اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج را معرفی می کنیم


اگر چاپگر دارید یا می خواهید یک چاپگر جدید بخرید، احتمالاً نام کارتریج را شنیده اید و احتمالاً نمی دانید این قطعه چیست و چه کاربردی دارد، در حالی که درک عملکرد کارتریج در انتخاب کارتریج بسیار مهم است. نوع چاپگر  آوا فرهنگ مطمئن شوید که انواع کارتریج ها را می شناسید. در آینده با تکنولایف همراه باشید تا انواع کارتریج ها را بشناسید و عملکرد این واحد را توضیح دهید.

کارتریج چیست؟

کارتریج یعنی چی؟ فشنگ در انگلیسی به معنی گلوله است و به عبارتی مانند گلوله در تفنگ عمل می کند. همانطور که تفنگ بدون کارتریج بی فایده است، چاپگر بدون کارتریج بی فایده است.

کارتریج بخشی از داخل پرینترها است که وظیفه چاپ محتوا روی کاغذ را بر عهده دارد و اساسا فرآیند چاپ به دلیل کارتریج است و بدون آن چاپگر معنایی ندارد.

کارتریج چه کار می کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد کارتریج موجود در چاپگر وظیفه انتقال محتوای مورد نظر به کاغذ را بر عهده دارد. اصولا چاپ روی کاغذ یا تصویر چاپ شده روی آن کار کارتریج است.

انواع گلوله چیست؟

به طور کلی دو نوع کارتریج در بازار وجود دارد و در نتیجه پرینترها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند. پرینترهای جوهر افشان از کارتریج جوهر استفاده می کنند و پرینترهای لیزری دارای کارتریج تونر هستند. در ادامه با این دو نوع کارتریج بیشتر آشنا می شویم.

کارتریج جوهر

کارتریج های جوهر همانطور که از نامشان پیداست از جوهر استفاده می کنند. این جوهر می تواند سیاه یا رنگی باشد و چاپگر از جوهرهای رنگی مختلف برای چاپ رنگی استفاده می کند. کارتریج های جوهر حاوی یک سوزن بسیار کوچک هستند که جوهر را به کاغذ منتقل می کند و در نتیجه تصویر یا متن مورد نظر را چاپ می کند. کاغذ چاپ شده توسط چاپگر جوهر افشان پس از چاپ حالت مرطوبی دارد که در اثر انتقال جوهر به کاغذ ایجاد می شود.

جعبه رنگ

تونر پر از پودر است و برخلاف کارتریج های جوهر، جوهی باقی نمانده است. این پودرها در واقع قطعات میکروسکوپی پلاستیک هستند. تونر در چاپگرهای لیزری استفاده می شود و این پودر با استفاده از گرما و فشار الکترونیکی از طریق کارتریج درام روی کاغذ اعمال می شود. این فرآیند سریعتر از کارتریج های جوهر است و کاغذ را خیس نمی کند. در مقاله مقایسه پرینترهای جوهر افشان و لیزری در مورد این موضوع بیشتر توضیح دادیم.

به طور کلی، هنگام خرید کارتریج جوهر دو گزینه دارید: یکی کارتریج های OEM و دیگری کارتریج های سازگار.

جعبه چاپ OEM

عبارت OEM مخفف Original Equipment Manufacturer است که به معنی ساخته شده توسط سازنده اصلی است. کارتریج های OEM توسط خود شرکت سازنده چاپگر تولید می شوند و بالاترین قیمت و کیفیت را دارند. به عنوان مثال، کارتریج چاپگر HP OEM توسط همین برند تولید و عرضه می شود.

کارتریج های سازگار

کارتریج های سازگار توسط شرکت های شخص ثالث تولید می شوند. این محصولات جایگزین مناسبی برای OEM بوده و قیمت مناسب تری دارند و در عین حال کیفیت رضایت بخشی را ارائه می دهند.

کدام راهرو بهتر است؟

پاسخ به این سوال خیلی ساده نیست و به نوع استفاده و نیاز شما بستگی دارد در ادامه به طور خلاصه این دو نوع کارتریج را در قسمت های مختلف با هم مقایسه می کنیم تا بهتر بتوانید مزایا و معایب هر کدام را درک کنید.

هزینه ها

به طور کلی قیمت کارتریج جوهر نصف کارتریج تونر است که به این معنی است که هزینه اولیه کمتر خواهد بود اما نه لزوما. پرینترهای لیزری با کارتریج های تونر می توانند صفحات بیشتری تولید کنند و در دراز مدت مقرون به صرفه تر هستند، حتی اگر هزینه بیشتری داشته باشند. در واقع در دراز مدت هزینه چاپ هر صفحه با چاپگر جوهر افشان حدود 2.5 برابر بیشتر از چاپگر لیزری است.

اینکه کدام یک را انتخاب می کنید واقعاً به استفاده شما بستگی دارد. اگر گهگاه از چاپگر استفاده می کنید، احتمالاً چاپگر جوهر افشان ارزان ترین برای شما است، اما اگر قصد چاپ زیاد دارید، قطعاً باید یک چاپگر لیزری را انتخاب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد