اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اگه بچه گربه خیابانی پیدا کردیم چه کنیم؟ چه غذایی به او بدهیم؟


اگه بچه گربه خیابانی پیدا کردیم چه کنیم؟ به بچه گربه خیابانی چه غذایی بدهیم؟ وقتی که با یک بچه گربه خیابانی برخورد می‌کنید، ممکنه دوست داشته باشید یا احساس کنید که آن‌ها را بهتر است به خانه‌تان ببرید و از آن‌ها مراقبت کنید اما این کار همیشه کار درستی نیست و ممکن است سلامتی آن‌ها را یا حتی خود شما را به خطر بیندازد. تا انتهای این مطلب رو بخوانید تا یاد بگیرید چگونه می‌توانید به بهترین شکل به بچه گربه‌های خیابانی که پیدا می‌کنید کمک کنید و در صورت نیاز چه نوع غذای بچه گربه‌ به او بدهید.

کمک کردن و آوردن بچه گربه به خانه کار درستی است؟

یادتان باشد که آوردن بچه گربه خیابانی به خانه کار درستی نیست، چرا؟

·        حتی اگه یک بچه گربه رو تک و تنها در خیابان پیدا کردید، به احتمال زیاد مادرش همان نزدیکی است و یادتان نرود که یک گربه‌ی مادر، بهترین مراقب ممکن برای بچه گربه‌ها است. پس اگر نحوه مراقبت از بچه گربه رو نمیدونید، لطفا بیخیال آوردن بچه گربه به خانه بشوید

·        دلیل دوم این است که بچه گربه‌های کوچک‌تر از 8 هفته را به هیچ وجه نباید از مادرشان جدا کرد چون به شدت می‌تواند برای سلامتی آن‌ها ضرر داشته باشد

اما باز هم شرایطی وجود دارد که ممکن است لازم باشد برای کمک به بچه گربه‌ها دست به کار بشوید. ادامه مطلب رو بخونید تا بفهمید اگه یه بچه گربه پیدا کردیم، باید چه کنیم؟

اولین نکته: بچه گربه‌ها یا مادرشان را به پناهگاه حیوانات نبرید

پناهگاه‌ها به طور کلی محیط مناسبی برای گربه مادر و بچه گربه نیست و خطر کشته شدن بچه گربه وجود دارد. حتی در بهترین پناهگاه‌ها گربه مادر می‌تواند آنقدر استرس داشته باشد که سلامتیش به خطر بیوفتد و نتواند به درستی از بچه گربه‌اش درست مراقبت کند. از طرفی پناهگاه‌ها معمولا پر از بیماری‌های مختلف گربه است و بردن بچه گربه‌ای که هنوز سیستم ایمنیش به درستی کار نمیکند به این محیط، به شدت می‌تواند سلامتی او را به خطر بیندازد. 

اگه بچه گربه پیدا کردیم چه کنیم؟

در این مطلب سناریوهای مختلفی که برای این اتفاق ممکن است رخ بدهد را برای شما خواهیم گفت و میگوییم در هر کدام از آن‌ حالت‌ها بهترین تصمیم چیست؟

اول از هر چیزی ببینید آیا بچه گربه خیابانی مادر دارد؟

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مردم وقتی بچه گربه‌های خیابانی پیدا می‌کنند مرتکب می‌شوند این است که آن‌ها را از مادرشان جدا می‌کنند. بچه گربه‌های نوزاد هنوز در حال شیردهی هستند و نیاز به تغذیه مکرر از شیر مادر دارند، پس در صورت امکان باید آن‌ها در کنار مادرشان باشند. خب حالا از کجا بفهمیم که آن‌ها اصلا مادر دارند یا نه؟

این موارد را حتما چک کنید:

1. آیا بچه گربه‌ها راحت خوابیدند؟ اگر بله که احتمالا مادرشان  برمی‌گردد.

2. وقتی دوباره اونا رو بررسی می‌کنین، تعدادشون کم شده؟ اگر بله، احتمالا مادرشان دارد آن‌ها رو جابجا می‌کند.

3. بچه گربه‌ها بیشتر مواقع در حال خوابند؟ اگر بله، پس مادرشان دارد از آن‌ها مراقبت می‌کند و نگرانشان نباشید.

بچه گربه چه سنی دارد؟

بچه گربه‌های 8 هفته به بالا: بچه گربه‌ها در این سن می‌توانند از مادرشان جدا بشوند، چون خیلی به شیر مادر وابسته نیستند و خودشان می‌توانند غذا بخورند. بهترین کار برای این بچه گربه‌ها این است که بی هیچ تعللی آن‌ها را به کلینیک دامپزشکی ببرید و عقیمشان کنید.

عقیم کردن یا عقیم سازی بچه گربه‌ها در سن 8 هفتگی (و حداقل 900 گرم وزن) برای سلامت و تندرستیشان یه کار ایده آل است. اگه همراه با بچه گربه خیابانی، مادر آن‌ها را هم پیدا کردید، او را هم عقیم کنید تا مجددا باردار نشود. بعد از عقیم سازی دو راه دارید که هر کدام را انجام بدهید، درست است و هیچ مشکلی نیست:

1. بچه گربه‌ها را بعد از عقیم سازی دوباره به خیابون برگردانید. به خیابون برگشتن آن‌ها باعث میشود مثل بقیه گربه‌ها به صورت طبیعی رشد کنند.

2. مسئولیت بچه گربه را به عهده بگیرید و او را به خانه بیاورید. اگه توانایی نگهداری بچه گربه را دارید و تمام ریزه کاری‌های این کار رو می‌دانید و از پس هزینه نگهداری گربه برمی‌آیید، می‌توانید از آن‌ها در خانه مراقبت کنید. شما حتی می‌توانید از گربه مادر در خانه هم مراقبت کنید. فقط تنها شرط نگهداری از گربه مادر اجتماعی بودن اوست.

یک نکته مهم: اجتماعی کردن یک گربه خیابانی بالای 4 ماه خیلی توصیه نمی‌شود. ولی گربه بین 4 تا 8 ماهگی، اگر زمان و ظرفیت آن را دارید می‌توانید آن‌ها را اجتماعی کنید و در خانه نگه‌ دارید.

بچه گربه‌های کوچکتر از 8 هفته با مادرشان: بیخیالشان بشوید!

این جمله را یادتان باشد: مادرش بهتر می‌داند. شما نمی‌توانید جایگزین مراقبت غریزی گربه مادر بشوید. بعلاوه، بچه گربه‌های نوزاد (گربه‌های 4 هفته و کوچکتر) برای زنده ماندن نیاز به مراقبت شبانه روزی دارند که ما آدم‌ها نمی‌توانیم از پس آن بربیاییم. تازه بچه گربه‌ها از شیر گرفته نشدند، یعنی هنوز به شیر مادرشان وابسته هستند.

بچه گربه‌های کوچکتر از 8 هفته بدون مادرشان: تصور نکنید که بچه گربه‌ها فقط به این دلیل که مادرشان را نمی‌بینید رها یا یتیم هستند. یک گربه مادر به دلایل مختلفی مثل جستجو برای غذا به طور موقت از بچه‌هاشون فاصله می‌گیرد. حتی شاید گربه مادر شما را دیده باشد و از ترس شما خودش را مخفی کرده باشد. پس چندین ساعت یا حتی یک روز کامل منتظر بمانید تا ببینید آیا گربه مادر برمی‌گردد یا نه. خودتان را جایی مخفی کنید تا گربه مادر نترسد و برگردد.

اگه بچه گربه بیمار پیدا کردیم، چه کنیم؟

خب حالا اگه یه بچه گربه‌ای بیمار پیدا کردیم چه کار باید بکنیم؟ اگه بچه گربه‌هایی که در خیابان دیدید، علائم زیر را داشت، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید:

·        شکم لاغر و صورت های نحیف، دنده ها و ستون فقرات قابل مشاهده

·        گوش، شکم و پنجه سرد

·        پوسته پوسته شدن چشم و بینی

·        لثه و زبان رنگ پریده

·        بی حالی/تقریبا بدون حرکت

·        اسهال یا استفراغ

·        سخت نفس کشیدن

علائم یک بچه گربه آسیب دیده موارد زیر است:

·        لنگیدن

·        زخم های قابل مشاهده

·        گریه از درد

یک سری شرایط خیلی نادر هم پیش می آید که می‌تواند بچه گربه را در معرض خطر فوری قرار دهد. این آخرین سناریویی است که میشود آن را در نظر گرفت ولی خیلی بعید است که رخ دهد، در این مواقع دیگر با فکر خودتان تصمیم بگیرید. مثلا اگه بچه گربه‌ها در یک منطقه‌ای هستند که در معرض سیل قرار دارند یا نزدیک به آتش سوزی هستند، ممکن است نیاز به جا به جا شدن داشته باشند، پس این کار را باید انجام بدهیم.

نکته: در این مواقع، بچه گربه‌ها را اگر می‌توانید به جایی منتقل کنید که گربه مادر بتواند آن‌ها را پیدا کند.

اگه هم فکر می‌کنید گربه مادر و بچه گربه‌ها در معرض خطر طولانی مدت هستند، تمام خانواده را به اتاقی ساکت و کوچک (مثل حمام) ببرید.

چگونه میشود به گربه مادر و بچه گربه‌هایش در همان خیابان کمک کنیم؟

خب تا بدین جا گفتیم که ما انسان‌ها نمی‌توانیم کار گربه مادر را انجام بدهیم، اما به جای آن می‌توانیم کار او را راحت کنیم، اما چگونه؟ موارد زیر را برایش فراهم کنید:

آب و غذا: یک گربه مادر شیرده نیاز به غذای بیشتر و مقوی دارد که می‌توانید برایش تامین کنید تا بتواند مواد مغذی مورد نیازش را دریافت کند.

یه پناهگاه در فضای باز: گربه‌های مادر دوست دارند، بچه گربه‌هایشان را در لانه بزرگ کنند، جایی که حس می‌کنند مخفی است و از آن‌ها محافظت می‌کند.

آرامش و سکوت: اگه به مراقبت از گربه مادر و بچه‌هاش علاقه دارید، خیلی عالی است ولی لطفا زیاد به آن‌ها نزدیک نشوید و یا اجازه ندهید که سگ‌ها یا گربه‌ها دیگر به آن‌ها نزدیک شوند چون تمام این اتفاق‌ها به آن‌ها استرس می‌دهند.

اگه بچه گربه پیدا کردیم چگونه به او غذا بدهیم؟

خب حالا سوال مهم بعدی: چه غذایی به بچه گربه بدهیم؟ طبق گفته سایت catadoptionteam.org باید گفت که بچه گربه‌های کوچکتر از چهار هفته باید هر چند ساعت یک بار با شیر گربه (نه شیر گاو) و با بطری تغذیه شوند. در حدود چهار هفتگی، کم کم بچه گربه‌ها رو میشود شروع به از شیر گرفتن کرد و می‌توانند شروع به خوردن مخلوطی از غذای کنسرو شده گربه و آب کنند.

در سن 6 تا 8 هفتگی، بچه گربه‌ها می‌توانند علاوه بر غذای کنسرو شده، غذای خشک گربه هم بخورند.

تغذیه بچه گربه ولگرد با بچه گربه‌های خانگی فرقی ندارند و اگر دنبال اطلاعات کامل در این زمینه هستید، حتما به مطلب به بچه گربه چه غذایی بدهیم؟ سر بزنید.

اولین کاری که باید برای تغذیه بچه گربه ولگرد انجام بدهید، تعیین سن او است. سن بچه گربه تعیین می‌کند که چه چیزی بخورد، چقدر و چند وقت یکبار هم بخورد.

یک راهنمای سریع برای شما آماده کردیم:

زیر 1 هفته: وزن بچه گربه کمتر از 100 گرم (فرمول تغذیه: هر دو تا سه ساعت)

7 تا 10 روزگی: وزن بچه گربه 100 تا 170 گرم (فرمول تغذیه: هر دو تا سه ساعت)

10 تا 14 روزگی: وزن بچه گربه 170 تا 220 گرم (فرمول تغذیه: هر سه ساعت)

14 تا 21 روزگی: وزن بچه گربه 220 تا 340 گرم (فرمول تغذیه: هر چهار ساعت)

4 تا 5 هفته: وزن بچه گربه 340 تا 450 گرم (مخلوط شیر / فرمول / غذای خشک گربه: هر چهار ساعت یکبار)

6 تا 7 هفته: وزن بچه گربه 450 تا 670 گرم (مخلوط غذای خشک و غذای کنسروی را چهار بار در روز به بچه گربه بدهید)

8 هفته: وزن بچه گربه 670 تا 900 گرم (کاملا از شیر گرفته شده)

برای دسترسی به یک برنامه غذایی مطمئن برای بچه گربه هم می‌توانید در سایت پت پرس برنامه غذایی بالانس شده برای بچه گربه‌تان درخواست دهید که با توجه به ویژگی‌های مختلف گربه شما و تمام شرایط خاصش برای او نوشته خواهد شد.

جمع بندی

خب در این مطلب یاد گرفتیم که اگه بچه گربه پیدا کردیم چه کنیم؟ نباید سریع هر بچه گربه‌ای را به خانه بیاوریم، باید ابتدا مطمئن شویم که مادرشان به هر دلیلی به بچه‌هایش دسترسی ندارد و ما هم نمی‌توانیم کمک کنیم که آن‌ها همدیگه را پیدا کنند و بعد سن بچه گربه را بفهمیم تا بتوانیم به روش درستی از او مراقبت کنیم و غذای بچه گربه رو به درستی انتخاب کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد