اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

میلگرد جوشکاری و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید


یکی از راه حل های مورد استفاده برای اتصال قطعات فلزی به یکدیگر استفاده از جوش است. به عنوان مثال در بسیاری از پروژه ها لازم است میلگرد به میلگرد یا قطعه دیگری متصل شود. برای انجام این کار و به دست آوردن نتیجه مناسب، از جوشکاری استفاده می شود.



در این مقاله به تفصیل به انواع میلگردهای جوشی و غیر جوشی و روش های مورد استفاده در فرآیند جوشکاری می پردازیم. همچنین اشتباهاتی که در فرآیند جوشکاری باید از آنها اجتناب شود را بررسی می کنیم. پس تا پایان مقاله برای پیش بینی قیمت میلگرد  همراه باشید.


آشنایی با فرآیند جوشکاری

جوشکاری دو قسمت یک اتصال تقریبا دائمی بین آنها ایجاد می کند. در طی این فرآیند، فلزات تا نقطه ذوب خود گرم می شوند و پس از اتصال، سرد می شوند تا یک محصول واحد تشکیل شود.

.

اتصالات جوشی قویتر از سایر اتصالات هستند و عمدتاً برای قطعات فلزی بزرگ استفاده می شوند. جوشکاری میلگردها، تیرها، گوشه ها و سایر اجزای تقویت کننده با دمای بالا و همجوشی فلزات کنترل می شود.

;

این روش قسمت های مختلفی دارد و انواع مختلفی دارد. فرآیند و تکنیک های جوشکاری با توجه به کاربرد، نوع فلز و مهارت و دانش جوشکار انتخاب می شود.



اولین سوالی که هنگام نگاه کردن به جوش لب به لب پرسیده می شود این است که آیا می توان آن را در وهله اول جوش داد؟ از آنجایی که فولاد برای نصب مناسب نیست، ترکیب آن برای بهبود استفاده از این قطعه تغییر کرده است. در استانداردهای بین المللی، میزبان اغلب به عنوان "W" شناخته می شود و درصد کربن پایینی دارد. زمانی که میزان کربن میلگرد زیاد باشد، جوش داده نمی شود.



بسیاری از مردم از جوشکاری میلگرد اجتناب می کنند زیرا بتن و میلگرد در بخش بتن مسلح با سرعت های مختلف منبسط و منقبض می شوند. بنابراین، جوشکاری میلگردها و هر کس دیگری مشکلاتی را ایجاد می کند که در آن چیزها می توانند منفجر شوند.

.

برای اتصال برق می توان از پیوستگی کابل ها یا ماشین ها استفاده کرد. بین انواع باندینگ و جوش تفاوت هایی وجود دارد که هر کدام باید بر اساس عوامل مختلفی انتخاب شوند. اگر در مورد نحوه اتصال میلگرد سوالی دارید در قسمت "بازخورد" برای ما بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

چرا از جوش تقویتی استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد برای اتصال میلگردها به یکدیگر از جوش استفاده می شود. در فرآیند مقاوم سازی ساختمان ها و یا هنگام کار با میلگرد در هر پروژه عملیاتی، ممکن است میلگرد به میلگرد دیگری یا قطعه فولادی دیگری متصل شود.

;

برای اتصال دو فلز از آرماتور استفاده می شود. از آنجایی که هر میلگرد تا طول 12 متر ساخته و تحویل داده می شود، برای بلندتر شدن مقاطع باید به میلگرد دیگری متصل شود.

?

یا وقتی خم می شود، برش می خورد، اشکال مختلف، قطعات به هم متصل می شوند. در این حالت لازم است قطعات را با جوش به هم وصل کنید.

|

اگر بخواهیم وقوع جوش را مشخص کنیم، می توانیم به دلایل ضروری و کاربردی برسیم. در زیر به این نکات اشاره می کنیم:

ساخت سازه ها و مصالح مختلف

اتصال آرماتور با سایر بخش ها؛

تعمیر و ترمیم قطعات در سازه های بتن مسلح؛

اتصال قطعات آماده شده؛

ستون های در حال اجرا بیشتر از طول استاندارد (این کار در شرایط خاص انجام می شود و معمول نیست).

فرآیند جوشکاری میلگرد قوانینی دارد که باید رعایت شود. در ادامه به قوانین لوازم جوشکاری و قوانینی که در اجرای آنها باید رعایت شود می پردازیم. اما قبل از آن، اجازه دهید به چند نکته بپردازیم.



جوشکاری فلزات به مواد خام و مواد شیمیایی که از آنها تشکیل شده است بستگی دارد. همین امر در مورد میلگرد نیز صدق می کند. یعنی جوش پذیری میلگرد به شیمی ترکیبات تشکیل دهنده آن بستگی دارد. درجه جوش پذیری میلگرد در درجه اول به مقدار کربن موجود در ترکیب آن بستگی دارد.



طبق مقررات ملی، اگر میزان کربن میلگرد کمتر از 0.51 درصد باشد، می توان فولاد میلگرد را جوش داد. بنابراین، امکان جوشکاری با میله های فولادی با محتوای کربن کمتر از حد تعیین شده وجود دارد.



این ارزش در ساخت بنده رعایت شده است. بنابراین بهتر است قبل از جوشکاری از میزان کربن میلگرد مطلع شوید.

روش های جوشکاری میلگرد

روش های مختلفی برای جوشکاری ذوبی وجود دارد که در ادامه به انواع و تفاوت های آنها می پردازیم. به طور کلی این فرآیند به دو صورت انجام می شود:

گاز اوسیاستیلن

آرکو الکتریکی

لازم به ذکر است برای میلگردهای با قطر بیشتر از 19 میلیمتر از جوشکارهای لب به لب مستقیم استفاده می شود. در صورت نیاز به استفاده از ورق سیاه لبه دار به عنوان تکیه گاه جوش در جوش میلگرد از جوش لب به لب غیر مستقیم استفاده می شود.

جی

اگر قطر پانل ها کمتر از 19 میلی متر باشد، از اتصال عایق استفاده می شود. در این روش برخلاف روش مستقیم، پنل ها اندکی ریزش می کنند.

یک

هنگام جوشکاری با گاز اکسی استیلن، میلگرد یا هر قطعه فلزی که برای اتصال به میلگرد در نظر گرفته شده است، توسط حرارت ایجاد شده توسط این گاز ذوب می شود. دمای گاز اکسی استیلن 1200 تا 1300 درجه سانتیگراد فلز را ذوب کرده و فرآیند جوشکاری میلگرد انجام می شود.

.

نکته: جوشکاری با چوب آنقدرها که بسیاری فکر می کنند پیچیده نیست. مهمترین چیز این است که مطمئن شوید که رویه ها و استانداردهای جوشکاری رعایت می شود.

مراحل جوشکاری میلگرد

مراحل جوشکاری آرماتورها به شرح زیر است:

قبل از جوشکاری، سطح مورد نظر باید تمیز شود.

ترک را بر روی سطح بررسی و پیدا کنید.

هرگونه کثیفی، روغن و رسوب را از بین ببرید.

پشتیبان و آرماتورهای مورد استفاده در بتن به صورت شیاری جوش داده می شوند. برای این منظور باید از قوس کربن، شیشه و برس اکسیژن استفاده شود.

هنگام اتصال و جوش میلگرد باید شیب میلگرد بررسی شود.

رعایت نکات مشخص شده هنگام جوشکاری آرمیچر، اجرای باکیفیت و صحیح اتصال مقاطع را تضمین می کند.

قوانین جوشکاری

هنگام جوشکاری آرماتورها باید قوانین و استانداردها رعایت شود. این قوانین به طور کامل در مقررات ملی شماره. 3132 که در اینجا در مورد آن بحث می کنیم.

از

این نکات از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تمامی جوشکاران و مهندسان سازه باید این اطلاعات اضافی را درک کنند. لطفا موضوعات ذکر شده را با دقت مطالعه فرمایید:

فون

قبل از جوشکاری میلگرد، قسمت فولادی باید توسط افراد مجرب گرم و جوش داده شود.

قوانین جوشکاری کلاهک مانند جوشکاری جانبی است.

تمام حفره ها و سوراخ های ایجاد شده باید با جوش پر شوند.

در اتصال لب به لب با استفاده از لب به لب، طول ته قنداق نباید کمتر از 3 برابر قطر ریتورت باشد و فاصله بین دو سر مخزن در هنگام گرم شدن تا 3 میلی متر نباشد. حالت 8 میلی متری و حالت عادی

جوش جانبی فقط بر روی میله های نورد گرم با قطر 6 تا 36 میلی متر انجام می شود. در طول این فرآیند، طول نوار جوش داده شده نباید کمتر از 10 برابر قطر میل تقویت کننده باشد. اگر هر دو طرف جوش داده شوند، این تعداد به 5 برابر کاهش می یابد.

جوش فورج بر روی میلگرد با سایز 10 میلی متر و بیشتر انجام می شود. در جوشکاری قوس الکتریکی، الکترود باید با توجه به نوع فولادی که آرمیچر را تشکیل می دهد استفاده شود.

در جوشکاری، الکترود سومین جزء برای اتصال دو میله فولادی است. اگر الکترود استفاده شده اشتباه انتخاب شده باشد و دوباره مطابقت نداشته باشد نتایج کیفیت پایینی خواهند داشت.

هرگز نباید شار روی سطح لحیم کاری وجود داشته باشد.

بین فلز پایه و فلز جوش باید ذوب کامل وجود داشته باشد.

نوع جوش، تجهیزات و ابزار مورد استفاده برای جوشکاری باید مورد تایید دستگاه نظارت باشد.

در جوشکاری کنترل و بررسی دمای قطعه و آب و هوای محیط برای اجرای صحیح و بدون عیب اهمیت دارد.

توجه داشته باشید که نقطه ذوب میلگرد فولادی 1530 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب الکترودهای قوس الکتریکی 3000 درجه سانتیگراد است. این اختلاف دما می تواند باعث از بین رفتن یکپارچگی جوش شود. بنابراین، الکترود صحیح برای جوشکاری میلگرد بسیار مهم است.

الکترودهای مناسب برای جوشکاری میلگرد

مناسب ترین الکترود برای جوشکاری میلگرد با توجه به نقطه ذوب انتخاب می شود. هر میله آهنی استاندارد دارای نقطه ذوب 1530 درجه سانتیگراد است، بنابراین الکترود ایده آل برای جوشکاری آهن، الکترودی است که دمای آن مطابق با دمای نقطه ذوب باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد