اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

هر آنچه برای مطالعه و تست ریاضی در کنکور نیاز دارید


خواندن ریاضی و چگونگی موفقیت در آن همواره سوالات و عدم قطعیت های بسیاری را در ذهن دانش آموزان ایجاد می کند. چگونه ریاضی یاد بگیرم؟ چی بخونم؟ چند ساعت مطالعه کنم؟ چگونه آزمون ریاضی را کامل کنم؟ و بسیاری از سوالات دیگر ما سعی کردیم در قالب سوالات زیادی به آنها پاسخ دهیم

قسمت اول: مطالعه تجربی ریاضی برای کنکور

بعد از آموزش معلمان برای تکمیل دوره آموزشی چه باید کرد؟

بهتر است بعد از تدریس استاد، جزوه را خوب مطالعه کنید. در ریاضیات حدود 30 درصد از وقت دانش آموز را باید صرف مطالعه و بقیه را صرف آزمایش و تست کند. مطالعه کامل مطالب به معنای مرور تعاریف و مفاهیم و اطمینان از اینکه همه چیز را به خوبی یاد گرفته ایم. علاوه بر این، باید تمرینات و تست های بیشتری را تکمیل کنیم. یعنی پاسخ های آنها را بپوشانید و پس از اتمام، راه حل های آنها را با راه حل های معلم در کلاس مقایسه کنید و دوباره از معلم بپرسید که آیا مشکلی وجود دارد.

اگر من یک نسخه خطی کامل دارم، آیا باید این کتاب را بخوانم؟ اگر بله، برای بورسیه چه چیزی بیشتر باید پرداخت کنم؟

در درس ریاضی، دروس کتاب درسی شامل تعاریف و قضایایی است که بعید است به طور تصادفی توسط معلم تدریس شود. آنچه در متن کتاب های ریاضی حائز اهمیت است تمرینات آن است که معمولا به صورت مستقیم یا با تغییرات جزئی در قالب تست و در امتحان ارائه می شود. برخی از وسایل کمک آموزشی تمرین های کتاب درسی را اصلاح کردند و آنها را به تست تبدیل کردند. یا معلم می تواند از دانش آموزان بخواهد که کتاب را باز کنند و تمرین ها را برای آنها حل کنند. اگر یکی از این دو حالت برای شما صادق نیست، حتما تمرینات کتاب را بررسی کنید. برخی از تمرین های کتاب بسیار مفهومی و زیبا هستند. در برخی قسمت ها این تمرین ها واقعا سخت هستند، مانند تمرین بهینه سازی در اعمال مشتق دوازدهم.

اگر معلمم تمام نکات مهم را رعایت نکند، چه کاری می توانم انجام دهم؟

در این مورد، هنوز سه راه حل وجود دارد. کتاب های آموزشی، فیلم های آموزشی یا مدرسان خصوصی که معمولا دانش آموزان به دلیل قیمت بالای معلم خصوصی به سراغ دو روش اول می روند.

در بین کتاب های کمک آموزشی سراغ کدام مدل کتاب درسی بروم؟ و چگونه می توانم با آن مقابله کنم؟

اگر در ریاضیات ضعف اساسی دارید و کاملاً قادر به حل مسائل کنترلی نیستید و عموماً در کلاس چیزی متوجه نمی شوید، باید از کتاب هایی با درس های مفصل استفاده کنید. این بدان معنی است که روند آنها کند است و برای حل آن نیاز به تمرین زیادی دارد. کتاب های تست معمولا اینطور نیستند. یعنی کتاب های درسی تعمیم داده اند که دانش آموزی که چیزی در مورد آن موضوع نمی داند با خواندن آن چیز زیادی متوجه نمی شود. زیرا درک اشیا و اطلاعات اولیه آن چیزها برای او مشکل است. کتاب هایی که درس های مفصل تری دارند معمولا قبل از رفتن به امتحان در هر درس چند سوال تشریحی حل می کنند تا موضوع کاملا برای خواننده مناسب باشد. دانش آموزان ضعیف تر نباید برای شرکت در امتحان عجله کنند. خیلی وقت ها دانش آموزان از تست ها خسته می شوند، نگران حل یک سری تست می شوند و به حفظ راه حل هایی متوسل می شوند که واقعاً در کلاس ریاضی مفید نیستند. این زمانی است که دانش آموزان بدون آمادگی کامل به امتحان می روند.

آیا تماشای یک فیلم آموزشی برای یادگیری این درس را توصیه می کنید؟ اگر چنین است، چگونه و چه زمانی باید از آن استفاده کنم؟

بله، تماشای فیلم راه حلی است، مخصوصا برای دانش آموزانی که معلم خوبی ندارند. به خصوص اگر فقط نیاز به تماشای یک ویدیو داشته باشید و این کار آسان تر از خواندن یک کتاب باشد. اما از طرفی باید فهمید که دیدن یک فیلم آموزشی مثل سریال یا فیلم در درس ریاضی به درد بیننده نمی خورد. بیننده فیلم آموزشی نباید منفعل باشد. او می خواهد فیلم را نگه دارد و دوباره تماشا کند و یک ریدینگ بنویسد و... همه اینها نشان می دهد که فیلم آموزشی بیشتر از کتاب زمان می برد اما برای دانش آموزان ضعیف راه حل بهتری است.

قسمت دوم: تست ریاضی تجربی کنکور

بعد از اتمام آموزش میتونم مستقیما برم سراغ حل تست یا باید اول سوالات تشریحی رو حل کنم؟

پاسخ به این سوال بستگی به سطح دانش آموز دارد. برای دانش آموزان ضعیف و متوسط ​​ریاضی که تعدادشان کم نیست حتما سوالات تشریحی قبل از ورود به آزمون ها مهم است. البته معمولا معلم این کار را در کلاس خودش انجام می دهد. یعنی بعد از تدریس یک مبحث، یک سری سوالات تشریحی (به طور کلی ساده) حل می کند تا دانش آموزان کاربردهای آن موضوع را بدانند و سپس وارد فضای آزمون و نکات آن می شود.

اگر بخواهم سوال تفصیلی را حل کنم کتاب کار سالهای قبل را توصیه می کنید یا نمونه سوالات تستی (نهایی)؟

اگر معلم ندارید یا کتاب درسی شما سوالات تشریحی کمی دارد، کتاب کار را توصیه می کنیم. یکی از ویژگی های مهم کتاب های کار این است که اگرچه سوالات آنها تشریحی است، اما معمولاً با نگاهی به نکات و مفاهیم تستی ساخته می شوند و بعداً با شرکت در آزمون ها متوجه این موضوع خواهید شد. البته کتابهای کار اغلب فقط آخرین پاسخ به سوالاتی را دارند که در صورت وجود مشکل مربعی باید اصلاح شوند.

بعد از یادگیری تست کنم یا بعد؟ فاصله چقدر باید باشد؟

در کلاس ریاضی فقط امتحان بعد از یادگیری نیست، بلکه استفاده مکرر از فرمول ها و مفاهیم در ذهن دانش آموزان می ماند. به نظر من امتحان باید بلافاصله بعد از مطالعه جزئیات (و احیاناً حل سوالات تشریحی) یعنی همان روز شروع شود.

آیا ارزش زمان امتحانم را دارم یا نه؟

در اولین آزمایش‌ها، تشخیص زمان‌بندی معمولا غیرممکن است. آزمون های مقدماتی را آکادمیک می گویند و نمی توان انتظار داشت که در زمان استاندارد کنکور، تست را حل کند. گفته می شود، اگر برای اولین بار است که در یک آزمون موضوعی شرکت می کنید، بهتر است عجله نکنید، به خصوص در دروسی مانند هندسه. ممکن است 15 دقیقه طول بکشد تا یک تست هندسه را حل کنید، یا ممکن است بعد از 15 دقیقه نتوانید آن را حل کنید. وقت خود را با فکر کردن به حل امتحان تلف نکنید و این به رشد مغز شما کمک می کند. اگر در حال شرکت در آزمون دوم برای موضوعی هستید و از قبل شروع کرده اید، زمان را بررسی کنید. این بدان معنا نیست که بعد از زمان استاندارد، میز را با دست زیر بازو می کشید! در عوض، اگر بعد از چند دقیقه یک تست حل نشده دیدید، به سراغ آزمون بعدی بروید یا به پاسخنامه نگاه کنید. اگر شرایط به طور کامل تست شده است و برای آخرین بار قبل از یک آزمون مهم برای مرور مطالب برای آن امتحان می دهید، کاملا سر وقت باشید و در طول آزمون به پاسخنامه نگاه نکنید.

برای هر امتحان باید به پاسخنامه مراجعه کنم یا بعد از حل چندین امتحان؟

بستگی به این دارد که ما چه چیزی را آزمایش می کنیم. همانطور که گفتیم تست های اول با تست ها و تست های بعدی متفاوت است. حتما در بسیاری از کتاب های تست دیده اید که تست های اول کاملا مفهومی و بسیار ساده هستند. به طور کلی، ترتیب آزمون در بسیاری از کتاب ها از ساده تا دشوار متغیر است. خوب، اگر در حل تست های اول گیر کرده اید، حتماً مشکلی وجود دارد. به عنوان مثال، فرض کنید اولین تست مشتق در یک کتاب پرسیده شده است که کدام گزینه به درستی تعریف مشتق را نشان می دهد؟ خب اگه این تست رو نمیتونی حل کنی لازم نیست بری سراغ پاسخنامه بلکه باید بری سراغ کتاب درسی! این بدان معناست که شما هنوز واجد شرایط شرکت در آزمون تحصیلی نیستید. اما در صورت قبولی در تست های اول، خوب است در تست های میانی در صورت وجود مشکل و طولانی بودن زمان حل (4 یا 5 دقیقه) به سراغ پاسخنامه بروید. البته سعی کنید با پاسخنامه مانند یک رمان رفتار نکنید. برگه پاسخ باید شما را بترساند. یعنی اولین ایده را برای ادامه دادن می دهد و شما به عقب برگردید و سوال را خودتان حل کنید. وقتی کاملاً عملیاتی شد، هر 20 تا 30 تست، پاسخ های خود را با برگه پاسخ بررسی کنید.

با تست (یا تست هایی) که نتوانستم آن را حل کنم یا اشتباه جواب دادم چه کار باید بکنم؟ اگر نتوانم به چندین تست پاسخ دهم چه باید بکنم؟

اگر از این قبیل تست ها زیاد باشد، ممکن است شناخت سطحی از موضوع داشته باشید و نیاز به حل مشکلات اساسی خود داشته باشید. یعنی شما موضوع را خوب مطالعه نکرده اید یا اینکه این موضوع دارای پیش نیازهایی است که هنوز نمی دانید. برای مثال، فرض کنید هنگام تکمیل تست وحدت تابع در کاربرد مشتق، باید علامت مشتق تابع را تعیین کنیم. ممکن است مشتق تابع را به درستی دریافت کنید، اما در تعیین علامت ضعف دارید. در این مورد، شما باید مشکل اساسی را حل کنید. هنگام تکمیل تست های مسئله، مطمئن شوید که موضوعات خاصی همیشه با شما مرتبط هستند. اگر تعداد تست های اشتباه و ناموفق کافی است سعی کنید از پاسخنامه کمک بگیرید و خودتان آن را حل کنید. اگر نکته خاصی دارند، خوب است علامتی هم در کنارشان بگذارند. نکات کم فایده را علامت نزنید تا همه تست ها نمره بگیرند!

آیا باید کنکور، تست انشاء، تست های تمرینی را با ترتیب خاصی شرکت کنم یا باید روند کتابم را دنبال کنم؟

به نظر من ترتیب مناسب در کلاس های ریاضی آسان تا سخت است که اکثر وسایل کمک آموزشی تا حد زیادی از آن پیروی می کنند. مهم نیست منبع سوال چیست. اما از آنجایی که ناکامی در کنکور می تواند روح شما را آزار دهد، پس از اطمینان از تسلط کامل بر مطالب، می توانید آنها را حل کنید.


آیا باید از چندین منبع تأیید کنم؟ اگر هست چه زمانی باید به منبع دوم و سوم مراجعه کنم؟

فقط دانش آموزان قوی نیاز به دو منبع دارند. دانش آموزان متوسط ​​و ضعیف به احتمال زیاد در طول سال تحصیلی زمان کافی را در کلاس ریاضی برای حل کامل کتاب تست اول خود صرف نکرده اند. حتی اگر دانش‌آموزان متوسط ​​بتوانند کتاب تست را کامل کنند، خیلی خوب است که تست‌ها را به‌طور تصادفی (یا چند بار) انجام دهند. از تست های مکرر نترسید. دانش‌آموزان قوی‌تر می‌توانند در طول سال با استفاده از کتاب‌های تست محور علاوه بر منبع اولیه، تست بزنند.

برای اطمینان از فراموش نشدن آموزش ها و مهارت هایی که برای هر قسمت از این دوره کسب کرده ام، چه کاری باید انجام دهم؟ خلاصه بنویسم؟ چطور هستید؟

بله خلاصه نویسی در ریاضیات مهم است چون این توانایی را دارد. مطمئن شوید که فصل را (به عنوان تمرین) پس از خواندن آن بر روی کاغذ خلاصه کرده اید (پشت) از تصاویر درختان و ... برای خلاصه کردن و تولید فقط مهم ترین ایده ها و فرمول ها استفاده کنید. از نوشتن ایده های خاص در خلاصه خود اجتناب کنید.

اطلاعات مهم بیشتر در مورد مطالعه و بررسی ریاضی تجربی کنکور

آیا با انجام آزمایشات مختلف برای معاینات تشریحی آماده می شوم؟ برای آمادگی در آزمون عملی و کتبی چه باید کرد؟

اگر واقعاً درس ریاضی را به صورت مفهومی یاد گرفته باشید، تفاوتی بین سؤال تستی و تشریحی احساس نمی کنید. البته برخی تست ها را با روش هایی مانند شماره گذاری و رد گزینه ها و ... می توانیم حل کنیم که در سوالات تشریحی امکان پذیر نیست. اما این فقط برای تعداد کمی از تست ها صادق است. در ضمن حتی تست ها هم راه حل تشریحی دارند که باید یاد بگیریم.

پیش نیازهای مطالعه این رشته در سال های گذشته چیست؟ آیا یاد نگرفته اید که کدام محتوا بر بقیه موضوعات تأثیر می گذارد؟

. این سوال بسیار مهمی است پیش نیازها و تحقق آنها در دروس ریاضی بسیار مهم است. گاهی رعایت نکردن آنها آنقدر دانش آموزان را عصبی می کند که کاملاً از این موضوع ناامید می شوند و ترک تحصیل می کنند. گاهی دانش‌آموزان می‌خواهند بخش‌هایی از ریاضی را رها کنند و اگر موضوعاتی که انتخاب کرده‌اند دروس اصلی ریاضی باشد، به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر فردی از شارح های منطقی و عبارات جبری (ادغام)، یعنی فصل سوم ریاضی پایه دهم صرف نظر کند، مانند دویدن یک مسابقه 100 متری با پای شکسته است. به نظر من موضوعات زیر بسیار مهم هستند و بقیه موضوعات را نیز تحت تاثیر قرار می دهند:

مجموعه ها (برای حساب دیفرانسیل و انتگرال)، قدرت های گویا و عبارات جبری، معادلات غیرمنطقی و منطقی، معادلات و توابع درجه دوم، نامساوی ها و علائم تعیین کننده (برای توابع، مثلثات، حد و پیوستگی، مشتق و مشتق)، حد و پیوستگی (برای مشتق)، مشتق (برای استفاده از مشتق) و هندسه تحلیلی (برای هندسه دوازدهم) پیش نیاز هستند.

چه توصیه های دیگری برای موفقیت در این دوره دارید؟

متأسفانه به دلیل دسترسی عده ای و پول به آموزش، سبک خواندن و نمایش تأثیر زیادی بر آموزش کشور گذاشته است و دانش آموزان قربانی سادگی و تقلب می شوند. اگرچه تلویزیون ها در برنامه های آموزشی خود کنکور را به عنوان موضوعی ساده و مستلزم درک مطالب مختلف ارائه می کنند و به لطف راه حل خلاقانه آنها می توانیم آزمونی را پیدا کنیم که بتواند در عرض چند ثانیه تعیین کند، دانش آموزان خوشحال خواهند شد. از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان می‌خواهم فریب برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات عمومی را نخورند و درک کنند که موفقیت در کنکور تنها با تلاش و پشتکار به دست می‌آید. البته دانش آموزان نباید با دیدن راه حل تست هیجان زده شوند و از معلم خود بخواهند که راه حلی را توضیح دهد که آن را توضیح دهد و حل کند یا دلیل نکات حل تست ها را توضیح دهد. دقت کنید که هیچ یک از نمرات کنکور بالا دارای درصد ریاضی یا نمره عجیب و غریب نباشد. موفقیت در ریاضیات، همانطور که بسیاری از بزرگان این رشته می گویند، فقط به دو چیز نیاز دارد: کار و صبر!


مشاهده منبع:    https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-tajrobi/ریاضی-دهم-تجربی/  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد