اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اسکیزوفرنی چیست ؟ انواع و روش های درمان آن

اسکیزوفرنی چیست ؟ انواع و روش های درمان آن اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی مزمن است. معمولاً این اختلال به همراه تحریف واقعیت و توهم همراه است. عوامل محیطی، تفکر و رفتار فرد را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری کمتر شایع است و تنها یک درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا می‌شوند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید. اختلال اسکیزوفرنی کاملا متفاوت  از هم گسیختگی شخصیتی (dissociative identity disorder) یا می باشد  (split personality) یاد می‌شود. برخی این دو اختلال را یکسان می پندارند . میزان بروز اختلال  اسکیزوفرنی در زنان و مردان به یک اندازه است و در هر سنی امکان ابتلا به آن وجود دارد.. معمولاً مردان در اواخر دوران نوجوانی و در اوایل دهه ۲۰ این بیماری را تجربه می‌کنند. در حالی که اسکیزوفرنی در زنان معمولاً در اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ ظاهر می‌شود.. برای اطلاع از نشانه‌ها و روش‌های درمان و عوامل به‌وجود آورنده این بیماری با ما همراه شوید.

اسکیزوفرنی در زبان انگلیسی

اسکیزوفرنی وشیزوفرنی   Schizophrenia در واقع یکی هستند و تفاوت آنها تنها بخاطر شکل تلفظ آنهاست .

علائم اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی را می توان به سه گروه علائم اولیه، علائم مثبت و علائم منفی تقسیم نمود.

علائم اولیه

اولین نشانه های این اختلال بیشتر  در سال‌های نوجوانی و اوایل دهه ۲۰ زندگی دیده می شود.به دلیل شرایط خاص دوران بلوغ و تغییر رفتار نوجوانان در این سنین اغلب این نشانه ها طبیعی قلمداد می شود و مورد توجه قرار نمی گیرد. علائم اولیه اسکیزوفرنی عبارت‌اند از: • گوشه گیری • همیشه در حال تغییر دوستان یا گروه های اجتماعی • پایین آمدن سطح تمرکز • اختلال خواب • حساس شدن • عملکرد تحصیلی ضعیف و مشکل در تکمیل و ارسال کار

علائم مثبت

علائم مثبت اسکیزوفرنی شامل رفتارهایی است که معمولاً در افراد سالم دیده نمی شود. بنابراین اعمال این خاصیت بر علائم به معنای مطلوب یا خوشایند بودن آنها نیست. اساساً این بدان معناست که پس از مدتی، این علائم می تواند به علائم اولیه اضافه شود و زندگی و روابط اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. علائم مثبت اسکیزوفرنی عبارتند از:

توهم

توهم تجربه ای است که در واقعیت وجود ندارد و ذهن فرد آن را برای او ایجاد می کند. این شامل شنیدن، دیدن، بوییدن، چشیدن، یا به طور کلی احساس چیزهایی است که در واقع وجود ندارند و دیگران نمی توانند آن ها را تجربه کنند. لازم به یادآوری است که توهمات شنیداری و بصری در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شایع تر است.

هذیان

طبق تحقیقات، اکثر بیماران اسکیزوفرنی مشکل خودفریبی دارند. این به معنای باور باورهای غیرمنطقی و نادرست است. شایع ترین انواع ضعف مرتبط با این بیماری عبارتند از::

  • فردی که از اسکیزوفرنی رنج می برد اعتراف می کند که خانواده و دوستانش در تلاش برای آزار و اذیت او هستند.
  • فرد مبتلا به اسکیزوفرنی، همه پدیده های طبیعی و رفتار عادی افراد اطراف خود را اشتباه تفسیر می کند، تصور می کند که آنها معنای خاصی دارند و در آن تأمل می کند.
  • فردی که از اسکیزوفرنی رنج می برد، معتقد است که فرد بسیار مهمی است و اغلب معتقد است که دارای قدرت های ماوراء طبیعی است.
  • فردی که از اسکیزوفرنی رنج می برد فکر می کند تحت کنترل یک فرد یا گروه بیرونی در طول یک حمله هذیانی است. این افراد بر این باورند که تحت تأثیر و تحمیل افکار غریبه ها هستند یا اینکه افکار و عقاید شخصی آنها توسط افراد دزدیده شده است.

اختلالات فکری

داشتن طرز تفکرغیرعادی یا پردازش اطلاعات عادی یکی از ویژگی های افراد مبتلا به این اختلال است. مانند : نداشتن تمرکز، پراکنده گویی ،صحبت های گیج کننده ، استفاده از کلمات و عبارات بی معنیو تکرار بیش از حد جملات.

اختلالات حرکتی

اختلالات حرکتی عبارت از حرکات تکرارشونده، تقلید صدای دیگران، تقلید حرکات بدنی، بی‌قراری، عدم‌ واکنش به اتفاق‌ها و محرک‌های محیطی و ایجاد حالت‌های عجیب در صورت و بدن است که در بیماران شیزوفرنی مشاهده می‌شود. از این جمله می‌توان به مواردی نظیر مانند راه رفتن مکرر و بی هدف در یک منطقه نسبتا کوچک یا در دایره است.

اختلالات رفتاری

از جمله اختلالات رفتاری بیماران شیزوفرنی می‌توان  عصبانیت و پرخاشگری، انجام به دفعات زیادحرکات نکراری  و ثابت ماندن در وضعیتی خاص برای مدتی طولانی را نام برد. ابتلا به این بیماری تمام کارهای  برنامه ریزی شده  فرد را دچار اختلال می‌کند. به این ترتیب، بیمار توانائی  کنترل رفتارها و عکس العمل های خود را ندارد در نتیجه نمی تواند  رابطه درستی با دیگران برقرار کند.

علائم منفی

به دسته‌ای از علائم بیماری شیزوفرنی که ویژگی‌های آن در افراد سالم قابل مشاهده نیست، علائم منفی می‌گویند. برخی از این علائم عبارتند از :

  • فقدان احساسات یا کم بودن
  • بیحالی
  • کم‌حرفی
  • بی‌انگیزگی
  • نداشتن شوق به زندگی و لذت بردن
  • آشفتگی ظاهری و نداشتن بهداشت

علائم شناختی

علائم شناختی اسکیزوفرنی عمدتاً به عدم درک اطلاعات و ناتوانایی در استفاده از آن‌ها، میزان تمرکز یا توجه و عملکرد حافظه فعال مربوط می‌شود. همچنین بسیار مهم است که تشخیص دهیم یک فرد دارای این اختلال است یا طبیعی نیست

مراحل اسکیزوفرنی

مراحل اسکیزوفرنی

مراحل اسکیزوفرنی به سه مرحله اصلی تقسیم می شود..

مرحله مقدماتی:

این وضعیت با ظهور اولین علائم همراه است و عمدتاً در نوجوانی یا جوانی رخ می دهد..

مرحله فعال

در این مرحله علائم اسکیزوفرنی مانند هذیان، توهم، بی نظمی در گفتار و رفتار و موارد دیگر مشهود است.

مرحله باقی‌مانده

مرحله باقیمانده حالتی است که علائم مثبت بیماری مثل توهمات و هذیان های بیمار پایان یافته و با وجود این، برخی از علائم منفی  مانند انزواگرایی و بی تفاوتی همچنان ادامه دارد باقی می مانند و به طور جدی بر تعاملات اجتماعی افراد تأثیر می گذارد

دلایل ابتلا به اسکیزوفرنی

دلیل اصلی ابتلابه اسکیزوفرنی هنوز روشن نیست.با این وجود، درست مانند سرطان و دیابت، این اختلال یک بیماری واقعی است که پایه بیولوژیکی دارد. تحقیقات در مورد این بیماری هنوز ادامه دارد. با وجود این، علل احتمالی اسکیزوفرنی را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

ژنتیک یا وراثت:

احتمال دارد این بیماری بطور ارثی  از والدین به فرزندان منتقل شود.

شیمی مغز و مدارهای آن

شاید مغز بیماران مبتلا به این بیماری قادر به کنترل انتقال دهنده های عصبی و تأثیرگذاری بر مدارهای سلول عصبی یا مسیرهایی که بر رفتار و تفکر تأثیر می گذارد، نباشد.

ناهنجاری در ساختار مغز

بر اساس پژوهش های انجام شده، مغز برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ساختار غیر طبیعی دارد. این ممکن است یکی از دلایل این بیماری باشد.

عوامل محیطی

عفونت های ویروسی حاد، برخورد بابعضی سموم ، استفاده از برخی داروها مانند ماری جوانا یا قرار گرفتن در موقعیت های استرس زا می تواند باعث اسکیزوفرنی در افراد دارای این ژن شود. از طرفی این بیماری عمدتا زمانی رخ می دهد که بدن دچار تغییرات هورمونی دوران بلوغ نوجوانی و سالمندی می شود.

چه کسانی بیش از سایرین در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند؟

چه کسانی بیش از سایرین در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند؟

بر اساس تجربیات، هر شخصی از هر نژاد و ملیتی و در هر سنی ممکن است به اسکیزوفرنی مبتلا شود. با این حال، به طور معمول نخستین نشانه‌های این بیماری در سنین نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ زندگی پدیدار می‌شوند. اسکیزوفرنی در زنان و مردان به طور مساوی روی می‌دهد. با این حال، نشانه‌های این اختلال در مردان به‌مراتب سریع‌تر از زنان خود را نشان می‌‌دهند. هر چه علائم زودتر آشکار شوند، شدت بیماری بیش‌تر خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند، برخی کودکان بالای ۵ سال هم در موارد نادری ممکن است به شیزوفرنی دچار شوند. طبق تجربه، ابتلا به اختلال اسکیزوفرنی  برای هر فردی از هر نژاد یا ملیت و در هر سنی ممکن است . با این حال، معمولا اولین علائم این بیماری در سال های نوجوانی یا اوایل دهه 20 ظاهر می شود. اسکیزوفرنی در مردان و زنان به یک اندازه رخ می دهد. با این حال، علائم این اختلال در مردان بسیار سریعتر از زنان ظاهر می شود. هر چه علائم زودتر ظاهر شوند، بیماری شدیدتر است. تحقیقات نشان داده است که برخی از کودکان بالای 5 سال در موارد نادری به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند.

انواع اسکیزوفرنی

انواع اسکیزوفرنی عبارت‌اند از:

پارانوئید (Paranoid)

این نوع اسکیزوفرنی معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و با توهمات و تردیدها همراه است. به این ترتیب این افراد به ندرت می توانند شغل خود را حفظ کنند، با مردم روابط دوستانه برقرار کنند یا حتی به پزشک مراجعه کنند.   درمان خانگی برای استرس چیست؟بیشتر بخوانید:درمان خانگی برای استرس چیست؟

هبفرنیک (Hebephrenic)، آشفته، بی نظم یا سازمان‌نیافته

فراد مبتلا به این نوع اسکیزوفرنی معمولا علائمی مانند گیجی در گفتار و رفتار نشان می دهند و احساس انزوا و بی تفاوتی می کنند.

بی‌تفاوت (Undifferentiated)

این نوع اسکیزوفرنی اغلب با علائمی مانند بی تفاوتی، بی توجهی و بی احساسی همراه است و باعث می شود که فرد نسبت به دنیای اطراف و موضوعات مختلف علاقه و شوقی  نشان ندهد و مانند افراد سرد ودل مرده رفتار کند.

باقیمانده (Residual)

مشخصه این نوع اسکیزوفرنی معمولاً هذیان و توهم نیست و اغلب شامل رفتارهایی مانند گوشه گیری، کوتاهی در انجام وظیفه، رفتارنامتداول ، بی توجهی به بهداشت و بهداشت شخصی  و ادراکات ناخواسته است.

کاتاتونیک (Catatonic)

فرد مبتلا به اختلال کاتاتونیک میتوانند علائم مختلفی را تجربه کنند. مثل بی حرکتی به این معنی که فرد نمی تواند حرکت کند، صحبت کند یا به محرک ها پاسخ دهد. با این حال، برخی از افراد مبتلا ممکن است حرکات بیش از حد و رفتار خشن  از خود نشان دهند

روش‌های تشخیص اسکیزوفرنی

روش‌های تشخیص اسکیزوفرنی

پزشک معالج ضمن مشاهده علائم این اختلال، شرح حال بیمار را می گیرد و ممکن است معاینات فیزیکی خاصی را نیز انجام دهد.برای رد علل دیگرمانند مسمومیت با مواد مخدر یا الکل  ،آزمایش خون وبرای ورم یا  تومور مغزی  سی تی اسکن یا ام آر آی مغز هم برای بیمار درخواست می شود. در واقع  هیچ آزمایش اختصاصی برای تشخیص اسکیزوفرنی وجود ندارد. در صورتیکه دلایل جسمی رد شود ،بیماران  ممکن است به روانپزشک یا روانشناس ارجاع داده شوند. این متخصصان اسکیزوفرنی را از طریق مصاحبه و با استفاده از ابزارهای ویژه برای ارزیابی وضعیت روانی و تجزیه و تحلیل گزارش های علائم و خود ارزیابی ها تشخیص می دهند.

روش درمان اسکیزوفرنی

روش درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی به معنای کاستن از  علائم شدید بیماری  و کاهش  احتمال عود یا بازگشت نشانه‌ها است. گزینه های درمانی اسکیزوفرنی عبارت‌اند از: درمان دارویی درمان دارویی اسکیزوفرنی شامل تجویزداروهای ضد روان پریشی است و به تسکین ناخوشایندترین علائم مانند توهم، هذیان و اختلالات روانی کمک می کند. برای آگاهی  داروی مناسب باید به پزشک مراجعه کنید یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین دکتر یاب با بهترین متخصصان کشور تماس بگیرید. از جمله محبوب ترین گروه های داروهای مناسب برای این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد: • داروهای ضد روان پریشی • داروهای تثبیت‌کننده اخلاق و رفتار • داروهای ضد افسردگی • ترکیب داروهای نامبرده شده نکته ۱ کلوزاپین تنها داروی  تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده  (FDA) برای بهبود علائم اسکیزوفرنی کلوزاپین است. این دارو عمدتاً در موارد مقاوم به درمان استفاده می شود و برای کاهش احتمال خودکشی در برخی از بیماران در معرض خطر تجویز می شود. نکته ۲ حتما توجه داشته باشیئ که دارو فقط با دستور پزشک تجویز شود و مصرف آن زیر نظر وی انجام شود

مراقبت‌های ویژه تخصصی (CSC)

مراقبت تخصصی (CSC) یک روش گروهی است که برای درمان اسکیزوفرنی با  ظهور نشانه های اولیه بیماری ، با ترکیبی از درمان‌های مختلف مانند دارو، مشاوره روان‌شناختی، خدمات اجتماعی، اشتغال و آموزش استفاده می‌شود.  در این ارتباط خانواده بیمار تا حد امکان درگیر این درمان هستند. به یاد داشته باشید که درمان زودهنگام تنها راه دستیابی به موفقیت و توانمندسازی بیمار برای داشتن یک زندگی عادی است

درمان روان‌شناختی

بیشتر موارد، دارو فقط می تواند علائم اسکیزوفرنی را کاهش دهد. اما استفاده از روش های درمانی روانشناختی در کاهش مشکلات رفتاری، روانی، اجتماعی و شغلی ناشی از این بیماری موثر خواهد بود. به این ترتیب بیمار می تواند علائم اولیه را شناسایی کرده، علائم را مدیریت کرده و از شدت اختلال جلوگیری کند. انواع مختلفی از درمان روانشناختی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

توان‌بخشی

توانبخشی بیشتر  بر مرکزیت پیشرفت  وتسلط مهارت های  اجتماعی، آموزشی و حرفه ای تلاش دارد  دارد و با هدف ایجاد حس استقلال تا حد امکان برای این بیماران استفاده می شود. اصلاح شناختی اصلاح شناختی به معنای استفاده از راهبردهای مناسب برای جبران مشکلات ناشی از پردازش اطلاعات است..

روان‌درمانی

روان درمانی روندی مستمر است که به بیمار کمک می کند وضعیت فعلی خود را بهتر درک کند و مهارت های  رویا روئی با مشکلات و حل آنها را بیاموزد. مشاوره خانوادگی مشاوره خانواده به بستگان بیمار کمک می کند تا نحوه مقابله، اجتناب و کمک را بیاموزند.

بستری کردن

اکثر بیماران اسکیزوفرنی به صورت سرپایی ارزیابی می شوند و با دارو و مشاوره درمان می شونئ. با این حال، برخی از این افراد ممکن است در بیمارستان بستری شوند. این روش اغلب برای بیمارانی استفاده می شود که احتمال دارد به خود یا دیگران آسیب برسانند و قادر به مراقبت از خود در خانه نیستند.

الکتروشوک درمانی (ECT)

در این روش  بیمار بیهوش شده و درهمبن حالت الکترودهایی به پوست سر بیمار وصل کرده و یک شوک الکتریکی خفیف به مغز فرستاده می شود. دوره الکتروشوک درمانی معمولاً شامل دو تا سه جلسه در هفته است و این روند چندین هفته طول می کشد. با استفاده از این تکنیک،  با گذشت زمان خلق و خوی بیمار به تدریج بهتر می شود. شوک الکتریکی کنترل شده می تواند برسیستم عصبی مغز را اثرگذاشته  و در تسکین علائمی مانند افسردگی و اختلال دوقطبی موثر باشد. این روش درمانی معمولاً زمانی تجویز می شود که دارو یا مشاوره به بیمار کمک نکند..

تحریک عمیق مغز (DBS)

پژوهشگران  در حال بررسی تکنیکی  به نام تحریک عمیق مغز (DBS) هستند و انتظار می رود  با کمک این روش  بتوانند با تحریک نقاط مشخصی  از مغز برخی اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی را کنترل کنند.

سؤالات اسکیزوفرنی

آیا افراد مبتلا به شیزوفرنی خطرناک هستند؟

بر خلاف اینکه  در فیلم های سینمایی و یا رمان های معروف افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و بسیاری از اختلالات روانی دیگر به عنوان افراد مخوف و مخاطره آمیز  به نمایش گذاشته می شوند ، این بیماران  معمولاً خشن نیستند و ترجیح می دهند از جامعه و مردم دوری کنند. این افراد تنها زمانی خشونت نشان می دهند که تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر باشند یا بر اثر یک عامل بیرونی تهدید یا تحریک شوند. به همان سان خطر آنها تنها متوجه خودشان است زیرا تمایل زیادی به خودکشی دارند..

برای مبتلایان به اسکیزوفرنی چه چشم‌اندازی متصور است؟

با روش های درمانی مناسب، اکثر افراد مبتلا به این بیماری می توانند زندگی مفید و قابل قبولی  داشته باشند. البته این امر عمدتاً به شدت بیماری، روش درمان و طول درمان بستگی دارد. توجه داشته باشید، باید این مسئله را در نظر بگیریم که تحقیقات در زمینه این اختلال و درمان آن در حال انجام است.. بنابراین، تکنیک های جایگزین و موثرتر ممکن است به زودی معرفی شوند. آیا ابتلا به اسکیزوفرنی قابل پیشگیری است؟. روش موثری برای پیشگیری از این بیماری هنوز معرفی نشده است. اما تشخیص زودهنگام و درمان زودهنگام به طور قابل توجهی در کنترل و کاهش احتمال عود بیماری موثر خواهد بود

طول عمر بیماران اسکیزوفرنی چقدر است؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، بیماری های روانی، عوارض ناشی از مصرف داروهای مختلف و تمایل به خودکشی می تواند عمر بیماران اسکیزوفرنی را تا 10 سال کاهش دهد.

داروی اسکیزوفرنی چیست؟

تاکنون داروی اختصاصی  برای درمان  این بیماری معرفی نشده است  و اغلب از گروه داروهای  ضد افسردگی، ضد روان پریشی و تثبیت کننده خلق و خو برای درمان این بیناران استفاده شده است .

قویترین قرص برای آبریزش بینی و نحوه مصرف آن

آبریزش بینی یکی از مشکلاتی که همه ما در زمان بیماری، مخصوصا بیماری‌های ویروسی چه به‌صورت مقطعی و یا به‌صورت مزمن آن را تجربه کرده‌ایم، آبریزش بینی است. آبریزش بینی می‌تواند از علائم حساسیت‌های فصلی، دچار شدن به سرماخوردگی، آنفولانزا و یا حتی کرونا باشد. آبریزش بینی گاهی اقات بسیار آزار دهنده می‌شود، تصور کنید در محل کار و یا تحصیل هستید و مدام از بینی شما آب خارج می‌شود و شما را دچار کلافگی می‌کند. هرچند که این روش یکی از روش‌های خارج کردن ویروس‌های تنفسی توسط سیستم ایمنی بدن است. اما این کلافگی باعث می‌شود افراد بسیاری در جستجوی روشی برای قطع آبریزش بینی باشند یا بخواهند بدانند بهترین داروی ضد آبریزش بینی چیست؟ در این مقاله سعی می‌کنیم برخی روش‌های خانگی و قویترین قرص برای درمان آبریزش بینی را به شما معرفی کنیم.

برای درمان آبریزش بینی به چه تخصصی مراجعه کنیم؟

آبریزش بینی معمولاً خودبه‌خود و بعد از چند ساعت و یا یک الی سه روز متوقف می‌شود اما در صورت تداوم آن و بروز سایر علائم، پزشک عمومی می‌تواند به شما کمک کند. اگر مشخص شود که آبریزش بینی به دلیل یک بیماری جدی‌تری است، پزشک عمومی ممکن است شما را بهیک پزشک متخصص مانند متخصص گوش، حلق و بینی یا فوق تخصص آسم و آلرژی ارجاع دهد. در صورت ادامه دار بود علائم آبریزش بینی بیش از یک هفته بهتر است به پزشک جهت بررسی موضوع مراجعه کنید.

نحوه قطع آبریزش بینی

پزشک برای قطع آبریزش‌بینی معمولا با توجه به شرایط و وضعیتی که بیمار دارد، داروهای مختلفی را جهت قطع آبریزش‌بینی تجویز می‌کند. آنتی‌هیستامین‌ها گروهی از رایج‌ترین داروهایی هستند، که برای قطع آبریزش بینی توسط پزشک تجویز می‌شوند. درصورتی‌که آبریزش همراه با عطسه باشد، پزشک عمومی سیتریزین تجویز می‌کند و اگر دلیل آبریزش سرماخوردگی باشد، سعی می‌کند با تجویز داروهای مؤثر در درمان سرماخوردگی علائم را برطرف کند. اسپری و شستشوی نمکی بینی برای درمان و قطع آبریزش بینی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. قرص‌های ضد احتقان نیز می‌توانند در قطع کردن آبریزش بینی و درمان احتقان بینی مؤثر باشند. دقت کنید که اسپری بینی را بیش از ۵ روز استفاده کنید.

انواع داروهای رفع آبریزش بینی

قرص و داروهای متفاوتی برای درمان آبریزش وجود دارند. اما مهم این است که بدانیم علت آبرزش بینی چیست؟ برخی از داروها برای درمان آبرزش ناشی از حساسیت‌ها هستند که در صورت دچار شده به بیماری‌های ویروسی می‌تواند کارایی مناسبی نداشته باشد.

اسپری آبریزش بینی

اسپری‌های بینی

همان‌طور که قبلا به آن اشاره کرده بودیم، اسپری بینی ممکن است به رفع آبریزش بینی کمک کند. بیشتر اوقات از اسپری‌های بینی برای درمان علائم آلرژی یا سرماخوردگی مانند خارش، عطسه یا احتقان و گرفتگی بینی استفاده می‌شوند. این وسیله برای انتقال داروها به داخل بینی استفاده می‌شود.

انواع اسپری‌های بینی

  • اسپری بینی سالین (محلول آب و نمک)
  • آنتی هیستامین
  • ضد احتقان
  • استروئیدی

شربت سرماخوردگی کودکان، مناسب برای رفع آبریزش بینی

شربت سرماخوردگی کودکان می‌تواند به رفع آبریزش بینی کمک کند. به خصوص در شرایطی که مصرف قرص برای کودکان دشوار است. این شربت‌ها حاولی ترکیبات آنتی هیستامین، استامینوفن و ضدگرفتگی بینی هستند. آنتی هیستامین آبریزش بینی را درمان می‌کند.

آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان آبریزش بینی

آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان آبریزش بینی ناشی از آلرژی بسیار موثر هستند. قرص و داروهایی نظیر لوراتادین (Claritin)، ستیریزین (Zyrtec) و فکسوفنادین (Allegra) از جمله این داروها هستند که می‌توانند علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی را کاهش دهند.

دهیدراتورها (آنتی کولینرژیک‌ها) برای آبریزش بینی

داروهایی مانند ایپراتروپیوم بروماید (Atrovent) اسپری بینی می‌توانند برای کاهش تولید مخاط در موارد آلرژی یا سرماخوردگی مفید باشند.

داروهای ترکیبی

برخی از داروها ترکیبی از آنتی‌هیستامین و دهیدراتور هستند، مانند سودافد (Pseudoephedrine) که می‌توانند برای درمان آبریزش بینی همراه با احتقان بینی مفید باشند. در حالت کلی داروهای دیفن هیدرامین، سیتریزین، لوراتادین به رفع آبریزش بینی کمک می‌کنند.

قرص آبریزش بینی سرماخوردگی

برای آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، معمولاً استفاده از دهیدراتورها یا کاهنده‌های مخاط مانند پزودوافدرین و فنیل‌افرین توصیه می‌شود. این داروها با کاهش جریان خون به مخاط بینی، به کاهش تولید مخاط و تسکین آبریزش بینی کمک می‌کنند. با این حال، آنها می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند و بنابراین، افرادی که مشکل فشار خون دارند باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. همچنین، آنتی‌هیستامین‌ها مانند دیفن هیدرامین، لوراتادین و ستیریزین می‌توانند در کاهش علائم آلرژیک ناشی از سرماخوردگی مفید باشند، اما باید توجه داشت که برخی از آنها ممکن است خواب‌آلودگی ایجاد کنند. مصرف این داروها باید با دقت و بر اساس دستورالعمل‌های مصرف و توصیه‌های پزشکی صورت گیرد تا از اثرات جانبی احتمالی جلوگیری شود.

قرص برای عطسه

داروی ضد عطسه و آبریزش بینی

برای مقابله با عطسه و آبریزش بینی، داروهای آنتی‌هیستامین نقش کلیدی دارند. این داروها با مسدود کردن اثرات هیستامین، یک ماده شیمیایی که در واکنش‌های آلرژیک در بدن آزاد می‌شود، به کاهش علائم نظیر عطسه، خارش گلو، خارش چشم‌ها و آبریزش بینی کمک می‌کنند.   دیفن هیدرامینبیشتر بخوانید:شربت دیفن هیدرامین، موارد مصرف و بهترین نحوه مصرف آنتی‌هیستامین‌های رایج شامل لوراتادین (کلاریتین)، ستیریزین (زیرتک) و فکسوفنادین (آلگرا) هستند که همگی بدون نیاز به نسخه قابل دسترسی‌اند و معمولاً کمتر باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. این داروها را می‌توان به صورت قرص، شربت یا اسپری بینی مصرف کرد. انتخاب بهترین دارو بستگی به علائم خاص فرد و واکنش او به دارو دارد، بنابراین ممکن است لازم باشد چند نوع دارو را برای یافتن بهترین قرص آبریزش بینی آزمایش کنید. استفاده از این داروها باید با دقت و بر اساس دستورالعمل‌های مصرف و توصیه‌های پزشکی صورت گیرد.

درمان‌های خانگی ساده برای درمان آبریزش

قطره‌های شستشوی بینی یکی از راه‌های مؤثر و آسان برای درمان آبریزش بینی است که از طریق آن می‌توان مخاط بینی را از آلودگی و محرک‌ها پاک‌سازی کرد. سایر درمان‌های خانگی عبارت‌اند از:

  • استفاده از عصاره‌های گیاهی
  • نوشیدن چای داغ
  • بخور صورت
  • دوش آب گرم
  • عدم مصرف غذاهای پر ادویه

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

اگر گرفتگی بینی دارید، با نوشیدن آب فراوان و آب مرغ شفاف، خود را هیدراته نگه دارید تا مخاط شما رقیق‌تر و مایع‌تر شود. این باعث می‌شود که سریع‌تر از بینی و سینوس‌های شما تخلیه شود.

از کمپرس گرم استفاده کنید

قرار دادن کمپرس گرم چند بار در روز روی بینی و پیشانی می‌تواند به تسکین علائم تنفسی فوقانی مانند احتقان بینی کمک کند. اگر کمپرس ندارید، سعی کنید یک حوله را با آب گرم مرطوب کنید و چند بار در روز آن را به صورت خود بمالید. این کار به شل شدن مخاط برای کمک به رفع گرفتگی بینی کمک خواهد کرد.

چگونه از شر آبریزش بینی خلاص شویم؟

آبریزش بینی بر اثر سرماخوردگی

زمانی که ویروسی مانند ویروس معمول سرماخوردگی وارد بینی‌تان می‌شود، به مولکول‌های درون سلول‌ها متصل شده و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام سیتوکین‌ها می‌شود که التهاب در بینی را به وجود می‌آورند. بدن انسان از فرایند التهاب برای مبارزه با ویروس بهره می‌گیرد، اما یکی از اثرات التهاب شامل آبریزش بینی است. همراه با سرماخوردگی، مخاط معمولاً روان و شفاف می‌شود. علائم دیگر سرماخوردگی عبارتند از عطسه، سرفه، گلودرد، آبریزش چشم و دردهای خفیف بدن.

درمان آبریزش بینی بر اثر سرماخوردگی

متأسفانه هیچ درمانی برای ویروس سرماخوردگی وجود ندارد، بنابراین استراحت، هیدراتاسیون و داروهای ضدسرماخوردگی همراه داروهای آنتی هیستامین، داروهایی که برای متوقف کردن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین که می‌تواند باعث آبریزش بینی شود، می‌توانند کمک‌کننده باشند.

عفونت سینوسی

اگر تب دارید، از فرط خستگی نمی‌توانید از خواب بیدار شوید، سرفه، احتقان، یا ترشحات غلیظ، زرد یا سبز بینی دارید، ممکن است در واقع به یک عفونت سینوسی دچار باشید که ناشی از تحریک، عفونت و ترشح توسط باکتری است.

درمان آبریزش بینی بر اثر عفونت ویروسی

برای تهیه یک مخلوط شست‌وشو حفره‌های بینی، نصف قاشق چای‌خوری نمک غیریددار و نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را به یک فنجان آب مقطر یا آب استریل اضافه کنید. این غلظت با غلظت نمک در بدن سازگار است. همچنین می‌توانید از سرم‌های نمکی شست‌وشو که در داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنید.

آبریزش بینی بر اثر آلرژی

آبریزش بینی بر اثر آلرژی

با قرار گرفتن در معرض محرک‌ها، می‌توانید دچار آبریزش بینی شوید. به طور معمول، قرار گرفتن در معرض آلرژی حاد باعث خارش بینی، تورم داخل بینی، عطسه‌های زیاد و تولید مخاطی روان و روشن می‌شود. آلرژی باعث می‌شود هیستامین شیمیایی آزاد شود، که به طور مستقیم موجب بروز این علائم خواهد شد.

درمان آبریزش بینی بر اثر آلرژی

داروهای آنتی‌هیستامین مانند Zyrtec یا Claritin مفید هستند، زیرا آن‌ها در وهله اول برای متوقف کردن پاسخ هیستامین تلاش می‌کنند. اسپری‌های استروئیدی بینی (مانند فلوناز یا نازاکورت) همچنین می‌توانند باعث کاهش التهاب در حفره بینی و در نتیجه کاهش تولید مایع بینی شوند. اگر آلرژی شما ناشی از گرده است، سعی کنید از قرار گرفتن در معرض آن‌ها اجتناب کنید. اما محرک‌های داخلی را نادیده نگیرید: فرش‌ها می‌توانند با گرد و غبار و کپک‌ها پر شوند و استفاده از پوشش‌های ضد گرد و غبار در رختخواب می‌تواند نشانه‌ها را از بین ببرد. همچنین دور نگه داشتن حیوان خانگی از اتاق‌خواب نیز می‌تواند قرار گرفتن در معرض آلرژن ها را محدود کند. اگر پس از یک هفته همچنان دچار آبریزش بینی هستید و مخاط بینی غلیظ و سبز یا زرد رنگ شد، بهتر است با پزشک آسم و آلرژی مشورت داشته باشید.

غذاهای پرادویه و آبریزش بینی

بعضی اوقات، بینی شما به علت تحریکات عصبی روان می‌شود. انواع خاصی از اعصاب در حفره‌های سینوس و بینی می‌توانند باعث ترشح بیشتر مخاط شوند و برخی از این عصب‌ها را می‌توان با غذاهای تند، فعال کرد؛ به ویژه کپسایسین، ماده شیمیایی که در فلفل تند وجود دارد، می‌تواند موجب آبریزش زیاد بینی شود. این راه احتمالاً یک پاسخ برای سعی در برداشتن تحریک کننده‌ها از بدن است.

درمان آبریزش بینی بر اثر غذاهای تند و پرادویه

اسپری خاصی برای کاهش تحریک عصب‌ها و در نتیجه کاهش تولید موکوس، که ناشی از مصرف مواد تند و بوی قوی است، وجود دارد. اما اگر واقعاً غذاهای تند، شما و بینی‌تان را اذیت می‌کند، بهتر است از خوردن آن‌ها دست بردارید.

آبریزش بینی در سرما

قرار گرفتن در هوای سرد و یا ورزش در روزهای سرما به طور موقت باعث افزایش مخاط در بینی و ریه‌ها می‌شود زیرا التهاب و جریان خون به سمت این مناطق افزایش می‌یابد. هوای سرد و خشک به ویژه سینوس‌ها و ریه‌ها را، که ترجیح می‌دهند گرم و مرطوب بمانند، تحریک می‌کنند.

درمان آبرزیش بینی در سرما

اگر می‌خواهید در مجاورت هوای سرد قرار بگیرید، قبل از تنفس هوای سرد، بینی‌تان را با شال‌گردن بپوشانید و گرم نگه‌دارید. بخور آب داغ و دوش آب گرم می‌تواند به باز کردن بینی کمک کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به عوامل ایحاد کننده آبریزش بینی اشاره شود و نحوه رفع آن نیز توضیح داده شد. برای آبریزش بینی نمی‌توان یک داروی مشخص را مصرف کرد زیرا که همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، هر آبریزش از بینی می‌تواند علت خاص خود را داشته باشد. توجه داشته باشید که آبریزش بینی یک عملکرد طبیعی سیستم تدافعی بدن است که توصیه می‌شود که برای قطع آن اجازه دهید خود بدن آن را انجام دهد. اگر در صورتیکه که آبریزش شما بیش از 3 الی 4 روز به طول انجامید حتما با پزشک تلفنی مشورت کنید و یا به متخصص گوش، حلق و بینی و یا فوق تخصص آلرژی جهت بررسی و درمان مراجعه کنید.

آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری

آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری

آزمایش مایع مغزی نخاعی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بیشتر درباره آزمایش مایع مغزی نخاعی (آزمایش LP یا (Lumbar Puncture که اصطلاحی رایج در پزشکی است، بدانید. اگر می‌خواهید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید، می‌توانید درباره موضوعات زیر اطلاعات کسب کنید:

  • آزمایش مایع نخاعی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • آزمایش مایع نخاعی چگونه برای ام اس انجام می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی نوزاد با روش بزرگسالان یکسان است؟
  • آزمایش مایع نخاعی چطور تفسیر می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی چه خطراتی دارد؟

اما قبل از همه باید بدانیم که مایع مغزی نخاعی چیست؟

مایع مغزی نخاعی و LP چیست؟

مایع مغزی نخاعی (Cerebrospinal fluid) یک مایع شفاف و بی‌رنگ است که در بافتی که مغز و نخاع را در تمام مهره داران محصور می‌کند، دیده می‌شود. این مایع توسط سلول‌های اپاندیمی تخصصی (ependymal cells) که در شبکه مشیمیه بطن‌های مغز قرار دارند، ساخته می‌شود و در پرده‌ی عنکبوتیه (arachnoid granulations) به جریان خون بازمی‌گردد. مقدار مایع مغزی نخاعی در هر لحظه حدود ۱۲۵ میلی‌لیتر است و هر روز تقریباً ۵۰۰ میلی‌لیتر از آن تولید می‌شود. این مایع نقش یک محافظ، کوسن یا بافر را ایفا می‌کند و مغز را در داخل جمجمه از آسیب‌های مکانیکی و عفونی می‌رهاند. همچنین این مایع در تنظیم خودکار جریان خون مغزی عملکرد مهمی دارد..

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟

یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید آزمایش مایع نخاعی انجام دهید این است که برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را تشخیص دهید. آزمایش مایع نخاعی (که همچنین با نام‌های LP یا پیونکسیون کمری شناخته می‌شود) یک روش است که در آن یک سوزن از فضای بین دو مهره کمر عبور می‌کند و مقداری از مایع نخاعی را جمع‌آوری می‌کند. مایع نخاعی مایعی است که مغز و نخاع را محصور کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. آزمایش مایع نخاعی می‌تواند به شناسایی عفونت‌های شدید مثل مننژیت، اختلالات عصبی مانند سندرم گیلن باره و مولتیپل اسکلروزیس، خونریزی یا سرطان در مغز یا نخاع کمک کند. گاهی اوقات از سوراخ کمری برای وارد کردن داروهای بیهوشی یا شیمی‌درمانی به مایع نخاعی نیز استفاده می‌شود.

آب نخاع برای چه مواردی کشیده می‌شود؟

آزمایش مایع نخاعی می‌تواند برای اهداف مختلفی انجام شود، مانند:

  • کشف عفونت، التهاب یا بیماری در مایع نخاعی
  • سنجش فشار مایع نخاعی
  • وارد کردن دارو‌های بیهوشی، شیمی‌درمانی یا دیگر دارو‌ها به مایع نخاعی
  • وارد کردن رنگ یا ماده رادیواکتیو به مایع نخاعی برای تهیه تصاویر رادیولوژیک از جریان مایع

با استفاده از آزمایش مایع نخاعی می‌توان برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را شناسایی کرد، مثل:

  • عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی که مننژیت، انسفالیت یا سیفلیس ایجاد می‌کنند
  • خونریزی در فضای اطراف مغز که خونریزی زیر اکنوئیدی نام دارد
  • سرطان‌هایی که مغز یا نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهند
  • شرایط التهابی در سیستم عصبی
  • شرایط عصبی که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند
  • بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟

آزمایش مایع نخاعی ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد، مانند: سردرد: حدود ۲۵ درصد از افرادی که آزمایش مایع نخاعی (پونکسیون کمری) انجام می‌دهند، پس از آن به خاطر نشت مایع به بافت‌های اطراف، سردرد می‌گیرند. سردرد معمولاً چند ساعت تا دو روز بعد از آزمایش شروع می‌شود و ممکن است با تهوع، استفراغ و سرگیجه همراه باشد. معمولاً سردرد زمانی که نشسته یا ایستاده هستید بیشتر می‌شود و زمانی که دراز می‌کشید کمتر می‌شود و ممکن است چند ساعت تا یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. درد یا ناراحتی کمر: ممکن است پس از آزمایش، کمرتان درد بکشد یا حساس بشود. درد ممکن است به پشت پاهاتان هم پخش شود. خون‌ریزی: خون‌ریزی ممکن است در نزدیکی محل سوراخ یا گاهی اوقات در فضای اپیدورال (epidural space) اتفاق بیفتد. فتق ساقه‌ی مغز: اگر فشار داخل جمجمه شما به خاطر تومور مغزی یا چیز دیگری زیاد باشد، ممکن است پس از برداشتن مایع نخاعی، ساقه‌ی مغز شما فشار بخورد و فتق بدهد. (Brainstem herniation) این یک عارضه‌ی خطرناک است که می‌تواند منجر به مرگ شود. برای پیشگیری از این مشکل، معمولاً قبل از آزمایش مایع نخاعی، اسکن CT یا MRI از مغز شما گرفته می‌شود تا ببینند آیا چیزی فشار داخل جمجمه شما را زیاد کرده است یا نه.

روش انجام آزمایش مایع نخاعی

روش انجام آزمایش مایع نخاعی

آزمایش مایع نخاعی یک روش شناخته شده برای بررسی وضعیت سیستم عصبی است. این آزمایش شامل جمع‌آوری مایعی است که در فضای بین مهره‌های ستون فقرات جریان دارد. برای انجام این آزمایش، مراحل زیر را باید طی کرد:

  • قبل از آزمایش

بیمار باید لباس استریلی که توسط بیمارستان فراهم می‌شود را بپوشد. بیمار می‌تواند در یکی از دو حالت زیر قرار بگیرد:

  • به پهلو دراز کشیده و زانوها را به سینه خود نزدیک کند.
  • نشسته و به سمت جلو خم شده.

این حالت‌ها باعث می‌شوند که کمر خم شده و فضاهای بین مهره‌ها باز شوند. این کار به تکنسین کمک می‌کند که سوزن را به راحتی وارد کند. سپس پشت بیمار با مواد ضدعفونی‌کننده مثل صابون یا ید تمیز می‌شود و با یک پارچه استریل محافظت می‌شود.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

  • در هنگام انجام آزمایش مایع نخاعی

برای اینکه قسمت پایین کمر احساس درد نکند، یک داروی بی حس کننده به آن تزریق می شود. سپس یک سوزن ریز و خالی از بین دو مهره ی کمری (ناحیه ی کمر) عبور می کند و از غشای نخاعی (dura) رد شده و به کانال نخاع می رسد. ممکن است در این مرحله از عمل، فشاری در پشت احساس شود. وقتی که سوزن به جای مناسب برسد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد که کمی حالت خود را تغییر دهید. در این صورت، اول فشار مایع مغزی نخاعی سنجیده می شود و کمی از آن بیرون آورده می شود و دوباره فشار آن اندازه گیری می شود. در آخر، سوزن بیرون کشیده می شود و محل سوراخ را با یک بانداژ می پوشانند. این روش معمولاً ۴۵ دقیقه زمان می برد. ممکن است پس از اتمام عمل، ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی شما به شما بگوید که برای مدتی دراز بکشید.

  • پس از انجام آزمایش مایع نخاعی

پس از آزمایش مایع نخاعی، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • زمانی برای استراحت در نظر بگیرید.
  • در روزی که آزمایش مایع نخاعی دارید، از فعالیت های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما کار بدنی نمی خواهد، می توانید به محل کار خود برگردید.
  • اگر احساس درد می کنید، از پزشک خود برای تجویز مسکن بپرسید. یک داروی بی نسخه که استامینوفن دارد می تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایش مایع نخاعی نوزاد

برای بررسی مایع نخاع در نوزادان و کودکان، همان روشی که برای بزرگسالان توضیح داده شد، اجرا می‌شود. تنها تفاوت این است که قبل از شروع آزمایش، یک نفر باید کودک را در یک وضعیت ثابت در طول فرآیند نگه دارد. همچنین گاهی اوقات، ممکن است از سونوگرافی برای راهنمایی در زمان آزمایش مایع نخاع در نوزادان و کودکان استفاده شود. سونوگرافی می‌تواند جلوی ورود زیاد سوزن را بگیرد.

تفسیر آزمایش مایع مغزی نخاعی

خوب، من می‌خواهم متن شما را با عبارات دیگری ارائه دهم. برای تحلیل آزمایش ال پی، نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و مایع نخاعی از لحاظ رنگ، باکتری، سلول‌های سرطانی، خون، قند، پروتئین و برخی آزمایش‌های سرولوژیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم جواب دقیق‌تری به این سوال بدهیم که «مایع مغزی نخاعی چطور تجزیه می‌شود؟» باید این موارد را بررسی کنیم:

  1. آزمایشات مستقیم: که شامل مشاهده ماکروسکوپی (مشاهده مایع نخاعی از نظر رنگ، شفافیت و چسبندگی) و میکروسکوپی (شمارش گلبول‌های سفید و قرمز) می‌شود.
  2. کشت و حساسیت: در این روش برخی از روش‌های رنگ‌آمیزی مثل رنگ‌آمیزی گرم برای یافتن اطلاعات بالینی اولیه در مورد عامل عفونی پس از کشت، انجام می‌شود.
  3. تست‌های بیوشیمیایی: در این مرحله، پروتئین، قند، کلرید، لاکتات دهیدروژناز (LDH)، اسید لاکتیک (لاکتات)، گلوتامین، گلایسین، پروتئین واکنشی (CRP) و شاخص‌های توموری مانند گنادوتروپین جفتی انسان (β-HCG)، آنتی‌ژن کارسینوامبریونیک (CEA) یا آلفا فیتو پروتئین (α-fp) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که افزایش در سطوح هر کدام می‌تواند نشانه‌ی انتشار تومور باشد.
  4. سرولوژی و سیتولوژی: یکی از مواردی که از آزمایش مایع نخاعی استفاده می‌شود، اندازه‌گیری سیفلیس پنهان است. از جمله آزمایش‌های سرولوژیکی در این زمینه شامل آزمایش واسرمن، تست بیماری‌های آمیزشی (VDRL) و تست آنتی‌بادی ترپونمی فلورسنت (FTA) است.
  5. آزمایش‌های مولکولی: با برخی روش‌های تکثیر ژنوم مثل واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) ، می‌توان اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی تشخیص عفونت‌های سیستم عصبی کسب کرد.
  6. فشار: مقدار فشار ثبت شده به‌عنوان یکی از مواردی است که می‌تواند به تشخیص صحیح کمک کند.

در جدول زیر حدود نرمال موارد درج شده در آزمایش مایع نخاعی ذکر شده است:

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
Mm H-O منفی سرولوژی سفلیس
فاقد سلول‌های بدخیم سیتولوژی
۹۰-۱۸۰ فشار
شفاف و بی‌رنگ رنگ
ندارد خون

سلول‌ها

واحد فاقد گلبول قرمز توضیحات گلبول قرمز
cells/μL ۳۰-۰ نوزادان
۲۰-۰ ۱ تا ۵ سال
۱۰-۰ ۶ تا ۱۸ سال گلبول سفید
۵-۰ بزرگسالان

شمارش افتراقی

واحد مقادیر نرمال شاخص
% ۶-۰ نوتروفیل
۸۰-۶۰ لنفوسیت
۴۵-۱۵ مونوسیت یا ماکروفاژ

کشت و حساسیت آنتی‌بیوتیکی عدم وجود هر‌گونه ارگانیسم                                                              میزان مجاز ارگانیسم‌ها بیوشیمی

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
mg/dl ۸۰-۴۰ گلوکز
mg/dl ۷۵۰-۷۰۰ کلرید
U/mL تا ۲ لاکتات‌دهیدروژناز (LDH)
mg/dl ۴۵-۱۵ بزرگسالان
mg/dl تا ۷۰ سالمندان سالمندان
mg/dl تا ۷۰ کودکان

الکتروفورز پروتئین

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
% ۱۲-۳ گاما-گلوبولین
وجود ندارد باندهای الیگوکلونال
% ۸-۲ آلفا- یک گلوبولین
% ۱۲-۲ آلفا-دو گلوبولین
% ۸-۱ پره آلبومین
% ۱۸-۸ بتا-گلوبولین
% ۸۰-۵۰ آلبومین

لاکتات/گلوتامین/گلایسین

واحد مقادیر نرمال توضیحات شاخص
mg/dl ۴۰-۱۰ ۰ تا ۱۰ روز
mg/dl ۳۶۰-۱۰ دو روز اول تولد لاکتات
mg/dl ۲۵-۱۰ کودکان و بزرگسالان
mg/dl ۱۴-۶.۵ نوزادان
mg/dl ۸.۵-۵ کودکان و اطفال گلوتامین
mg/dl ۱۵-۶ بزرگسالان
μmol/L ۱۰-۳ گلایسین
µmol/L ۳۷۵-۱۲۰ در پلاسما
  • روزی که آزمایش مایع نخاعی صورت می‌گیرد، از فعالیت‌های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما فعالیت بدنی نمی‌خواهد، می‌توانید به کار خود ادامه دهید.
  • اگر دردی دارید، از پزشک خود بپرسید که داروی مسکن برای شما بنویسد. یک داروی تسکین‌دهنده‌ی آزاد حاوی استامینوفن می‌تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات رایج در آزمایش مایع نخاعی

  • آیا آزمایش مایع نخاعی  باعث تاخیر در سیکل پریودی بانوان می­شود ؟ طبق گزارش‌های موجود، آزمایش مایع نخاعی هیچ تأثیری روی چرخه‌ی ماهانه ندارد،.
  • آزمایش مایع نخاعی چقدر هزینه بر است؟  برای برآورد هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی، باید به آزمایشگاهی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کنید و میزان پوشش بیمه‌ای را بررسی کنید. چون هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی هر سال ممکن است تغییر کند.

  • آیا آزمایش مایع نخاعی باعث تحریک ام اس می­شود ؟ هیچ منبع علمی این ادعا را نکرده است.

آهنگ جدید ماکان بند به نام «جاذبه»

متن آهنگ ماکان بند جاذبه

اﺻﻠﺎ اﻳﻦ روزا ﻧﻴﺴﺘﻢ رو ﺑﻪ راه ﻧﮕﻮ اﺻﻠﺎ ﻧﭙﺮس ﻫﻰ ازم ﭼﺮا


ﻫﻰ ﮔﻴﺮ ﻧﺪه ﺑﻪ ﻓﻜﺮت ﺑﮕﻮ ﺑﻬﺶ ﭘﻴﮕﻴﺮ ﻧﺸﻪ اﺻﻠﺎ ﺑﺎ ﻛﻴﺎم


ﻳﻪ وﻗﺘﺎ ﺧﻮدﺗﻮ داری ﺑﻐﻞ ﻣﻴﮕﻴﺮی ﺧﻮدﺗﻮ ﻫﻰ ﺗﻮی ﺗﻨﻬﺎﻳﻴﺎ


ﻣﻦ ﺧﻮاﺑﻢ ﻧﻤﻴﺒﺮه ﻳﻪ ﺷﺒﺎﻳﻴﻢ ﺣﺲ ﻣﻴﻜﻨﻢ دﻳﮕﻪ ﻗﻠﺒﻢ ﻧﻤﻴﺰﻧﻪ


اﻳﻦ ﺣﺎل ﺑﺪم اﻧﮕﺎری ﻣﻴﺨﻮره ﺑﺎز دو ﺗﺎﻳﻰ ﺳﺮش


ﻣﺜﻞ ﭘﺮوازم وﻟﻰ اﻧﮕﺎر دﻳﮕﻪ ﺗﻨﻢ ﻧﻤﻴﭙﺮه


ﺟﺎذﺑﻪ داره ﭼﺸﺎت


ﻣﻦ ﺧﻮدﻣﻢ ﻧﺨﻮام ﻣﻴﮕﻴﺮه ﺑﻪ ﭘﺮم ﻳﻪ ﺟﺎ


ﻣﺜﻞ ﺑﺎروﻧﻰ ﻛﻪ ﻳﻪ وﻗﺘﺎ ﺑﺪ ﻣﻮﻗع ﻣﻴﺎد


ﺷﺒﻴﻪ اﺷﻜﺎت ﻣﻴﺸﻪ و دﻳﮕﻪ ﺑﻨﺪ ﻧﻤﻴﺎد


ﺑﻐﻞ ﻣﻴﮕﻴﺮم ﺑﺎﻟﺸﻤﻮ


ﺗﺎ ﻳﻜﻢ ﺑﺎزم ﺧﻮاﺑﻢ ﺑﺮه ﻛﻢ ﻣﻮﻧﺪه ﻣﻦ اﻓﺴﺮده ﺷﻢMusicdel | موزیکدل


دﻳﮕﻪ ﺷﺒﺎ ﻫﻢ دﻳﺮوﻗﺖ ﻣﻴﺮﺳﻢ


ﺑﻪ ﻫﺮﭼﻴﺰی ﻣﻦ ﺑﻰ ﺣﺴﻢ


ازم دوره وﻟﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻴﮕﻪ ﻣﻦ ﭘﻴﺸﺸﻢ


ﺟﺎذﺑﻪ داره ﭼﺸﺎت


ﻣﻦ ﺧﻮدﻣﻢ ﻧﺨﻮام ﻣﻴﮕﻴﺮه ﺑﻪ ﭘﺮم ﻳﻪ ﺟﺎ


ﻣﺜﻞ ﺑﺎروﻧﻰ ﻛﻪ ﻳﻪ وﻗﺘﺎ ﺑﺪ ﻣﻮﻗع ﻣﻴﺎد


ﺷﺒﻴﻪ اﺷﻜﺎت ﻣﻴﺸﻪ و دﻳﮕﻪ ﺑﻨﺪ ﻧﻤﻴﺎد


 آهنگ جدید ماکان بند به نام «جاذبه»

ابزارهای نوشتن آنلاین رایگان


ابزار بازنویسی متن از نرم افزار و تصمیم گیری هوشمند برای یافتن مناسب ترین راه برای بازنویسی یا بازنویسی متن استفاده می کند. زبان فارسی مملو از ظرایف و ظرافت های معناست، بنابراین نرم افزار ترجمه متن هوشمند باید طیف وسیعی از عوامل را در نظر بگیرد. این تصمیمات با بررسی هر کلمه، عبارت و جمله گرفته می شود. بسته به موضوع و کلمات مرتبط، پیشنهادات مختلفی ارائه می شود. برای به دست آوردن نتیجه نهایی کافی است از بین کلمات پیشنهادی کلمه مناسب را انتخاب کنید. محصول نهایی یک نوشته کاملا جدید و هوشمند است که باعث صرفه جویی در وقت و انرژی می شود. شما می توانید از این بازنویسی خودکار و هوشمند متن به صورت رایگان برای بازنویسی متن وب سایت، سئو، مقالات و پایان نامه ها و ... استفاده کنید.


انتخاب کلمه هنگام بازنویسی متن مهم است!

نتیجه نهایی نوشتن شما باید تا حد امکان برای خواننده شما هوشمندانه و جذاب باشد. پس متن نهایی را با کمی وقت گذاشتن و تغییر کلمات و انتخاب مجدد کلماتی که نویسنده عاقلانه پیش روی شما گذاشته است، به پایان برسانید.

چگونه از ابزار "پارافراسی" استفاده کنیم؟

ابتدا متنی را که می خواهید جایگزین کنید تایپ یا جایگذاری کنید. سپس روی دکمه «بازنویسی» کلیک کنید و کمی صبر کنید تا متن بازنویسی شده در کادر آبی رنگ زیر نمایش داده شود. این متن به صورت هوشمند به شما ارائه می شود، کافی است یک بار متن را بخوانید و از لیست واژگان نمایش داده شده، کلماتی را که مناسب متن نیستند جایگزین، حذف، ویرایش کنید. در نهایت، برای کپی کردن متن، کافی است روی دکمه کپی آبی رنگ کلیک کنید تا متن شما رونویسی شود.

بازنویسی آنلاین رایگان؟

در حال حاضر رونویسی 550 کلمه ای متون کاملا رایگان و بدون محدودیت می باشد. برای افزایش تعداد کلمات و محدود کردن تعداد مقالات روزانه، اشتراک لازم است. برای استفاده از این ابزار فوق العاده سریع، راحت و رایگان نیازی به ثبت نام، ورود به سیستم یا اطلاعات شخصی نیست.

پارافراسی به چه معناست؟

نقل قول زمانی است که شما ایده ها یا نظریه های دیگران را با کلمات خود توضیح می دهید. انگیزه واقعی این عمل حفظ معنا و محتوای متن اصلی بدون کپی و تکرار کلمه به کلمه است.

تفاوت بین خلاصه کردن و خلاصه کردن چیست؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، پارافریز توصیفی از متن شخص دیگری به زبان خودتان است که تقریباً به اندازه متن اصلی است. اما اگر فقط مهم ترین بخش های مقاله را توضیح دهید، خلاصه کامل است. تفاوت جزئی بین بازنویسی و خلاصه سازی وجود خواهد داشت، اگرچه هر دو به طور کلی به عنوان بازنویسی در نظر گرفته می شوند.

تصحیح سرقت ادبی و نقل قول

بازنویسی متن یکی از روش های جدید تغییر و حذف سرقت ادبی در مقالات و پایان نامه ها است. همچنین، در این بخش، این امر برای تولید محتوای غیر کپی از دیدگاه موتورهای جستجو بسیار مهم خواهد بود.

متن فارسی را با نسخه آزمایشی رایگان در رونویسی هوشمند نشونت ترجمه و رونویسی کنید

بازنویس محتوا نشونت با کمک ابزارهای بازنویسی یا بازنویسی متن فارسی و هوش مصنوعی و همچنین کمک انسان به نویسنده امکان بازنویسی کامل متن را می دهد. می توانید سفارش بازنویسی متن فارسی یا بازنویسی مقاله و پایان نامه را در زاراکد بدهید. برای این منظور کافیست در وبسایت ثبت نام کرده و درخواست خود را ثبت کنید