اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

کلریناتور چیست؟


دستگاه کلر یا پک کلرزن دستگاهی است که کلر را به آب یا مایعات دیگر اضافه می کند تا باکتری ها، ویروس ها و میکروب ها را از بین ببرد. بسته بندی کلر را کلریناتور نیز می گویند.

پودر کلر به عنوان یک اکسید کننده قوی عمل می کند و آب را ضد عفونی می کند. کلرزنی و پیش تصفیه آب دریا در سیستم های تصفیه آب شهری به بهبود کیفیت آب برای اهداف مختلف مانند تامین آب آشامیدنی کمک می کند. با استفاده از کلرزن می توانیم آلودگی را از بین ببریم و از بیماری های منتقله از طریق آب جلوگیری کنیم. به کلرساز کلرساز نیز گفته می شود.

استفاده از بسته کلر

پکیج های کلر یا کلریناتورها به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای فرآیندهای تصفیه آب، بهبود کیفیت آب و تضمین ایمنی آب آشامیدنی و بهداشت صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از مهمترین کاربردهای کیت های تزریق کلر عبارتند از:

تصفیه آب شهری: سیستم های آب و فاضلاب در سیستم های توزیع آب شهری از بسته های کلر برای افزودن کلر به آب استفاده می کنند. این عملکرد باعث کاهش آلودگی میکروبی و افزایش پاکیزگی آب می شود.

تصفیه آب های سطحی، چاه های آب و آب های زیرزمینی: به دلیل نفوذ صنعتی و تخلیه چاه های فاضلاب به منابع آب سطحی مانند رودخانه ها و آب های زیرزمینی، از پک کلرزن برای افزودن کلر به منظور کاهش باکتری ها و میکروب ها استفاده می شود.

صنایع غذایی: در صنایع غذایی از تولید آب آشامیدنی و مایعات بالینی به عنوان ضدعفونی کننده برای اطمینان از کیفیت آب و محصولات استفاده می شود.

استخر، سونا و جکوزی: برای جلوگیری از انتقال بیماری ها، آب استخر باید عاری از باکتری، میکروب و قارچ باشد. یکی از ملزومات استخر، دستگاه کلر است که برای ضدعفونی کردن آب استخر از آن استفاده می کنیم.

تصفیه آب در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی: کلر بسته بندی شده به عنوان یکی از عوامل تصفیه آب در برخی از فرآیندهای تولید نفت و گاز استفاده می شود.

انواع بسته های کلر یا تزریقی کلر آبان شیمی پالایش 


کیت های تزریق کلر با توجه به کاربردها و سیستم های تصفیه آب و فاضلاب در انواع مختلف طراحی و ساخته می شوند. به طور کلی دو نوع کلریناتور وجود دارد:

کلریناتور مایع: کلریناتور مایع دستگاهی است که کلر را به صورت پودر یا مایع به آب یا آب جاری تزریق می کند. کلر مایع به طور گسترده در گندزدایی آب استفاده می شود. از مزایای کلر مایع می توان به سهولت استفاده، کنترل دقیق میزان کلر تزریقی و همچنین نیاز به تجهیزات پیچیده و اپراتور تعیین شده برای تهیه کلر اشاره کرد. کلر مایع در سه نوع اتوماتیک، خطی و دستی تولید می شود.

گاز کلر: تجهیزات کلر یا تزریق گاز کلر یک فرآیند کلرزنی کمکی است که در آن از گاز کلر به عنوان ضدعفونی کننده و برای حذف میکروب ها و باکتری ها از آب استفاده می شود. گاز کلر به صورت مایع در سیلندرها یا مخازن تحت فشار جمع آوری می شود. با افزودن گاز کلر به آب محلولی از اسید کلریدریک (HCl) به دست می آید. کاتالیزور یون کلر آزاد (Cl-) است. هزینه زیاد و خطر کار با گاز کلر از جمله معایب بسته بندی تزریقی کلر است.

اجزای سازنده دستگاه کلورزن

کلرسازها یا کلرسازها و سیستم های تصفیه آب و فاضلاب و تجهیزات تصفیه آب صنعتی از اجزا و تجهیزات مختلفی تشکیل شده اند تا امکان تزریق دقیق و ایمن کلر را فراهم کنند. اجزای اصلی دستگاه کلر:

پمپ پاشش (Dosing Pump): پمپ اسپری یا دوز پمپ یکی از اجزای اصلی در دستگاه کلر می باشد. از این پمپ ها برای انتقال کلر به سیستم های تصفیه آب یا فاضلاب با دقت کافی و در مقادیر مشخص استفاده می شود. معمولاً جنس این پمپ PVDF می باشد.

مخزن کلر: مخزنی به نام مخزن کلر در کلریناتور برای ذخیره کلر به صورت مایع یا محلول اسید کلریدریک تعبیه می شود. این مخزن معمولاً دارای سطح شیشه ای یا شفاف است، به طوری که میزان کلر باقی مانده در آن به راحتی قابل مشاهده و شناسایی است. برخی از کلریناتورها دارای دو مخزن هستند که یکی محل تزریق کلر و دیگری برای ساخت محلول کلر استفاده می شود.

کنترلر یا سیستم کنترل کلر (کنترل کننده): سیستم کنترل یا کنترل کننده برای کنترل و کنترل مقدار کلر ورودی و کنترل واحد کلرزنی استفاده می شود. کنترلر هم ساده و هم هوشمند است و به صورت خودکار تولید می شود.

شاسی کلورزن: تجهیزات و لوازم جانبی کلورزن بر روی شاسی کلورزن نصب شده است. با توجه به ماهیت خورنده کلر، توصیه می شود شاسی کلریناتور از فولاد ضد زنگ یا فولاد ضد زنگ باشد.

سنسور کلر: برخی از دستگاه های کلر دارای سنسور سطح کلر یا سنسور ORP هستند که به افزایش یا کاهش مقدار کلر در مخزن پاسخ می دهد.

لوله ها و اتصالات: تجهیزات تزریق کلر از لوله ها و اتصالات برای انتقال کلر از مخزن به پمپ و از آنجا به خط آب یا فاضلاب استفاده می کنند. جنس این لوله ها و اتصالات UPVC یا فولاد می باشد.

سیستم هشدار: برخی از دستگاه های کلر دارای یک سیستم هشدار برای اطلاع اپراتور دستگاه از وضعیت مشکل در سیستم هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد