اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

هک شگفت‌انگیز پارک ملی گلستان

به گزارش بلاغ، قلعه مارکوه از دیدنی های شهر کتالم رامسر است که تاریخچه آن به دوران پس از اسلام و حدود قرن سوم (هم دوره با قلعه بابک) بر می گردد. مسیر دسترسی به مارکوه پلکانی سنگی می باشد و خود مسیر نیز چشم اندازی بسیار زیبا دارد. یکی از نکات مهم در مورد این آبشار مسیر دسترسی آسان به آبشار می باشد که نیاز به پیاده روی زیادی ندارد. یکی دیگر از رازهای موجود در این قلعه وجود یک چاه یا یک تونل در قلعه است که برخی معتقد هستند یک راه مخفی از این چاه به قلعه باغ در روستای نیاسته در پایین کوه مارکو وجود داشته است و این تونل یک راه مخفی برای فرار سربازان از قلعه در شرایط حساس طراحی شده است؛ با این وجود بعضی از محققان اعتقاد دارند به دلیل عدم دسترسی به آب در قلعه، تونل موجود در آن تنها حکم یک سرداب را دارد و هیچگاه یک راه مخفی برای خروج از قلعه نبوده است. البته برخی مناطق تحت حفاظت نیز با وجود افزایش جمعیت طعمهها در سالهای اخیر، به دلیل آن که جمعیت گونههایی مانند پلنگ به طور کامل از دست رفته بود، احیای گونههای گوشتخوار در آنها اتفاق نیفتاده است که از جمله این زیستگاهها میتوان به پارک ملی کلاهقاضی استان اصفهان و منطقه حفاظتشده شاسکوه در خراسان جنوبی اشاره کرد. این منطقه کوهستانی بوسیله درهای که رودخانه مادرسو در آن جاری است و در ابتدا جاده آسیایی بین تنگراه تا دشت قرار دارد به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

میزان دبی آب این آبشار 30 لیتر بر ثانیه و ارتفاع آن در حدود 70 متر است. از میان پارک ملی گلستان که یک پارک بین المللی است و از قوانین آن تبعیت می کند جاده ای عریض رد شده است که اصلیترین مسیر ارتباطی شمال کشور و استان خراسان و یکی از محورهای ارتباطی تهران-مشهد است. در حال حاضر از معماری این قلعه باشکوه تنها چهار حصار جانبی و برجهای پشتیبانی آن باقی ماندهاند. گزارش ها از جان باختن پنج نفر و مصدومیت ۲۵ نفر حکایت دارد. ایرنا نوشت: اورژانس مازندران از وقوع حادثه برخورد اتوبوس با چند خودروی سواری در جاده سوادکوه با پنج کشته و ۲۵ مصدوم خبرداد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه امروز چهارشنبه، ۱۵شهریور ۱۴۰۲، با اعلام خبر این حادثه به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران، در کمترین زمان ممکن آمبولانس های پایگاههای اورژانس ورسک، پل سفید، دوآب، زیراب، شیرگاه، به محل حادثه واقع در منطقه ورسک اعزام شدند. از ابتدا تا پایان روز اول: چهارشنبه شب از تهران به مقصد گرگان با قطار از ایستگاه راه آهن تهران حرکت میکنیم (انتخاب صندلی طبق بلیط خریداری شده میباشد).

برای رسیدن به شهر رشت میتوانید بلیط هواپیما رشت را دریافت کنید. آبگرم فلکده هیچ گوگردی ندارد، در نتیجه می توانید با خیال راحت در آن شنا کنید. آبشار هریجان با جاده چالوس حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن میتوانید از خودروی شخصی استفاده کنید. در پایین قلعه چشمههای آب گرم وجود دارد که میتوانید مدتی را در نزدیکی آنها سپری کنید. مردم محلی بیان داشتهاند که درون قلعه تونلی وجود دارد که انتهای آن به روستای نیاسته در پایین مارکوه ختم میشود و نوعی خروجی اضطراری محسوب میشده است اما با توجه به تحقیقات انجام شده ثابت شد که چالهی مورد نظر کاربرد سردآب داشته و تونل نیست. جواهردشت شامل بخش های جنگلی پایین دست و بالادست و مراتع و کوهستان ها می شود و ساختار طبیعی این مناطق تنوع بالایی دارد. لباسی گرم بپوشید و از آسمان شب جواهردشت لذت ببرید. پس از طی این مسافت به قلعه رودخان خواهید رسید. عبور جاده از پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی کشور باعث بروز مشکلات و هزینه های زیست محیطی فراوانی شده است، در سال 83 احداث جاده ای خارج از این پارک ملی به تصویب دولت وقت رسید که متاسفانه اجرای این مصوبه در سالهای گذشته پیگیری نشد و اخیراً با پیگیریهای معصومه ابتکار و حمایت دولت تدبیر و امید قرار است خروج جاده از پارک اجرایی شود. در صورت ثبت نام و کنسل کردن تا قبل از 24 ساعت مانده به اجرای برنامه مبلغی به صورت توافقی عودت داده خواهد شد و یا امکان استفاده از برنامهی دیگر در نظر گرفته خواهد شد. در صورت کنسل کردن در زمان کمتر از 24 ساعت مانده به اجرای برنامه و یا عدم حضور پس از ثبت نام هزینهی برنامه عودت داده نخواهد شد.

نقل است در آن زمان به دستور رضا شاه مهندس طراح این پل یعنی والتر اینگر پس از تکمیل پل و آماده شدن آن برای عبور اولین قطار به همراه خانواده اش در زیر این پل ایستادند تا اگر پل ریزش کرد اولین کشته های این حادثه وی و خانواده اش باشند. این آبشار از دل کوه سماموس میآید و زیبایی جنگل دالخانی را تکمیل میکند. یادم میآید هنگام حضور در کربلا بود که مراسم هفت حاج آقا مصطفی خمینی در نجف برگزار میشد. ایران آنلاین / "محمدرضا بختیاری" در آیین کلنگزنی خط انتقال آب کلان به پردیس که با حضور وزیر نیرو، استاندار تهران و فرماندار پردیس در سالن شهرداری این شهرستان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: پروژه آب رسانی به پردیس پروژه بسیار مهمی محسوب میشود که آب این منطقه از طریق سدهای لار، لتیان و ماملوتامین خواهد شد. به روایت بومیان منطقه، هنگامی که این پل ساخته شد، «رضا خان» برای اینکه از استحکام پل اطمینان حاصلکند فرمان داد معمار پل « پترسن» مهندسآلمانی همراه با زن و بچهاش در زیر این پل بنشیند، تا قطار از روی آن بگذرد. یک سال از ورود ما به راهآهن میگذشت که جنگ جهانی دوم برای کشور ما هم شروع شد، یادم میآید 20 شهریور سال 1320 بود؛ ما را به اندیمشک بردند از آنجا ما را مجبور میکردند تجهیزات نظامی و نیروهای متفقین را به شمال کشور حمل کنیم.

سطح آب مرداب در نیمه دوم سال در اثر بارانهای موسمی بالا میآید و زیبایی آن را دوچندان میکند. تجربهای که همانند آن را در پوسترها و عکسها دیدهاید! بدین منظور بهتر است لوازمی همانند چادر مسافرتی، کیسه خواب، منقل، هیزم آماده، مواد اویله پخت غذا، کیسه زباله، کفش مناسب، کلاه آفتابی و… در پارک جنگلی النگدره، امکانات تفریحی و رفاهی متعددی وجود دارد که شامل جاده سلامتی، مسیر چوبی، ایستگاه دوچرخهسواری، زمین بازی کودکان، زمین ورزش بزرگسالان، خودروهای برقی، صندلی، نیمکت، آلاچیق سرویسهای بهداشتی، نمازخانه، ساختمان نگهبانی و فروشگاه مواد غذایی است. همچنین سرپرستی مهندسان محاسب و طراح پل برعهده هانس اتو ناتر (Hans Otto Nater) مهندس سوئیسی بوده است که در طراحی و احداث پل و ایستگاه راهآهن برن سوئیس نقش داشت. الان چند سالی است که فوت شده و من تنها شدهام. مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: در حال حاضر نیروهای امدادی که در بالای یال کوههای دره شمالی مستقر هستند عصر دیروز از گسترش آتش به دره پشت یال جلوگیری کردند.وی یادآور شد: آتش سوزی پارک ملی گلستان که از ساعت ۱۶ روز ۲۷ دی ماه در سه نقطه از منطقه دره شمالی این پارک شروع شده، اکنون در ۲ نقطه مهار و خاموش شد و تنها در یک نقطه و به علت وزش باد از کنترل خارج و گسترده شده که این آتش سوزی تاکنون به هیچگونه از حیات وحش پارک آسیبی نزده است.پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونههای پستاندار ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیرهگاه زیستکره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیرهگاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.در همین پیوند سرهنگ حبیب یارادبزی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز اعلام کرد که طی یک هفته گذشته ۹۱ فقره آتشسوزی که بیشتر آن نقطهای بود، در عرصههای جنگلی استان رخ داد که نتیجه آن، خسارت سطحی به ۷۱ هکتار از منابع خدادادی بود.عرصههای جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزهای زیادی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است.جنگلهای گلستان با ۴۵۲ هزار هکتار وسعت به طول ۲۶۰ کیلومتر از گلوگاه در شرق مازندران آغاز شده و تا روستای گلیداغ شهرستان مراوهتپه در منتهی الیه شرق استان گلستان ادامه دارد.

میانگین دبی چشمه ها طی دوره بررسی 8/609 مترمکعب بر ثانیه ، بیشینه مقدار اندازه گیری شده 15/602 مترمکعب بر ثانیه بوده و پراکندگی مشاهده شده دبی چشمه ها در تراز های یکسان آب دریاچه سد حاکی از وابستگی دبی چشمه ها به عوامل محیطی و عدم کارایی کامل آن در تبیین میزان فرار آب سد لار می باشد. این سد جزو جاهای دیدنی فیروزکوه است که طبیعت بینظیر آن شهرت فراوانی دارد. اما، وقفه در احداث جاده ای جدید خارج از پارک ملی صدمات فراوانی را به این پارک و گونه های جانوری آن وارد کرده است که جبران بسیاری از آن ها سال های سال به طول خواهد انجامید. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ پارکهای ملی با سه هدف ایجاد میشوند که شامل حفظ و یکپارچگی یک یا چند اکوسیستم برای نسلهای حاضر و آتی، حذف هر گونه بهرهبرداری یا سکونت زیانآور که موجودیت منطقه را به مخاطره میاندازد و فراهمآوری زمینههای لازم برای استفادههای معنوی، علمی، آموزشی و تفرجگاهی سازگار زیست محیطی و فرهنگی است. قرار بر آن شده است جاده در واریانت شمالی پارک به سه راهی «کلاله-گلی داغ-آشخانه» انتقال یابد و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهر سازی طی نامه ای از رییس جمهور خواستار تامین اعتبار این جاده در بودجه سال 94 شده اند. روستای توریستی فیلبند مملوء از جاذبه های گردشگری و طبیعی می باشد که بازدید از آن می تواند هر طبیعت گردی را به وجد بیاورد قله حصین بن یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی موجود در این روستا می باشد که کوهنوردان بسیاری را به سوی فیلبند می کشاند، این قله 3700 متر ارتفاع دارد و به سبب شیب منطقه صعود به آن کمی دشوار می باشد، البته در نظر داشته باشید که بخشی از مسیر به سبب رفت آمد گردشگران تور فیلبند و همچنین کوهنوردان به شکل همواره در آمده است و این امر صعود به قله حصین بن را کمی آسان تر می کند.

مثلا با قایق سواری که امکاناتش موجود است. از مزایای سفر به جاذبه های استان گلستان، آرام تر بودن فضای این این استان نسبت به استان های گیلان و مازندران است. دور شدن از هیاهوی شهر و وارد دنیای آرام این پارک جنگلی شدن تنها قسمت کوچکی از دنیای لذت بخش این جنگل هزار پله میباشد. این مرکز خرید بزرگترین و مجهزترین مرکز خرید رامسر است و با دارا بودن امکانات رفاهی، مانند شهربازی، پله برقی، رستوران و… پل وِرِسک از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستا ورسک در شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد. شهرستان تنکابن به دلیل خاک حاصلخیز و آبوهوای خوبی که دارد، یکی از قطبهای تامین برخی محصولات کشاورزی است. جنگل گیسوم از معدود جاذبه های طبیعی گیلان است که هم از چنگال ویرانگر برخی سودجویان در امان مانده و هم به خوبی برای حضور گردشگران بهینه شده است. درختان جنگل در فصل پاییز بسیار دیدنی هستند و با برگهای رنگارنگ خود موقعیت بسیار خوبی را برای عکسبرداری به وجود میآورند. اگر هم دوست دارید از چشمههای آب گرم استفاده کنید، فصل پاییز و زمستان. شهرها و روستاهای مختلف ایران دارای سوغاتی ها و یادگاری های مختلفی هستند که گردشگران از آن ها به عنوان سوغاتی و یادگاری برای خود و دیگر تهیه می کنند. در این منطقه میتوانید از روستاییان پنیر یا ماست تازه بخرید و برای عزیزان خود دوغ، ماست چکیده و پنیر را بهعنوان سوغاتی مازیچال خریداری کنید؛ بنابراین در این منطقه خبری از رستوران محلی، فروشگاه مواد غذایی و خوراکی نیست و بایستی برای وعدههای غذایی خود از قبل برنامهریزی کرده و غذا ببرید. معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست در همین راستا در گفتوگو با ایلنا درباره ارزیابیهای موجود از وضعیت کاهش یا افزایش جمعیت حیات وحش ایران در زیستگاههای گوناگون در دو دهه گذشته توضیح داد: اگر بخواهیم وضعیت گونههای جانوری کشور را در حدود مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیطزیست ارزیابی کنیم، به استناد آمارهای مربوط به سرشماریهای سالانه گونههای مختلف، هرچند که ممکن است این سرشماریها با خطاهایی همراه باشد، اما به جرات میتوان گفت جمعیت حیات وحش در مناطق چهارگانه در دو دهه گذشته افزایش یافته است؛ به نحوی که طی این مدت، هم تراکم حیات وحش در زیستگاههای تحت حفاظت سازمان محیطزیست بیشتر شده است و هم در برخی زیستگاهها شاهد احیای جمعیت بعضی گونههایی بودهایم که در دهههای قبل تا حد زیادی جمعیت آنها از بین رفته بود؛ موضوعی که باعث حفظ حلقههای زنجیرههای غذایی در بخشهای زیادی از مناطق چهارگانه کشور شده است.

خوردن چه غذایی را در این رستوران به بقیه پیشهاد میدهید؟ البته این وضعیت فقط در مورد گراز وجود دارد و بقیه حیوانات پارک مثل تمام حیوانات ایران بهشدت از انسان هراسان و گریزانند. این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از 70 سال هر روز چندین مرتبه از روی آن میگذرند. معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست ادامه داد: در طول دهههای گذشته در برخی موارد این اتفاق افتاده است که سازمان محیطزیست، محدودهای را به عنوان منطقه نیازمند حفاظت پیشنهاد داده، اما یا وزارت صمت به دلیل وجود معادن در آن محدوده با این پیشنهاد مخالفت کرده است یا وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان منابع طبیعی به دلیل طرحهای در دست اجرای خودشان، با تحت حفاظت قرار گرفتن محدودههای پیشنهادی مخالفت کردهاند. آسیب مهم دیگر کوچک شدن زیستگاههای کشور در دهههای اخیر نیز کاهش تنوع ژنتیکی حیات وحش بوده است، به نحوی که توسعه نامتوازن مناطق شهری و روستایی و جادهکشی در عرصههای طبیعی بدون ایجاد کریدورهای مناسب برای عبور جانداران باعث شده است که بسیاری از زیستگاههای کشور که بعضا تحت عنوان مناطق چهارگانه (منطقه حفاظتشده، پناهگاه حیات وحش، اثر طبیعی ملی و پارک ملی) یا منطقه شکار ممنوع توسط سازمان محیطزیست از آنها حفاظت میشود، حالت جزیرهای پیدا کنند و کریدورهای ارتباطی طبیعی بین آنها قطع شود. معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست با بیان این که در دو دهه گذشته، جمعیت حیات وحش ایران در مناطق چهارگانه تحت مدیریت این سازمان در مجموع روند افزایشی را تجربه کرده است، گفت: کاهش تنوع ژنتیکی بر اثر جزیرهای شدن زیستگاهها و افزایش درونآمیزی گونههای جانوری جزو مهمترین معضلاتی است که در دهههای اخیر برای حیات وحش کشور به وجود آمده است و باید مطالعات جامعی انجام شود تا متوجه شویم جمعیت کدام گونههای جانوری در کدام زیستگاهها اصطلاحا از «گردنه بطری» عبور کرده و برای کدام گونهها هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد