اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

علائم آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس چیست؟


آپاندیس زائده ای باریک با قطر نیم سانتی متر وطول ده سانتی متر است که به روده کور نیز معروف است. آپاندیس بر خلاص تصور برخی، یک زائده اضافی نیست و دارای فوایدی است. یکی از فواید آپاندیس این است که محلی را برای رشد باکتری های مفید آماده می کند و علاوه بر بهبود هضم غذا موجب بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن می شود. عمل آپاندیس از شایع ترین جراحی هایی است که توسط متخصص مربوطه انجام می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله شما را با علائم آپاندیسیت آشنا کنیم.

علائم آپاندیسیت

آپاندیسیت دارای علائم مختلفی است که اصلی ترین علائم آن درد شکم در پایین و سمت راست است. این درد بین استخوان لگن و ناف بروز می کند. علائم آپاندیس پنهان نمی مانند و پس از چند ساعت می توان تمامی علائم مربوطه را احساس کرد. این علائم لحظه به لحظه تشدید می شوند. برخی از رایج ترین علائم آپاندیس عبارت اند از:

·         تورم شکم

·         درد ناگهانی شکم از سمت راست

·         درد ناگهانی اطراف ناف

·         درد هنگام راه رفتن یا لمس شدن

·         درد هنگام تنفس عمیق

·         تهوع و استفراغ

·         نفخ شکم

·         یبوست یا اسهال

·         از دست دادن اشتها

·         تب

·         عدم توانایی دفع مدفوع

·         عدم توانایی خارج کردن گاز روده

کسانی که دچار آپاندیسیت می شوند با هر حرکت ناگهانی مانند عطسه یا سرفه درد بیشتری احساس می کنند. اما این علائم در تمامی افراد یکسان نیست. ممکن است در نوجوانان، کودکان و زنان باردار علائمی متفاوت بروز کند. این علائم در کودکان مشابه یک بیماری گوارشی و دل درد است.

عوارض آپاندیسیت

بزرگ ترین و خطرناک ترین عارضه ای که آپاندیسیت به همراه دارد مسئله پارگی و منفجر شدن آن در بدن بیمار است که اصطلاحا به آن ترکیدن آپاندیس می گویند. لازم به ذکر است که درد آپاندیسیت تنها با خدمات درمانی موثر متوقف می شود. پس بهتر است هنگام احساس درد در ناحیه شکم، از دارو های مسکن استفاده نکنید تا علائم آپاندیسیت پنهان نشود. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است دچار پارگی آپاندیسیت شوید که مسئله ای مهم و خطرناک است. زمانی که آپاندیس در بدن پاره می شود، مخاط، مدفوع و عفونت در بدن نشت کرده و فرد دچار پریتونیت می شود. پریتونیت باید در اسرع وقت توسط متخصص مربوطه جراحی شود. سهل انگاری در این مورد و عدم تشخیص به موقع می تواند موجب از دست دادن جان بیمار شود.

جمع بندی

آپاندیسیت، التهاب زائده آپاندیس است که می تواند موجب بروز درد در سمت راست شکم شود. آپاندیسیت در هر فردی ممکن است بروز کند و علائمی متفاوت را به وجود آورد. علائم آپاندیسیت در هر فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد. شایع ترین علائم التهاب آپاندیس درد شکم در ناحیه پایین سمت راست است که با گذشت زمان شدید تر می شود. چنانچه علائم این التهاب را نادیده بگیرید می تواند عوارض خطرناکی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می شود در صورت بروز هر کدام از علائم ذکر شده هر چه سریع تر به نزدیک ترین اورژانس در محل زندگیتان مراجعه کنید.

 

به نقل از: govareshiran.ir  

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد