشح شود. اگر این میزان کم یا زیاد شود منجر به ریزش مو، لاغری یا چاقی بیش از حد و مشکلات گوارشی متعددی می‌شود به همین دلیل بسیاری از ریزش های موی افراد به دلیل درست کار نکردن این غده می‌باشد. وضعیت این غده هم طبق آزمایش هایی مشخص شده و می‌توانید با خوردن دارو آن را رفع کنید.

-       استفاده از شامپوهای نامناسب. شامپویی که شما برای موی سر خود انتخاب می‌کنید بسیار مهم م ضروری می‌باشد. این شامپو باید از جنس خوبی باشد. زیرا باید ویتامین های مهم را به موی سر شما برساند. بسیاری از افراد هستند که با تعویض شامپو و تبدیل آن به یک شامپوی مناسب و اصل ریزش موی‌ سر خود را متوقف کرده اند. همچنین باعث رشد مجدد موهای ریخته شده، شده اند.

در واقع شامپو ضدریزش مو باعث می‌شود که ویتامین های ضروری و مورد نیاز مو به آن برسد و ریشه هایش قوی شود.

مو هم مانند همه‌ی سلول های زنده بدن نیاز به این دارد که تغذیه شود. از خوردن آب کافی هم در کنار ویتامین های ضرروی برای مو غافل نشوید.

اگر دارای موهایی حساس و خشک هستید حتما از شامپو بدون سولفات استفاده کنید. زیرا این شامپو چربی سالم موی سر را حفظ می‌کند. کسانی موی سر آن ها خشک است اگر از شامپوهای معمولی استفاده کنند قطعا منجر به خشک تر شدن موی خود می‌شوند زیرا کفی که شامپوهای معمولی دارند حاوی سدیم می‌باشد که برای مو مضر است. بنابراین پیشنهاد ما به افرادی با موی خشک استفاده از شامپو بدون سولفات می‌باشد. بعد از چندین بار استفاده می‌توانید تفاوت را در موی خود حس کنید.

نکات مهم در انتخاب شامپو ضدریزش مو

یک سری نکات در انتخاب شامپو وجود دارد که قبل از استفاده از آن می‌توانید تشخیص دهید:

-       شامپو حتما باید اصل و اورجینال باشد. برای اینکه شامپوی اصل را خریداری کنید می‌توانید از نمایندگی های رسمی و یا داروخانه های معتبر خریداری کنید. این نکته را فراموش نکنید که جنس فیک موی شما را بدتر از حالت قبل هم می‌کند.

-       قیمت مقرون به صرفه. شامپویی که اصل است قطعا قیمت ارزانی نخواهد داشت. اما صرفا گران بودن یک شامپو دلیل بر اصل بودن آن نیست. پس سعی کنید شامپویی را خریداری کنید که قیمت معقول و مقرون به صرفه ای را داشته باشد.

-       حاوی مواد گیاهی و غیرشیمیایی. بهترین شامپو ضدریزش مو شامپویی می‌باشد که در آن ذره ای از مواد شیمیایی به کار رفته نشده باشد. زیرا مواد شیمیایی برای موی سر مضر است و به مرور زمان باعث ایجاد بیماری در سر می‌شود. استفاده از مواد گیاهی همیشه دیرتر جواب می‌دهد اما بهترین نتیجه را دارد و از طرفی به هیچ عنوان آسیبی به مو نمی‌رساند. معمولا در پشت محصولات شامپویی مواد تشکیل دهنده قید شده است. قبل از خرید می‌توانید آن را مطالعه کنید و در صورت وجود موادی مانند پارفن و... از خرید آن جدا خودداری فرمایید.

-       خاصیت ضدریزش . قطعا شامپو ضدریزش مو باید خاصیت ضدریزش داشته باشد و بعد از چند بار استفاده جلوی ریزموی شما را بگیرد.

-       خاصیت رشد مجدد مو. این شامپو باید خاصیت این را داشته باشد که بتواند به رشد مجدد موهای ریخته شده هم کمک کند.

-       حاوی ویتامین.  بهترین شامپو ضدریزش مو باید حاوی انواع ویتامین ها باشد که غذای کامل مو را تامین کند.

انتخاب بهترین شامپو ضدریزش مو را باید جدی بگیرید و آن را جزو روتین مو و مراقبت های روتین موی خود قرار دهید. توجه داشته باشید که مو هم مانند پوست نیاز به رسیدگی و مراقبت دارد. پس برای آن هزینه کنید و سعی کنید وقت کافی را برای سلامت موی خود در طول روز بگذارید.

شامپو ضدریزش مو فقط برای موهایی که شروع به ریزش کرده اند مناسب نیست بلکه همه‌ی شما می‌توانید از شامپو ضد ریزش موی اورلین استفاده کنید زیرا می‌تواند جلوی ریزش مو را هم بگیرد و ریشه‌ی آن را تقویت کند.


کرونای دلتا هرمزگان را آلوده کرده است

دکتر حسین فرشیدی در گفت و گو با ایسنا، افزود: در ۲۴ساعت گذشته با جان باختن ۱۵ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان، شمار کل جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۹۱۵ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه با بستری شدن ۲۴۰ نفر دیگر در ۲۴ساعت گذشته، شمار کل بستری‌ها به هزار و ۳۱۷ نفر رسید، تصریح کرد: اکنون ۱۴۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۴۰ نفر از آن‌ها وخیم است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون زنان باردار در حال انجام است و در صورت دریافت پیامک یا تماس به مراکز تعیین شده مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: هر هفته دو بار سهمیه جدید واکسن وارد استان می‌شود که سهمیه جدید هفته گذشته وارد استان شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: متولدین ۱۳۶۲ به قبل برای دریافت واکسن به سایت سلامت مراجعه و نام نویسی کنند.

وی آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در استان را ۴۳۵ هزار و ۸۳۶ دوز اعلام و بیان کرد: در شبانه روز گذشته واکسیناسیون کرونا برای ۲ هزار و ۸۳۱ نفر در استان انجام شده است.

فرشیدی اضافه کرد: سوش غالب کرونا در هرمزگان دلتا بوده و متاسفانه این ویروس با توجه به قدرت سرایت و انتشارپذیری بالایی که دارد، همه مناطق استان را آلوده کرده و به سرعت در حال چرخش است.

روش های مختلفی برای برند سازی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد


روش های مختلفی برای برند سازی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد که یکی از موثر ترین آن ها رپورتاژ می باشد. در سایت بست فارسی بهترین سایت های رپورتاژ آگهی را به شما معرفی کردیم که می توانید از آنها برای کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنید. ما خود سئو را به شکلی انجام می دهیم که وب سایت شما به صورت پایدار در صدر نتایج گوگل باقی بماند. اگر شما یک دامنه داشته باشید در زمینه سئو فعالیت میکند و نام ساب دامنه سایتتان را نیز مرتبط با سایتتان انتخاب کنید برای دامنه شما و ارزش آن در گوگل مفیدتر خواهد بود یعنی شما نام زیر دامنه خودتان را بگذارید SEOTOOLS همانطور که میدانید ابزار سئو مرتبط با سئو میباشد و این به پیشرفت سایت شما کمک میکند. بنابراین سعی کنید دامنه خودتان را به صورت 5 ساله تمدید کنید این مورد شاید تاثیر کمی داشته باشد اما بدون شک بی تاثیر نیست. و اگر دامنه شما کلمه سئو را در خود داشته باشد و همچنین در زمینه سئو نیز فعالیت داشته باشید بدون شک نسبت به رقبایی که از این قابلیت استفاده نکرده اند یک قدم جلوتر خواهید بود. به همین دلیل بسیاری از افراد هنگام راهاندازی وبسایت خود به دنبال یک متخصص سئو سایت میگردند که به خوبی با زیر و بم این قوانین آشنا بوده و از آنها به نفع وبسایتشان استفاده کند.

از نظر گوگل شما یک سای دامنه ایجاد کرده اید که مرتبط با کار شما است و این یعنی شما به صورت عمیق فقط در حیطه سئو کار میکنید که در نتیجه این کار افزایش رتبه خواهید داشت. از آنجایی که در جدیدترین قوانین سئو مخاطب جایگاه بالایی دارد، این موضوع میتواند کمک زیادی به بهبود رتبه سایت شما بکند. بک لینک های فالوو توسط موتورهای جستجو کراول می شوند و این نوع بک لینک به وب سایت شما ارزش و اعتبار می دهد به نوعی فالوو بودن لینک نشان دهنده ارزش و اعتبار شماست و به منزله یک رای مثبت برای وب سایت شما در نظر گرفته می شود. اعتبار دامنه و صفحه می توانند پیش بینی کننده رتبه بندی وب سایت در موتورهای جستجوی گوگل باشند، نتایج این پیش بینی اعدادی مابین 0 و 100 خواهد بود. استفاده از این گزینه شاید مانند گذشته تاثیر زیادی نداشته باشد اما داشتن کلمات کلیدی مناسب در دامنه هنوز هم به عنوان یک سیگنال مرتبط عمل می کند. چنانچه شما 100 صفحه در سایتتان داشته باشید که تمامی این صفحات به یک صفحه ای با لینک داخلی با انکر مشخص لینک داده باشند خواهید دید که این صفحه در نتایج جستجو پیشرفت خواهد کرد ، از این رو لینک سازی داخلی و انکر مشخص در لینک سازی ها به شدت تاثیر خواهد داشت.

توصیه من به شما این است که از رپورتاژ های دانشگاهی برای لینک دهی بر روی انکرهای دقیق کلمه کلیدی استفاده کنید یعنی چنانچه شما میخواهید بر روی کلمه “رپورتاژ دانشگاهی” رتبه داشته باشید دقیقاً عین همین کلمه را درون رپورتاژ به سایتتان لینک کنید ، در این صورت بیشترین تاثیر را خواهید دید. می دانید که هر نوع لینک سازی به صورت دستی، چنانچه توسط گوگل قابل شناسایی باشد، منجر به ایجاد محدودیت و یا جریمه از سمت گوگل خواهد شد. همانطور که میدانید گوگل محتوای جدید را دوست دارد و زمانی که یک محتوای کپی شده تحویل گوگل میدهید اندکی از سایت شما عصبانی خواهد شد. اهمیت ویرایش ها و تغییرات نیز به عنوان فاکتور جدید بودن مطلب شناسایی می شوند. خاص بودن چه در نحوه نوشتن مقاله و چه در کسب و کار و تولید محصولات، مشتریان متنوعی را برای شما رقم خواهد زد، زیرا با خلاق بودن خود را از رقیبان بهتر نشان می دهید. دامنه هایی که با کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت خود آغاز می شوند نسبت به دامنه هایی که هیچ کلمه کلیدی در خود ندارند یا کلمۀ کلیدی شان در آخر یا وسط دامنه است، یک سرو گردن بالاتر هستند. همانطور که در مقاله تاثیر بک لینک در سئو سایت گفتیم ، یکی از مهمترین دلایل بی ارزش بود بک لینک برای بهبود رتبه گوگل و سئو این است که تبلیغات متنی یا همان بک لینک ها برای یک زمان موقتی در سایت ها قرار میگرند و خریدار بک لینک به هر حال برای یک مدت یک تا شش ماهه یا نهایتا یک ساله میتواند هزینه خرید بک لینک را پرداخت کند و درواقع به هیچ عنوان چیزی به عنوان بک لینک دائمی وجود ندارد . 

آموزش سئو موردی هست که امروز میخواهید در این صفحه شروع به مطالعه آن بکنید. سوال: آیا شما سئو هم قبول می کنید؟ مثلا اگر وقتی که واقعیت مجازی (VR) ساخته شده بود شما در ایران یک سایت برای آن می زدید و در شبکه های مجازی فعالیت می کردید بدون نیاز به لینک سازی رشد میکردید (البته هم اکنون که سال 1398 است هم در این حوزه میتوانید اینکار را کنید). در پاسخ بایستی خاطرنشان کنیم که تاکنون برای وب سایت های مختلف، زمان های نتیجه گرفتن متعددی مشاهده شده است. بک لینک یا خرید بک لینک از یک وب سایت دیگر، یکی از فاکتور های رتبه بندی در گوگل می باشد و ارزش بسیار زیادی دارد و می تواند شمارا در یک کلمه به رتبه های بالا برساند، اما از جهتی دریافت بک لینک کار ساده ای نبوده و شما دو راه برای لینک سازی دارید، راه اول ساخت وب سایت توسط خودتان می باشد که باید روزانه روی آن محتوا بگذارید و آپدیت کنید و سپس از طریق آن به وب سایت خودتان لینک دهید و راه دوم خرید لینک های ارزشمند و قدرتمند می باشد که پیشنهاد ما استفاده از راه دوم می باشد. بدین صورت که شما یک رپورتاژ دانشگاهی ثبت میکنید و سپس 2 رپورتاژ از سایت های ایرانی به رپورتاژ دانشگاهی لینک میکنید و همین صورت چند رپورتاژ دیگر نیز به رپورتاژ های لایه دوم خودتان یعنی همان سایت های ایرانی لینک میکنید بدین صورت شما میتوانید یکی از قویترین پی بی ان ها را ثبت کنید.

برند سازی توسط رپورتاژ آگهی: https://www.tesmino.com/reportage/

کاهش جمعیت کشور به ۷۲ میلیون نفر تا سال ۱۴۷۹

محمد جواد محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه وضعیت جمعیت ایران پرداخت و با بیان اینکه در محاسبه نرخ رشد جمعیت، نرخ زاد و ولد از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۴ در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است، اما پس از سال ۱۳۹۴ به علت خالی‌شدن توان درونی جمعیت، تعداد تولدها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده است، به طوریکه در سال ۱۳۹۹ تعداد موالید کشور (یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد) نسبت به سال ۱۳۹۴ (یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد) با کاهش بیش از ۲۹ درصدی (کاهش بیش از ۴۵۰ هزار تولد) همراه بوده که این روند طی چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

کاهش تعداد موالید به کمترین حد خود در سال ۹۹

وی با اشاره به اینکه تعداد تولدهای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ نیز نشان‌دهنده کاهش تعداد تولدهای حدود ۸۲ هزار نفری است، اظهار کرد: میزان موالید از حدود ۲۰ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۴ با کاهشی محسوس به ۱۳.۳ در هر هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۹۹ به کمترین حد خود در طی ۵۰ سال گذشته رسیده است.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که باتوجه به کاهش تعداد تولدها در سه ماهه اول سال جاری، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد جمعیت کمتر هم شود.

محمودی با بیان اینکه نرخ رشد طبیعی جمعیت با نرخ رشد جمعیت متفاوت است، تاکید کرد: در نرخ رشد جمعیت، نرخ مهاجرت نیز مورد محاسبه قرار می‌گیرد، اما در نرخ رشد طبیعی جمعیت، نرخ زاد و ولد و نرخ مرگ و میر محاسبه می‌شود. در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد طبیعی جمعیت حدود ۰.۹۵ درصد بوده اما سال ۹۹ این نرخ به ۰.۷۳ درصد رسیده است.

نرخ رشد طبیعی جمعیت به کمتر از یک درصد رسیده است

بنابر اظهارات رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و طبق برآوردهای انجام شده بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۸۴ میلیون نفر رسیده است؛ مطابق نتایج سرشماری، نرخ رشد جمعیت از ۳.۲ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۱.۲۹ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۱.۲۴درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. برآوردها نشان می‌دهد که نرخ رشد طبیعی جمعیت در حال حاضر به کمتر از ۱ درصد (۰.۷۳ درصد) رسیده است، ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با کاهش بیشتر نرخ رشد جمعیت مواجه باشیم؛ مطلوب نبودن این اتفاق ناظر بر این است که هر زمان نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند، درصد جمعیت سالخورده‌ها زیاد و افراد در معرض کار کم می‌شوند.

محمودی در ادامه به تحلیلی از وضعیت نرخ رشد جمعیت در آینده پرداخت و اظهار کرد: فارغ از شرایط اقتصادی و شیوع کرونا، آنچه نرخ رشد جمعیت در آینده را تعیین می‌کند، به ساختار سنی جمعیت و متولدین دهه ۶۰ و بعد از آن بازمی‌گردد: با گذشت زمان این افراد به سن ازدواج می‌رسند و ازدواج می‌کنند و صاحب فرزند می‌شوند. بنابراین زمانی که ازدواج به طور طبیعی کاهش می‌یابد، به تناسب آن، از میزان فرزندآوری هم کاسته می‌شود.

نگاهی به نرخ باروری از سال سال ۶۵ تا ۹۹

وی با بیان اینکه پیش‌بینی نرخ رشد جمعیت در آینده به نرخ باروری بستگی دارد، گفت: نرخ باروری در سال ۱۳۶۵، به ازای هر زن ۶.۵ فرزند بوده است، اما در سرشماری سال ۱۳۹۰ این رقم به ۱.۷۵ فرزند و در سال ۱۳۹۵ به ۲.۰۱ فرزند رسید. باتوجه به روند سال‌های گذشته، برآورد می‌شود نرخ باروری در سال ۱۳۹۹، ۱.۶۵ فرزند به ازای هر زن باشد.

پیش‌بینی‌های سازمان ملل در خصوص جمعیت ایران تا سال ۱۴۷۹

در این راستا رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نتایج پیش‌بینی‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ استناد کرد و گفت: نتایج در مورد تحولات باروری نشان می‌دهد که در هر سه سناریو (پایین، متوسط و بالا) تا سال ۱۴۲۰ سطح باروری ایران به سطح جانشینی افزایش نخواهد یافت و پیش‌بینی تعداد و نرخ رشد جمعیت ایران (هزار نفر) براساس سه سناریو سازمان ملل بازنگری شده در سال ۲۰۱۷ در هر سه سناریو کاهشی خواهد بود.