اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

در اینجا یک راه سریع برای حل مشکل مسجد جامع یزد وجود دارد


Choose from a curated selection of Arab photos. Always free on Unsplash. در این مقاله که به شیوه توصیفی و تحلیلی نوشته شده و تکنیک گردآوری اطلاعات آن بهصورت کتابخانهای و میدانی بوده، سؤال اصلی پژوهش این است: آیا معماری مسجد جامع یزد در ایجاد حس تعلق مکان و هویتبخشی به یزد تأثیرگذار بوده است؟ 4 نفر از آنها در طبقه همکف و 4 تای دیگر در طبقه اول ساکن بودهاند. دوره دوم (پس از ۷۳۵) دیگر ایوان ها و برخی تزیینات تکمیل شده، دوره سوم (۷۹۵-۷۷۷ ه) شبستان جنوبی، راهرو و رواق های متصل به گنبد خانه شمالی به همراه نمای اصلی حیاط مرکزی و تجدید بنای سردر ورودی و تزیینات آن (که اکنون عمده آن از بین رفته است). از امتیازات معماری و هنری مسجدجامع یزد ساختمان و کاشی کاری سردر بلند و باشکوه، دو مناره زیبا، معرق کاری، گره کاری و کاشی کاری های هنرمندانه و ظریف همراه دو کتیبه نفیس، یکی به خط کوفی آجری و دیگری به خط ثلث سفید است؛ اما مهم ترین اثر تزئینی این مسجد، محراب زیبا و گرانبهای آن است. مهم ترین نکته در رابطه با مرکز خرید جلفا نزدیکی آن به کلیسای وانک است. لوح ها و کتیبه های دیگری در این هشتی وجود دارند که هر کدام تاریخی را نشان می دهد اما این قدیمی ترین تاریخ را در بردارد. مسجد جامع یزد به چند دلیل دارای اهمیت ویژه است: نخست آنکه به عنوان قدیمی ترین الگوی ساخت معماری در قرن نهم هجری، در معماری مذهبی یزد مورد تقلید فراوان قرار می گرفته است. باغ شاه و باغ سعادتآباد از جمله بناهای پر رونق عصر صفوی به شمار میآیند که مقر حکومت، محل تاجگذاری و محل اقامت سفرای خارجی در عهد پادشاهان صفویاند.

اما در مقابل، عدهی زیادی هم معتقدند که تغییر کاربری مانند دمیدن جان دوباره در کالبد خاموش بناهای تاریخی است و جاهایی مثل حمام خان را که به دلیل عدم نیاز امروزی مردم، بلااستفاده مانده بودند، به مرکز توجه گردشگران تبدیل میکند. شبستان جنوبی -همان طور که اشاره شد- مربوط به دوره دوم ساخت مسجد و شامل شش دهانه اصلی است که به وسیله طاق هایی طویل که از نظر عرضی با هم متفاوتند، پوشیده شده است. از آثار این کاخ می توان به کاشی کاری هایی که انواع حیوانات پرنده، درنده و خزنده بر آن نقش بسته، اشاره نمود. شاه عباس دوم کاخ را توسعه داد و تالارها و ایوانهایی را بدان اضافه نمود. وی اقدام به تخریب بخشهای قدیم مسجد نموده و صحن بزرگ فعلی مسجد با رواقهای اطراف آن را اضافه می کند . در معماری این کاخ میتوان شاهد یک هنر منحصر بفرد بود که آن را به یک مکان خاص گردشگری در اصفهان مبدل نموده است. گفتنی است به جز این رستوران در این بازار کافههای کوچک و سنتی نیز وجود دارد. در فتوحات اولیهٔ، مساجد را بسیار کوچک و به همان شیوهٔ مسجد النبی میساختند؛ در واقع آنها معتقد بودند هیچ چیز مثل مسجد نمیتواند وحدت مسلمانان را حفظ کند. ایسنا/یزد مدیرکل میراث یزد نسبت به افزایش تخلیه فاضلابهای خانگی در قنوات فیروزآباد و جعفرآباد که از زیر بافت تاریخی یزد میگذرد، هشدار داد و گفت: در صورت بیتوجهی به این موضوع بخشی از بافت تاریخی و حریم جهانی آن تخریب یا فروکش خواهد کرد. وی افزود: تَرکهای غیرفعال در بدنه پل به صورت مرتب پایش میشود و وضعیت ترکهای فعال را نیز به جد پیگیری میکنیم. مسجد دارای شش ورودی است که در اضلاع مختلف بنا واقع شده اند . این آتشدان دارای ۷ پنجره بزرگ قدی و یک در ورودی است که آتش درون آن از تمامی جهات قابل دید ، بوده است .

این بنا مشتمل بر یک ایوان رفیع و گنبد خانه و دو شبستان تابستانه در طرفین آن دو گرمخانه در ضلع شرقی و غربی و یک صحن بزرگ مستطیل شکل و دو پایاب می باشد . سومین مسجد نیز با نام «مسجد جامع نو»، در اوایل قرن هشتم قمری با صحنی کوچک، گنبدخانه و ایوانی بزرگ توسط رکن الدین محمد بن قوام الدین محمد بن نظام حسینی یزدی قاضی ساخته شد. هتل ارگ جدید یزد، هتلی چهارستاره در بلوار شهیدان اشرف است که با داشتن ۱۵۰ اتاق در ۳ طبقه، یک هتل نسبتا بزرگ بهحساب میآید. این روستا در ۸۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده است . اکنون بخش عظیمی از روستا با خانه های کاهگلی به صورت نیمه مخروبه و متروکه رها شده است. این روستا لوکیشن جذابی برای گردشگری سینمایی و آژانس های خلاق سینمایی و مقصد نهایی عاشقان معماری قدیمی است. در ادامه با آژانس مسافرتی چهارفصل همراه باشید تا در مورد این مسجد بیشتر بدانیم. مشهورترین بخش مسجد هم شبستان غربی آن است که کاشیکاریهای بسیار زیبای آن به همراه ارسیهایی با شیشههای رنگی، جلوه و نمای ویژه و یگانهای به آن میدهد. حجتالاسلام حسین زارعزاده، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان به عنوان یکی از متولیان مسجد جامع یزد هم در این باره گفت: مسجد جامع کبیر یزد توسط متولی موقوفات مسجد و هیأت حامیان مسجد اداره میشود. بعد از این اقدامات موقوفات قدیمی مسجد از بین رفته و بدین ترتیب به علت عدم وجود ضمانت مالی در مدت زمان طولانی و نزدیک به یک قرن مسجد روی به تخریب نهاده تا در سال ۱۳۴۹ هیئت حامیان مسجد جامع کبیر یزد ، تحت نظارت مرحوم حاج سید علی وزیری و به یاری محمد تقی مصطفوی ( باستان شناس )تشکیل و به احیای مسجد پرداختند .

در سال ۷۳۲ هجری قمری « مولانا عفیف الدین » مناره ای بر سر گنبد مقصوره قدیم احداث می نماید و سید شمس الدین فرزند سیدرکن الدین وقفیات جدیدی بر موقوفات آن می افزاید و در سال ۷۷۷ هجری قمری در زمان حکومت شاه یحیی درگاه جدیدی از مسجد جامع قدیم به مسجد نو باز می کنند که همان کریاس ضلع شرقی می با شد . مسجدجامع یزد یکی از آثار گرانبهای ایران و در حقیقت گنجینهای از معماری است که در عین عظمت، بسیار زیبا ساخته شده و هرقسمت آن معرف ذوق و هنر سازندگان آن است. قبل از دوره صفویه باغی به نام نقش جهان وجود داشت که در دوره شاه عباس دوم به دلیل شلوغی بازار تصمیم گرفته شد که علاوه بر میدان عتیق ( میدارن کهنه) و میدان شاه یکی میدان دیگری نیز ساخته شود. در تقویم رسمی کشور ۱۸ مهر ماه روز ملی زاینده رود است. تیم جااینجاس با ارائه تمامی مجوزهای رسمی این افتخار را دارد تا به شما تضمین دهد در تمامی مراحل از قبل تا بعد از رزرو هتل اصفهان در کنار شما است و همه خدمات مورد انتظار از بهترین سایت رزرو هتل را در اختیار شما قرار میدهد. پس شما هم هرگاه راهی این شهر خشتی شدید با شرکت گردشگری شیدرخ فراز پارسیان سیر تماس بگیرید تا با بهره مندی از تمام خدماتی که ما برای سهولت سفر شما در نظر گرفته ایم، سفری راحت و ایمن را به یزد تجربه کنید. در مجاورت مجموعهٔ تخت جمشید به عنوان مکان دست کم یکی از دو آتش (اَناهیدبانو) پیشنهاد شده و شواهدی از جمله بخشی از نگارهٔ یک پیکره در بقایای بنایی سنگی در اسطخر که از پارههای آن قرنها بعد در ساخت مسجد جامع استفاده شده، و اشارهای به بنای معبدی در اسطخر در شرححالی از مسیحیان مرو، گمانهزنی در مورد وجود نیایشگاه دوم در اسطخر را هم قوت بخشیده.

نوع مصالحی که برای ساخت این نوع پل استفاده شده شامل آجر، ساروج و گچ می باشد. این محراب دارای تزئیناتی همچون گچ کاری و مقرنس است. جالب است بدانید که روشنایی مسجد جامع یزد به صورت غیر مستقیم یعنی بوسیله انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارها تامین می شود. سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی یزد در این باره به ایسنا گفت با توجه به بزرگی سرقت، حتی پلیس بینالملل اینترپل نیز همان زمان در جریان این موضوع قرار گرفت تا این میراث تاریخی در صورت خروج از کشور به محل اصلی خود برگردانده شود. همچنین شبستان بزرگی در ضلع غربی مسجد بر روی ساخت و سازهای کاکویان احداث کرده و انحراف قبله آن را تصحیح می کند که در حال حاضر به شبستان شازده اشتهار دارد . تا قبل از ساخت میدان، دراین محل، باغ بزرگی بنام نقش جهان وجود داشته که برگرفته از شهری در آذربایجان بود که امروزه نخجوان نام دارد. و از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی مراکز مهمی مانند میدان امیر چخماق، موزه آب خانه کلاهدوز ها و بازار خان و همچنین بازار امیر چخماق، شیرینی سرای حاج خلیفه علی رهبر، زورخانه صاحب الزمان (عج)، خانه مسافر کوله پشتی و ترمه حسینی قرار گرفته است. این میدان تاریخی در سال 1313 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و جزء نخستین آثار ایرانی بود که در سال ۱۳۵۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید. مسجد جامع یزد در سال ١٣١٣ خورشیدی در فهرست آثار ملی و همچنین در سال ١٣٩٦ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. «مسجد جامع کبیر یزد» ۳۱ تیر ۱۳۱۳در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و سال 1396 با ثبت شهر تاریخی یزد در یونسکو، این مسجد ارزشمند نیز در این فهرست جهانی به ثبت رسید.

نکته ی قابل توجه در مورد این پل، معماری شگفت انگیزش است که بسیار عجیب می باشد. اما نکته مهمی که بیشتر افراد از آن اطلاعی ندارند این است که معمار میدان نقش جهان کیست؟ او به همراه همسرش که در یزد سکونت داشتند، تصمیم گرفتند تا در راستای آبادانی و پیشرفت هر چه بیشتر این شهر تاریخی، این میدان و مجموعه اطراف آن را طراحی و بنا سازند و خوشبختانه به خوبی توانستند از عهده این طرح برآیند و در نهایت نام میدان را به نام خانوادگی خودشان یعنی امیر چخماق، برگزیدند. این حمامها به همراه گنبدها، مقبرهها و بناهای عام المنفعه دیگر توسط حاکمان وقت برای جلب رضایت حداکثری مردم و کمرنگ کردن اثر حمله مغول در اذهان عمومی ساخته شدند. در ادامه با شیدرخ تراول همراه باشید تا با این مسجد زیبا که علاوه بر جنبه مذهبی، مکانی مناسب برای عکاسی است آشنا شوید. جامعه معماران ایران. بایگانیشده از اصلی در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۰. ساروج را می توان از ابتکارات معماران ایرانی در دوران کهن به شمار آورد که از آهک، خاک رس، خاکستر و الیاف لوئی ساخته شده است. در بندرعباس مسجد زیبایی توسط معماران یزدی و به همت یزدیان مقیم آن دیار ساخته شده است که از نظر ساختار اقتباسی از مساجد جامع و امیر چخماق یزد و به غایت زیبا است!

شخصی به نام حاجی قنبر جهانشاهی که در روزگاری حاکم یزد بود این بازار را در گوشهای از میدان ساخت تا محل داد و ستد مردم باشد. بنابراین افراد سالمند و کودکان میتوانند با ماشین به نزدیک میدان بیایند. این مسجد در خیابان ساحلی و نزدیک بازار و سردر و مناره های بلند آن رو به دریا قرار دارد. آتشکده یزد، گرچه بنایی بسیار کهن ندارد هتل سنتی یزد و بنایش نزدیک به 80 سال پیشینه داشته باشد اما آتشی که درون آن می­سوزد بیش از 1500 سال است که روشن مانده است. براساس اسنادی که از گذشته برجای مانده است، مدت زمان ساخت و تکمیل مسجد جامع یزد، در حدود یک قرن به طول انجامیده است. جمال زعیمی یزدیمجموعه باغ وزیر حجت آبادمجموعه وزیر حجت آباد (باغ عمارت مجومرد) با زیر بنای بیش از 10 هزار مترمربع در 30 کیلومتری شمال غربی شهر یزد در روستایی به همین نام واقع شده است. قطعا چنین عمارت بزرگ و با شکوهی باید درب ورودی ای داشته باشد که بسیار خاص و زیبا و مطابق با چهار چوب جدید شهری باشد که شان و مرتبه عمارت نیز حفظ گردد. مهدی مخلصیانمسجد آقا بزرگ کاشانمسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان بنای مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از باشکوهترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران به شمار می آید.

در دوره افشاریه هیچگونه خبری از اقدامات ساختمانی از مسجد در دست نیست . نقشه ساختمانی و ویژگی های معماری این مسجد،بعد از ساخت آن در قرن هشتم هجری، به عنوان الگویی در ساخت مساجد منطقه و خارج از آن مورد استفاده قرار گرفته است. در سال ۸۶۲ اقدامات ساختمانی عمده ای در زمان امیرنظام الدین حاجی قنبرجهانشاهی در مجموعه قدیمی مسجد رخ می دهد و چهره مسجد را کاملاً دگرگون می سازد وی همچنین القاب پادشاه زمان میرزا جهانشاه قره قویونلو به خط مولانا شمس الدین محمد شاه حکیم به کاشی تراشیده و در سردر مسجد نصب می نماید . در پاسخ باید بگوییم که در زمان ساخت این ملک در زمینش یک باغ انگور وجود داشت. با اقامت در این هتل تنها ۵ دقیقه بهصورت پیاده تا پل فاصله خواهید داشت. دردوران هخامنشیان آموزش بیشتر جنبه مذهبی و حکومتی داشت و به سه نوع تقسیم می شد. همچنین به طور کلی کاربرد فن طاق زنی در شبستان های شمالی بیشتر است. بنای کنونی مسجد با وسعتی حدود ۱۰۰۰۰ متر مربع مشتمل بر سر در ورودی و جلوخان ،صحن وسیع رواقهای جانبی صحن، ایوان،گنبد خانه و شبستانهای طرفین آن،شبستان بزرگ ستوندار، کتابخانه، تزئینات غنی و زیبا و کتیبه ها و سنگ نوشته های تاریخی و غیر تاریخی است. در این بخش از بنا، آینه کاری های معرق و آینه های بزرگ را خواهید دید. بانی اولیه بنا در قرن پنجم هجری « امیر علاءالدوله کالنجار » اولین امیر کاکویی بوده است اما بنایکنونی مسجد را در قرن هشتمهجری « سیدرکن الدین محمدقاضی » احداث میکند . ویژگی دیگری که میتواند ما را برای دیدن این مسجد قانع کند تاثیرگذاری آن در شکلگیری هسته اولیه اصفهان بوده است. گز های شیرین با مغز های خوش طعم که در بسته بندی های مختلف چشم ها را خیره می کنند.

ورودی مذکور به یک هشتی یا کریاس با سقف گنبدی گشوده می شود که این فضا را می توان موزه کتیبه ها نامید زیرا که انواع کتیبه های سنگی و کاشی که بر وقفنامه و فرامین حکومتی در دوره های مختلف درج شده، منصوب می باشد . شاید باورش دشوار باشد اما بنایی که تنها مصالح به کار رفته در ساخت آن خاک رس و آب بوده است بیش از هزار سال سرپا باقی مانده است و در مقابل انواع و اقسام شرایط مختلف طبیعی از قبیل بادهای شدید و طوفان و باران و تگرگ مقاومت کرده است. گنبد خانه اصلی به شکل مربع و شامل یک دهانه بزرگ مرکزی رو به سمت ایوان و در جهت گذرگاه طاق دار آن است. این مسجد تاریخی و شگفت انگیز با داشتن یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه، یک صحن بزرگ مستطیل شکل و گنبدخانه است. کتیبه ی مربوط به ایوان و تکمیل حیاط مرکزی و برخی پوشش های تزیینی (احتمالا ازارهای حیاط ازکاشی و ازارهای منبر از مرمر) در همین دوره ایجاد شده است. یکی از مراکز تخصصی که میتوانید تمام لوازم جانبی موبایل و تبلت، نرم افزار و کامپیوتر را در آن پیدا کنید مجتمع علاالدین است که در ۴ طبقه تأسیس شده و دارای ۳۳ واحد تجاری است. دیوارهای کناری گنبدخانه اصلی نیز دارای دهانه های عریض مرکزگرا است ولی در طرفین آن ها دهانه ها کوچکتر می شوند. اما مردم عادی هم اجازه تفریح و گردش در این باغ ها را داشتند.

علاوه بر اینها، سالن کنفرانسی هم در مجتمع وجود دارد. در هویتبخشی به کالبد یزد مؤثر بوده است. این مناره ها نه فقط به خاطر ارتفاع، بلکه بخاطر کاشی کاری های ظریف و چشم نواز آبی رنگ همچون نگینی در یزد می درخشند. در سال ۵۳۶ هجری قمری به بعد نیز دختران فرامرزبن امیرعلی بن فرامرز شبستان و مقبره ای برای خود به مسجد اضافه می کنند . پس از وی، دختران فرامرز بن کاکوئی، قسمتهای جدیدی از جمله یک شبستان و مقبره را در کنار دومین مسجد احداث کردند. این مسجد در ضلع غربی خیابان امام خمینی ، انتهایخیابان مسجد جامع ، محله دروازه شاهی واقع است . این محله معماری شبیه به کشورهای اروپایی دارد و به همین خاطر، گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. هر روزه از ساعت 9 صبح تا 16:30 در معرض بازدید گردشگران و دوستداران تاریخ قرار میگیرد. اصفهان با لقب نصف جهان در برگیرنده آثار و مکان های تاریخی فراوانی بوده که گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود مجذوب کرده است. از دیگر رستوران هایی که در اصفهان می توانید به آن مراجعه نمایید، رستوران جارچی باشی می باشد که در واقع یک حمام عمومی بوده و حالا به عنوان رستوران کاربرد دارد. هرچند باید گفت که بسیاری از بخش های اصلی و قدیمی این بنا دیگر وجود ندارند. این شبستانها با پایههای قطور و سقف ضربی و به سبک معماری سنتی مساجد ایران کلاف شدهاند و بارها مورد مرمت قرار گرفتهاند، اما اکنون همان سبک و سیاق قدیمی را در خود محفوظ دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد