اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

دولت در قبرس شمالی چگونه است؟


قبرس سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است و هزاران سال تمدن دارد. موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی این جزیره همواره قدرت‌های جهانی را به خود جذب کرده و فنیقی‌ها، آشوری‌ها، مصری‌ها، ایرانیان، سپس رومی‌ها، اعراب، ونیزی‌ها، عثمانی‌ها و انگلیسی‌ها را به شکلی به وجود آورده است. زمان آنها برای حکومت بر قبرس: به موارد بعدی توجه کنید، در مورد حکومت قبرس شمالی خواهیم آموخت.

با نوع حکومت در قبرس شمالی آشنا می شویم

میسینایی ها که در قرن 12 قبل از میلاد در این جزیره سکنی گزیدند، نوعی جزیره شبیه به فوم یونانی ایجاد کردند. اما زمانی که در سال 1878 ترکیه عثمانی حکومت قبرس را به انگلستان داد، باعث شد که آغاز نهضت ملی در قبرس آغاز شود. در سال 1960، زمانی که قبرس توسط انگلستان اداره می شد و یک دولت مستقل ایجاد می کرد، قانون اساسی جدیدی را تصویب کرد که به اشتباهات مربوط به حقوق گروه های قومی ساکن در این جزیره که منجر به جنگ داخلی بین زبان های ترکی و یونانی شد، رسیدگی می کرد. در جزیره قبرس شد در سال 1974 یک دولت مستقل قبرس شمالی و جنوبی را از هم جدا کرد و از آن روز تا کنون دارای رئیس جمهور، دولت و پارلمان جداگانه است.


ساختار سیاسی قبرس شمالی چگونه است؟ https://euromy.info/

کشور قبرس شمالی با نظام جمهوری و نیمه ریاست جمهوری اداره می شود. نظام نیمه ریاستی نوعی از نظام حکومتی است که ویژگی های نظام ریاستی و نظام پارلمانی را ترکیب می کند. در دولت قبرس؛ درست مانند سیستم های ریاست جمهوری؛ رهبری کشور بر عهده رئیس جمهوری است که در انتخابات عمومی به قدرت می رسد. علاوه بر این، شورای وزیران با اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود و مجلس می‌تواند رای نکوهش کند. هیئت دولت را سرنگون کند.

در دولت نیمه ریاست جمهوری قبرس، مانند سیستم های پارلمانی، رئیس دولت جدا از رئیس دولت است. رئیس جمهور رئیس کشور است، نخست وزیر رئیس دولت است. اما برخلاف دولت پارلمانی. رئیس دولت فقط یک مقام تشریفاتی نیست و دارای اختیارات زیادی است.

یک رژیم دموکراتیک چند حزبی در قبرس شمالی حاکم است، جایی که قدرت اجرایی به طور مساوی توسط رئیس جمهور و دولت اعمال می شود و قدرت قانونگذاری در انحصار مجلس جمهوری است. رئیس جمهور قبرس شمالی توسط شهروندان برای مدت 5 سال انتخاب می شود. نخست وزیر فعلی آقای ارسین تاتار است که از 23 اکتبر 2020 این سمت را بر عهده دارد. نمایندگان پارلمان جمهوری متشکل از 50 نفر است که با رای مردم انتخاب می شوند.

می توان گفت قبرس شمالی یک کشور لیبرال دموکرات است. از ویژگی های نظام لیبرال دمکراتیک، انتخاب آزادانه بین احزاب مختلف سیاسی و تفکیک قوای مجریه بین احزاب رسمی کشور است. علاوه بر این، در یک نظام لیبرال دمکراتیک، حاکمیت قانون به طور کامل در زندگی روزمره مردم اجرا می شود و حمایت یکسان از حقوق بشر، حقوق شهروندی و آزادی های مدنی و سیاسی برای همه افراد از هر قومیت و نژاد یکسان است.

قبرس شمالی دارای 6 استان و 12 شهر با مجموع 28 شهردار است.

دولت قبرس جنوبی از یک جمهوری ریاست جمهوری متمرکز استفاده می کند. رئیس جمهور فعلی آقای نیکوس آناستازیادس است. در نظام ریاستی متمرکز، رئیس جمهور که رئیس قوه مجریه و رئیس کل کشور است با رای مستقیم مردم و برای مدت معین قدرت را به دست می گیرد. در این نظام سیاسی، رئیس جمهور آزادی عمل و اختیارات بیشتری در انتخاب وزرا و سیاست های کلی کشور دارد.

شکل حکومت  قبرس شمالی یورومای  محبوب‌تر و لیبرال‌تر از قبرس جنوبی است. در قبرس شمالی اتباع خارجی از حقوق یکسانی برخوردارند و دریافت اجازه اقامت و استفاده رایگان از خدمات عمومی بسیار آسان تر از قبرس جنوبی است. امنیت در قبرس شمالی بسیار بالاتر از قبرس جنوبی است و دلیل آن این است که دولت قبرس شمالی برخلاف قبرس جنوبی پاسپورت نمی فروشد. مهم نیست که چقدر در قبرس شمالی سرمایه گذاری کنید، در ابتدا کارت شناسایی دائمی برای شما صادر نمی شود. در طول 5 سال اول اقامت خود در قبرس شمالی، باید توسط دولت معاینه شوید و در صورت داشتن شرایط لازم، برای اجازه اقامت دائم اقدام کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد