اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

Open Byte چیست؟ + علت خارش باز چیست؟


از آنجایی که دندان‌های ما در وضعیت طبیعی و استاندارد قرار دارند، وقتی دهان بسته است، فک بالا و دندان‌های بالا روی دندان‌های فک پایین قرار می‌گیرند و تا حدی دندان‌های فک پایین را می‌پوشانند و با فک پایین کلیک می‌کنند. اما اگر فردی دچار اختلالات و اختلالات فک و دهان باشد، بسته به نوع بیماری ممکن است دندان ها از هم جدا شده و به یکدیگر برخورد نکنند. یکی از این بیماری ها اپن بایت است که می تواند مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. عوامل زیادی می توانند باعث این ناهنجاری شوند. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات کافی در مورد علائم، علل، درمان های موثر در سنین مختلف و هزینه درمان اپن بایت به دست آورید.


Openbyte چیست؟

یکی از مشکلات و اختلالات و عیوب مربوط به فک و دندان، شل بایت است. در این حالت زمانی که دهان بسته می شود، دندان های فک بالا و پایین به جلو و جلو یا عقب و پشت برخورد نمی کنند و بین آنها فاصله ای ایجاد می شود که این احساس باز بودن دهان فرد را ایجاد می کند. . در این صورت همگرایی دندان های فک بالا و پایین برابر با صفر است و هیچ تماسی بین دندان ها وجود ندارد و افراد مبتلا به این بیماری باید سریعا تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند زیرا در صورت عدم درمان این بیماری باعث ایجاد آن می شود. دندان ها دشوارتر شود. مشکلات و جراحی فک روبروی هم هستند


شامل بایت های واضح

اپن بایت نیز از نظر ناحیه درگیر و متاثر از عارضه به دو دسته اسکلتی و دندانی تقسیم می شود که در حالت استخوانی استخوان فک را درگیر می کند و در حالت دندانی باعث ایجاد نقص در دندان ها و درگیر شدن استخوان های فک می شود. . نه به طور کلی این عارضه به سه دسته تقسیم می شود:


اپن بایت دندان های جلویی

یکی از انواع اپن بایت فک، اپن بایت دندان های جلو و جلوی فک است. در این حالت زمانی که فرد دهان خود را می بندد هیچ حرکتی بین دندان های جلویی فک بالا و پایین وجود ندارد. این نوع دهان باز عمدتاً ناشی از کشیده شدن صورت و رشد بیش از حد استخوان فک، استفاده نادرست و نوشیدن زیاد پستانک، گیرکردن زبان و ... است و باعث گیجی در فرد می شود.


اپن بایت دندان های عقب

نوع دیگر اپن بایت اپن بایت خلفی است. در این نوع بدشکلی فک، زمانی که فرد دهان خود را می بندد، هیچ تماسی بین دندان های عقب فک بالا و پایین وجود ندارد. این نوع اپن بایت نادر و کمتر از اپن بایت قدامی است و عمدتاً به دلیل مشکلات دندانی در نواحی خلفی و خلفی فک بالا و پایین و یا وجود مشکلات استخوانی در فک بالا و پایین ایجاد می شود.

Openbyte منهای

اپن بایت ناقص نیز یکی از اشکال این عارضه است، زمانی که بیمار دهان را می بندد، تماسی بین ثنایای فوقانی و تحتانی وجود ندارد.


علل گزش چیست؟

Openbyte معمولا در 4 موقعیت زیر ایجاد می شود.

انگشتان یا پستانک: برخی از نوزادان با مکیدن بیش از حد انگشتان، مداد، پستانک و سایر اجسام سخت، هماهنگی و هماهنگی طبیعی دندان های جلویی خود را مختل می کنند.

فشار ناشی از زبان: نگه داشتن زبان بین دندان های جلویی بالا و پایین برای مدت طولانی می تواند منجر به اپن بایت شود.


بایت را باز کنید

اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD یا TMJ): اختلالات TMJ باعث درد مزمن فک می شود. حرکت زبان و فشار روی دندان در این اختلال می تواند دلیل دیگری برای ایجاد و باز شدن بایت باشد.

مشکلات اسکلتی: مشکلات استخوانی اغلب ژنتیکی هستند. در این حالت فک ها از ابتدا به درستی و هماهنگ رشد نمی کنند که منجر به مشکلات زیادی در دهان و دندان می شود. یکی از مشکلات ناشی از اسکولیوز می تواند اپن بایت باشد.


علائم اپن بایت چیست؟

اپن بایت ممکن است با علائم زیر همراه باشد:


اختلالات فک

از علائم فاصله بین دندان ها می توان به اختلالات فک مانند بسته شدن نامناسب دندان های بالا و پایین و وجود فاصله بین دندان های جلویی فک بالا و پایین اشاره کرد.


مشکلات در گفتار و بلع

از دیگر علائم این بیماری که به عنوان یک بیماری جداگانه در نظر گرفته می شود، اختلالات گفتار و بلع است. افرادی که از این عارضه رنج می برند در تلفظ حروف Ж، Ш و سا مشکل دارند و نمی توانند این حروف را مانند افراد دیگر تلفظ کنند.


مقدمه ای بر روش های درمان اپن بایت

ضعف فک باز با توجه به مشکلات فک و دندان، مشکلاتی که ایجاد می کنند و همچنین شدت یا عدم وجود بیماری های دندان و فک درمان و درمان می شود. این اختلال به روش های مختلفی درمان می شود، از جمله:


ارتودنسی

به گفته دکتر احمدرضا حسینی بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، ارتودنسی و نخ دندان روش های درمانی موثری هستند که اغلب در مراحل میانی دهان باز در دوران کودکی و بزرگسالی استفاده و انجام می شود. ، در پوزیشن متحرک می توان سیم های ارتودنسی را از دهان خارج کرد و در حالت ثابت تنها پزشک می تواند پس از پایان دوره درمان سیم ها را از روی دندان خارج کند.


ارتودنسی

پس از اینکه دندانپزشک شدت ناهنجاری دندان ها و فک را مشخص کرد، دندانپزشک از روش های ارتودنسی متحرک یا ارتودنسی ثابت استفاده می کند و با براکت ها و سیم های فلزی و قرار دادن مداوم آنها به فک و دندان نیرو وارد می کند که باعث بهبود دندان ها و فک می شود.

زمان باقیمانده براکت ها و سیم ها با توجه به میزان اختلال، قضاوت پزشک و شکل گیری فک و دندان تعیین می شود و تعیین زمان قطعی و واضح غیرممکن است.


سرپوش

هدگیر یکی از وسایلی است که در ارتودنسی استفاده می شود و روی سر قرار می گیرد. این دستگاه به سیم های ارتودنسی متصل به دندان ها متصل می شود. استفاده از سر در کنار ارتودنسی به بهبود وضعیت فک و دندان های فرد و افزایش فشار و نیروی وارده به فک و دندان کمک می کند.


جراحی فک و صورت

یک عمل یکی از درمان های اپن بایت است و زمانی انجام می شود که رشد استخوان های فک کامل شده باشد. با رشد استخوان های فک، استفاده از ارتودنسی و ابزار برای قرارگیری صحیح فک و دندان ها غیرممکن است، جراح از جراحی فک برای حرکت صحیح و با قدرت بیشتر فک برای داشتن دندان هایی سالم و زیبا استفاده می کند. به این ترتیب جراح فک بالا را به حالت اولیه و صحیح حرکت می دهد و با کمک پیچ ها و پلاک های مخصوص به حفظ فک در حالت اولیه کمک می کند.

چرا باید اپن بایت را درمان کنیم؟

شاید شایع ترین دلیلی که مردم برای درمان این مشکل مراجعه می کنند، نگرانی در مورد تغییر شکل صورت است. زیرا این مشکل زیبایی و فرم طبیعی صورت را تحت تاثیر قرار می دهد.


دلایل دیگر برای درمان اپن بایت عبارتند از:

مشکل در صحبت کردن و تلفظ برخی کلمات: Openbite می تواند در صحبت کردن و تلفظ کلمات یا حروف خاص اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، حروف s، s و s سوت زده می شوند.

مشکل در غذا خوردن. این مشکل همچنین می تواند از گاز گرفتن و جویدن صحیح غذا جلوگیری کند.

سایش بیش از حد دندان‌های عقب یا عقب: هر چه دندان‌های جلو از هم دورتر باشند، دندان‌های عقب فشار بیشتری وارد می‌کنند و سایش آن‌ها بیشتر می‌شود. این مشکل می تواند منجر به شکستگی دندان یا مشکلات دیگر شود.

در صورت بروز هرگونه عارضه یا ناراحتی مرتبط با این مشکل، حتما با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.


چالش های OpenBite چیست؟

این اختلالات و ناهنجاری های فکی عوارض مختلفی ایجاد می کند و بر روی گفتار و بلع افراد تاثیر منفی می گذارد. شایع ترین و مهم ترین عوارض این اختلال عبارتند از:

1- دندان های نجس

یکی از اثرات منفی ناشی از اختلالات دهانی و دهانی به هم ریختگی و به هم ریختگی دندان هاست که منجر به از بین رفتن طرح لبخند و صاحب لبخندی زیبا و جذاب می شود.

2- اختلالات تلفظی

از دیگر عوارض ناشی از اپن بایت می توان به اختلالات گفتاری اشاره کرد. افراد مبتلا به این بیماری اختلالات تلفظی دارند و نمی توانند برخی از حروف را به خوبی تلفظ کنند. همچنین سخنانشان نوک زبان است.

3- ناهنجاری در بلع غذا

یکی دیگر از عوارض ناشی از اپن بایت، مشکل در جویدن و بلعیدن غذا است. هنگام خوردن و آشامیدن، بزاق یا غذا می تواند از دهان خارج شود، زیرا بین دندان ها فاصله وجود دارد. افراد ممکن است در جویدن و بلعیدن غذا مشکل داشته باشند

4- دندان های شنوایی

از بین رفتن مینای دندان، سایش دندان و افزایش حساسیت دندان از دیگر عوارض ناشی از اپن بایت است که می تواند باعث ناراحتی زیادی در دهان شود.

5- ظاهر آشفته و ضعیف شدن اعتماد به نفس

این حالت به دلیل نامرتب بودن دندان ها و ایجاد فاصله بین دندان های بالا و پایین است. باز کردن دهان احساس بدی در شما ایجاد می کند و اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد. همچنین، هنگامی که دهان خود را بسته نگه می دارید، ممکن است به دلیل اختلالات ظاهری، اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.

6- سر درد

یکی دیگر از عوارض ناشی از این اختلال و ناهنجاری، بروز سردردهای مکرر و شدید و حساسیت و دندان درد است.


هزینه درمان اپن بایت چقدر است؟

یکی از دغدغه های درمانی مردم در خصوص عوارض مختلف بدن از جمله فک، دهان و دندان همواره هزینه درمان بوده است که گاهی منجر به به تعویق افتادن درمان و بروز آسیب های جبران ناپذیر و جدی تری می شود. هزینه درمان اپن بایت بر اساس عواملی مانند سایر عوارض محاسبه می شود. مهمترین عامل روش درمان است که نقش اساسی در تعیین هزینه درمان دارد. در صورتی که در روش درمانی از تجهیزات و ابزار دندانپزشکی مانند هدگیر، دهان بند و ... استفاده شود، فرد باید علاوه بر دندانپزشک هزینه این وسایل را نیز بپردازد.

در صورت انجام ارتودنسی نوع ارتودنسی (ثابت و متحرک)، نوع سیم ارتودنسی، تعداد مراجعه به کلینیک ارتودنسی و .... هزینه درمان محاسبه می شود. در نهایت در صورت انجام جراحی فک، هزینه آن بر اساس ابزار و وسایل مورد استفاده، دستمزد جراح فک، داروهای تجویز شده و ... محاسبه می شود. البته ناگفته نماند که شرکت های مختلف بیمه بخشی از هزینه درمان را بر اساس حق الزحمه شرکت و قرارداد با کلینیک مربوطه پرداخت خواهند کرد.


آخرین کلمه

در این مقاله با Openbyte آشنا خواهید شد. آنها همچنین علائم و گزینه های درمانی را می شناسند. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نظر، آن را به قسمت نظرات ارسال کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.



سوالات عمومی

برای درمان اپن بایت از چه ابزار و وسایلی استفاده می شود؟

تجهیزات لازم در طول درمان اپن بایت شامل محافظ لب، گشاد کننده فک بالا، پورتر، لنگر استخوانی (TSAD)، گگ، هدگیر... برای تسهیل در روند درمان سریعتر فک و دندان و جلوگیری از عوارض می باشد.

بهترین سن برای درمان اپن بایت چیست؟

بهترین سن برای درمان این بیماری بین هفت تا دوازده سالگی و قبل از کامل شدن رشد فک و کام است. در این سن، دندانپزشکان می توانند بدون جراحی وضعیت کودک را درمان و درمان کنند.

برداشت شده از: https://drsheidaclinic.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد