اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

طراحی سالن اجتماعات و طراحی سالن اجتماعات


با توسعه فرهنگ و دانش جامعه بشری شکل می گیرد که عمدتاً به تعامل اعضای آن مربوط می شود. بشریت از قدیم الایام تا کنون برای پیشبرد اهداف خود از شوراها و مجالس مختلفی بهره برده است. از مجامع برای ارائه و تبادل نظر، تصمیم گیری، سخنرانی، نمایشگاه های هنری، مراسم، برنامه ها و غیره استفاده می شود. این کار به تدریج انجام شد، تصمیم بر این شد که بهتر است یک مکان ویژه و مجهز برای دور هم جمع شدن ایجاد شود. این مکان را می‌توان نمونه‌ای از یک آمفی‌تئاتر (اتدیتوریوم) قدیمی در کل دنیا دانست. فضاهایی که امروزه به عنوان مکان ملاقات، سینما، کنسرت و کنفرانس می شناسیم همگی اشکال مدرن گردهمایی های سنتی هستند. در این مقاله در مورد طراحی داخلی سالن کنفرانس، سالن کنفرانس، آمفی تئاتر، سینما، کنسرت و مراحل و روش های مهم برنامه ریزی آن از نظر اثربخشی بحث خواهیم کرد.

امروزه فضاهای همایش و کنفرانس از حالت سنتی به طراحی مدرن و کارآمد تبدیل شده اند. در طراحی یک سالن جدید علاوه بر مسائل زیبایی شناختی، مسائل فنی، استانداردها و مقررات زیادی وجود دارد. مواردی که همه زمینه ها را پوشش می دهد، مانند: سیستم های صوتی، برای ضبط و پخش تصاویر، نورپردازی، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، قدمت، مبلمان و چیدمان آن، پوشش دیوارها و کف، هارمونی رنگ و مسائل آکوستیک. تنها با توجه به موارد فوق در طراحی و اجرای فضا می توان به مزایای مطلوب اتاقی که زیبا به نظر می رسد و میزبان جلسات و مجالس با کیفیتی است، دست یافت.

سالن در دوران مدرن

طراحی پارچه آمفی تئاتر معاصر

تاثیر کاربر در طراحی سالن کنفرانس، کنسرت، سینما، کنفرانس و ...:

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، طراحی سالن شامل موارد زیادی است. اما مهم ترین سوالی که در طراحی این سالن ها تاثیرگذار است، عملکرد مورد انتظار از محوطه است. اولین قدم در طراحی سالن، تعیین نوع اجرا و برنامه ای است که باید اجرا شود و مخاطب چگونه اجرا و جلسه را تجربه خواهد کرد:

تئاترها و نمایش های هنری در فضایی که حس صمیمیت و صمیمیت ایجاد می کند، موفق ترند. از این رو سالن های ویژه این رویدادها به گونه ای طراحی شده است که مخاطب نزدیک به سن باشد.

نمایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی در سالن‌هایی که حجیم هستند و اجازه می‌دهند صدا فضا را پر کند و مردم را احاطه کند، موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. این به مخاطب این امکان را می دهد که بیشترین بهره را از اجرا ببرد.

اتاق های جلسه معمولی و معمولا چند منظوره هستند. بنابراین طراحی سالن آمفی تئاتر به گونه ای است که می تواند برای کاربری های مختلف مناسب باشد.

اتاق های کنفرانس و جلسات معمولاً برای جلسات تصمیم گیری و تبادل نظر در نظر گرفته شده است. این سالن نسبت به موارد فوق ظرفیت کمتری دارد اما مکانی برای افراد رده بالا و مدیران مجتمع می باشد.

فضاهای مختلف سالن کنفرانس، کنسرت، سینما و غیره:

1- محوطه اصلی سالن: مهم ترین قسمت سالن، محوطه ای است که برنامه ها، سخنرانی ها و حضور مهمانان در آن برگزار می شود. اندازه، ظرفیت و شکل آن به ساختار ساختمان، کاربری سالن، ویژگی های سنی و ملاحظات سمعی و بصری بستگی دارد.

2. اتاق فرمان (کنترل): این بخش برای راه اندازی و راه اندازی تجهیزات کنترل سیستم صوتی، ضبط و پخش تصاویر و روشنایی استفاده می شود. اتاق تیم معمولاً در پشت سالن و در ارتفاعی قرار دارد که بر سالن غالب است.

3- سرسرا (اتاق انتظار): عموماً پشت درهای سالن، قبل از شروع برنامه، مخاطبان سالن انتظار دارند. این فضا باید افراد نشسته حداقل در لابی را در خود جای دهد. کافه ها و مغازه ها گاهی در این فضا در نظر گرفته می شوند.

4- اتاق گریم و رختکن: این فضا معمولاً در طراحی سالن های تئاتر و سالن های کنسرت گنجانده می شود. برای آرایش و تعویض لباس بازیگران، خواننده ها و مجریان استفاده می شود.

5- راهروهای ورودی و خروجی: راهروها وظیفه راهنمایی عموم در هنگام ورود و خروج را بر عهده دارند. طراحی باید به گونه ای باشد که افراد بتوانند به راحتی بدون شلوغی وارد و خارج شوند. حتی در صورت امکان بهتر است مکان های ورودی و خروجی متفاوتی داشته باشید که تعداد آنها متناسب با ظرفیت سالن باشد.

1234567 قسمت های مختلف فضا در طراحی سالن کنفرانس و طراحی اتاق کنفرانس

6- قسمت استراحت: این قسمت معمولاً در طراحی سالن همایش تعبیه می شود که افراد می خواهند بین اجراها یا سخنرانی ها در آنجا استراحت یا استراحت کنند.


7- توالت: تعداد کافی سرویس بهداشتی برای مکان هایی که جمعیت زیادی برای مدت طولانی حضور دارند لازم است. توالت ها عموماً از اتاق انتظار قابل دسترسی هستند. سرویس بهداشتی گروه صحنه جدا از توالت برای تماشاگران است و در پشت صحنه قرار دارد.

مراحل طراحی اتاق جلسه و نکات کلیدی:

طراحی اتاق های جلسات فرآیند پیچیده ای است که به تجربه بالا و دانش علمی کاربردی نیاز دارد. با تمام قسمت های مختلف سالن کنفرانس، کنسرت ها، تئاترها و ... که همانطور که قبلا ذکر شد مهم ترین قسمت آن مرکز آن است. طراحی قسمت اصلی سالن دارای مراحل و ملاحظات خاصی است که در ادامه به آن می پردازیم:

مشاوره فاز اول طراحی سالن کنفرانس، تئاتر و کنفرانس:

اولین قدم در طراحی اتاق کنفرانس مشاوره با کارفرما می باشد. در این مرحله طی جلسات مشاوره، کاربر، گزینه ها، گزینه ها و انتظارات کارفرما تعریف می شود. این جلسات مشاوره معمولاً با بازدید کارشناسان از محل پروژه برای مستندسازی وضعیت موجود همراه است.

به طور معمول، این جلسات مشاوره با بازدید از محل پروژه توسط کارشناسان برای مستندسازی وضعیت موجود همراه است. در مرحله اولیه، کارشناسان ارزیابی های اولیه را در زمینه های برق و معماری انجام می دهند این ارقام باید در قالب طرح پیشنهادی به کارفرما ارائه شود طرحی که شامل اطلاعات فنی، هزینه و تجهیزات و مواد مورد نیاز برای کار است طرح پیشنهادی مبنایی برای جلسات بعدی برای نهایی کردن برنامه ها و توسعه طراحی مرکز همایش است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد