اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

درآمد آژانس مسافرتی چقدر است؟ کارکنان و مدیران


درآمد آژانس مسافرتی و زمان لازم برای رسیدن به سود یکی از سوالات مهمی است که از متقاضیان تاسیس آژانس مسافرتی می شنویم. درست است که میزان درآمد آژانس مسافرتی پاسخ مشخصی ندارد و عوامل متعددی مانند وظایف آژانس مسافرتی، طرح بازار آژانس، میزان سرمایه و سرمایه گذاری اولیه و در عین حال هدف شرایط بازار و اجتماعی می تواند درآمد آژانس مسافرتی را تغییر دهد. بنابراین نکته اصلی این است که مدل کسب‌وکار آژانس مسافرتی، اعتبارنامه‌ها و برنامه‌های بازاریابی شما را در بازار سفر یا شکست می‌دهد و تعیین می‌کند که چقدر درآمد خواهید داشت.

یک آژانس مسافرتی چقدر درآمد دارد؟

در پاسخ به این سوال که آژانس های مسافرتی چقدر درآمد دارد، واضح ترین پاسخ این است که درآمد مشخصی برای آژانس مسافرتی وجود ندارد و با وجود چالش ها و مشکلات صنعت گردشگری ایران در سال های اخیر، درآمد بسیاری آژانس های مسافرتی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اما این تمام ماجرا نیست. حقیقت این است که هر آژانس مسافرتی بر اساس نوع خدمات و بسته هایی که به مسافران ارائه می دهد می تواند درآمد کسب کند. این خدمات و بسته ها با توجه به نوع آژانس مسافرتی از جمله آژانس هواپیمایی (بند الف)، آژانس خدمات سیاحتی (بند ب) و دفاتر زیارتی (بند ج) متفاوت بوده و درآمدهای متفاوتی را در اختیار صاحبان سفر قرار می دهد. آژانس ها و کارمندان آنها یکی از راه های پیش بینی و درک بهتر درآمد آژانس مسافرتی این است که آژانس را به گروه های مختلف تقسیم کرده و درآمد آنها را با توجه به کاری که انجام می دهند تجزیه و تحلیل کنیم.

وظایف آژانس مسافرتی

وظیفه آژانس مسافرتی متناسب با نوع مجوز دریافتی است. کارگزاران گروه A یا کارگزاران پرواز در زمینه تولید و فروش بلیط داخلی و خارجی، کارگزاران گروه B یا کارگزاران خدمات مسافرتی در زمینه گردشگری، رزرو هتل، اخذ ویزا و خدمات مختلف مسافری و کارگزاران گروه P یا کارگزاران سفر حج، به خصوص در زمینه زیارتی فعال هستم. هر آژانس مسافرتی با اخذ دو یا هر سه گواهینامه آژانس مسافرتی می تواند حوزه کاری خود را گسترش دهد.

از دیدگاه کارشناسان و فعالان گردشگری، برای درک بهتر درآمدهای سازمان مسافرتی، سازمان های فعال در بازار سفر و گردشگری را می توان به 4 گروه مختلف تقسیم کرد:

گروه اول، آژانس های سنتی هستند که حدود ده سال پیش فعال بودند و عمدتاً در دو زمینه فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل های داخلی و خارجی فعالیت می کردند. در سال های اخیر با راه اندازی پلتفرم های آنلاین و فروش مستقیم بلیط هواپیما و رزرو هتل به مشتریان B2B و B2C، این شرکت ها عملاً درآمد خود را از دست داده و مجبور به تغییر زمینه کاری یا بستن آژانس شده اند.

گروه دوم آژانس هایی هستند که در بخش سفرهای انبوه فعالیت می کنند. خدمات این آژانس ها اغلب شامل بلیط هواپیما، رزرو هتل، ترانسفر و ترتیب ویزا می شود و همچنین سفرهای انبوه را به مقاصد محبوب مانند ترکیه، دبی و گرجستان و یا به مقاصد محبوب داخلی سازماندهی می کنند. هم مجریان و هم فروشندگان در تورهای عمومی درآمد کم و حاشیه سود بسیار پایینی دارند به دلیل تعداد آژانس های حاضر در بازار و رقابت بین آنها.

گروه سوم آژانس هایی هستند که در زمینه تورهای ویژه در مناطق اروپایی، آفریقایی، ژاپنی و یا داخلی و خارجی فعالیت می کنند. این تور علاوه بر بسیاری از خدمات مسافرتی مانند بلیط، رزرو هتل و ویزا دارای یک مدیر تور بین المللی است که از ابتدا تا انتهای سفر مسافران را همراهی می کند. تورهای ویژه در ابتدا مبتنی بر گشت و گذار هستند و بیشتر سود حاصل از آن نصیب آژانس های مسافرتی می شود که آنها را برگزار می کنند.

آخرین گروه آژانس هایی هستند که تورهای ورودی را برگزار می کنند. این سازمان ها با همکاری کارگران خارجی خارج از کشور، گردشگران بین المللی را برای سفر به ایران همراهی می کنند. مشکل اصلی در این شرکت ها نحوه بازاریابی است که با شرکت در نمایشگاه های خارجی انجام می شود. درآمد آژانس های مسافرتی به بازار سفر و میزان تقاضا در بازار بستگی دارد. این موسسات که به عنوان سودآورترین گروه در بازار سفر و گردشگری به شمار می رفتند به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی ایران و مشکلاتی که درآمد این شرکت را در چند سال گذشته تهدید کرده بود با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با استفاده از استراتژی‌های درآمدزایی مختلف یا استراتژی‌های نوآورانه در فعالیت‌ها و توسعه اقتصادی خود و تلاش‌های خود در فروش، تجارت و مدیریت بازار، درآمدهای متفاوتی کسب کنند. بهترین هتل های شیراز را در این مقاله بخوانید

میزان سود آژانس مسافرتی

میزان درآمد و سود آژانس مسافرتی یا زمان لازم برای رسیدن به سود یکی از سوالات متداولی است که داوطلبان راه اندازی آژانس مسافرتی از کارآفرینان و متخصصان این حوزه در بازار مسافرتی می پرسند و گردشگری کاملا به آن وابسته است. صنعت مدل و برنامه بازاریابی آژانس مسافرتی بستگی دارد. بدیهی است در ابتدای کار، مدیران یا صاحبان آژانس های مسافرتی باید از سرمایه شخصی برای ورود به بازار و بازاریابی آن استفاده کنند. اما اینکه چه زمانی موفق به کسب درآمد می شوند به مهارت و برنامه ریزی آنها و البته شرایط بازار بستگی دارد.

اما به طور کلی می توان گفت سازمان هایی که سفرهای ویژه و تورهای ورودی برگزار می کنند در بازار گردشگری سود بیشتری دارند و سازمان هایی که به فعالیت یا فروش انبوه گردشگری می پردازند به دلیل رقابت زیاد بازار از سود کمتری بهره مند می شوند. به گفته فعالان این بخش، نسبت سود آژانس های گردشگری نسبت به درآمدشان به شرح زیر است:

آژانس های مسافرتی انبوه: حدود 5 درصد درآمد

آژانس های مسافرتی ویژه: 10-15 درصد درآمد

آژانس های مسافرتی ورودی: حدود 20 تا 30 درصد درآمد
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت destination iran مراجعه نمایید.

سرمایه اولیه آژانس مسافرتی

برای پیش بینی درآمد اولیه آژانس مسافرتی و درآمد آژانس مسافرتی، باید نگاه دقیق تری به مدل کسب و کار آژانس مسافرتی انداخت. با توجه به رقابت زیاد در این بازار، قبل از راه اندازی آژانس مسافرتی، هرکسی باید به یک زمینه کاری خاص فکر کند، بازار هدف، مشتریان و برنامه بازاریابی خود را تعریف کند و توضیح دهد که ادامه فعالیت در این بازار چه مزیت هایی دارد. به خواسته ها و اهداف سازمان مسافرتی که درآمد اولیه شعبه شما را مشخص می کند. اگر فردی بدون فکر کردن به بازار و هدف خاصی وارد این تجارت شود، نه تنها می تواند سود کند، بلکه تمام پول اولیه خود را نیز از دست می دهد.

تجهیزات مورد نیاز شرکت هواپیمایی

دفاتر هواپیمایی و آژانس مسافرتی دارای چندین بخش اصلی هستند. از دفاتر و جلسات مدیران گرفته تا بخش های حسابداری و خدمات، هر کدام تجهیزات خاص خود را می طلبند. یکی از قسمت های مهم این دفاتر دوربین های فروش به منظور فروش خدمات و ارتباط مستقیم مشتریان با کارکنان آژانس مسافرتی می باشد. به جز تجهیزات کامپیوتری و تجهیزات ضروری مانند میز، صندلی و تلفن، این وسایل فروش باید طراحی جذابی داشته باشند.

استفاده از رنگ‌های شاد یا عناصری که خاطره‌ی خوش سفر را تداعی می‌کنند، مزیت مهمی در طراحی و تجهیز خطوط هوایی و آژانس‌های مسافرتی است که ارتباط بهتر بین مشتریان و کارکنان را تضمین می‌کند و آن‌ها را به خرید از آژانس مسافرتی لازم برای شرکت هواپیمایی و آژانس تشویق می‌کند. آژانس مسافرتی، باید یک سیستم کامپیوتری به روز با دسترسی قوی به اینترنت داشته باشد. از آنجایی که ارائه خدمات به صورت آنلاین اهمیت دارد، اخذ قیمت از خطوط هوایی و تهیه بسته های مسافرتی بدون دسترسی به شبکه آنلاین امکان پذیر نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد