اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

اخبار برتر

همراه با اخبار برتر ایران و جهان

بهترین توزیع‌های لینوکس برای هر نوع کاربر

امروزه به دلیل گسترش لینوکس، محبوبیت توزیع‌های لینوکس افزایش یافته است و این سیستم عامل رایگان، دستخوش تغییرات زیادی بوده است. پیشنهاد می‌شود حتی در صورت رضایت از لینوکس کنونی خود، توزیع‌های جدیدتر لینوکس را امتحان کنید. بدلیل ماهیت بسیار پویای این توزیع‌ها، شاهد بهبودهای عملکردی بسیاری بوده‌ایم. ضمن اینکه امروزه به منظور حفظ امنیت داده‌ها، بهتر است از امکانات بروزتری استفاده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی توزیع‌های مختلف لینوکس بپردازیم.

اوبونتو، بهترین توزیع لینوکس در تاریخ

بی‌شک اوبونتو بهترین توزیع سیستم لینوکس برای کامپیوترها است. نسخه‌های جدید اوبونتو، از پشتیبانی بلند مدت یا TLS برخوردار هستند و از محیط گنوم به جای دسکتاپ یونیتی استفاده می‌کنند که موجب شده تا سرعت عملکرد آنها افزایش یابد. بعلاوه نرم‌افزارهای کاربردی پیش‌فرض بسیاری چون VLC و Open Broadcaster Software بر روی آن قرار گرفته‌اند. هسته مرکزی نسخه 20.04 اوبونتو از کرنل 5.4 بهره می‌برد. همچنین این نسخه مراحل نصب بسیار کوتاه و کمی دارد.

دبیان، پایدارترین توزیع لینوکس

دبیان، یکی از سیستم‌های قدیمی لینوکس، پایداری بسیار زیادی داشته که بیشتر در سرورهای لینوکسی و حتی در توزیع‌های دیگر نیز بکار می‌رود. این نسخه دارای نرم‌افزارهای مدیریت بسته و جوامع پویای بسیار مفیدی است و از پشتیبانی بسیار خوبی بهره‌مند است. دبیان شامل سه کانال تست، پایدار و غیرپایدار می‌باشد. کانال‌های پایدار معمولا دارای بالاترین امنیت و کمترین باگ هستند و بروزرسانی‌های آنها، وصله‌هایی برای نقاط ضعف امنیتی را ارائه می‌دهند. هرچند که دبیان کاربری ساده‌تری نسبت به Gentoo دارد، اما با اینحال از توزیع‌هایی چون اوبونتو و مانجارو پیشرفته‌تر است. محبوبیت توزیع‌های لینوکس اینچنینی، نزد برنامه‌نویس‌ها بیشتر است.

Manjaro، توزیعی برای تازه‌ واردان

لینوکس مانجارو، نسخه‌ای ساده‌تر از توزیع Arch می‌باشد و دارای مراحل نصب و کاربری ساده‌ای است. این توزیع نیاز به سیستم سخت‌افزاری چندان قدرتمندی نداشته و به دلیل شباهت ظاهری آن به ویندوز، برای کاربران مبتدی بسیار مناسب است. به علاوه این توزیع، از Pacman برای مدیریت بسته‌ها استفاده می‌کند و از ریپازیتری‌های Arch User (AUR) بهره می‌برد.

Elementary OS، زیباترین توزیع لینوکس

ElementaryOS، به دلیل زیبایی و سادگی هواداران زیادی داشته و بیشتر برای کاربران حرفه‌ای‌تر مناسب است. این توزیع از مرکز نرم‌افزاری اوبونتو بهره می‌برد و به همین دلیل برای مدیریت بسته‌ها بسیار مناسب است. همچنین عملکرد فوق‌العاده‌ای بر روی سخت‌افزارهای مختلف دارد.

CentOS، بهترین توزیع لینوکس برای سرورها

سنتوس به دلیل بهره‌بری از لینوکس شرکتی Red Hat، بسیار پایدار بوده و از امنیتی بالا و محیطی مناسب برای خدمات شرکتی برخوردار است. اما عدم بروزرسانی مداوم، باعث شده گزینه خوبی برای دسکتاپ‌ها نباشد. جالب است که این توزیع، برای سرورها و برنامه‌نویسان بهترین گزینه است.

FedoraGamesSpin، بهترین توزیع برای گیمرها

شاید SteamOS از نظر محبوبیت توزیع‌های لینوکس، مشهورترین توزیع لینوکس برای بازی باشد، اما قطعا FedoraGamesSpin بهترین گزینه است. پایداری این توزیع می‌تواند تجربه بهتری از بازی کردن را به شما ارائه دهد. هر چند از برخی بازی‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

Lubuntu، سبک‌ترین توزیع لینوکسی

ال‌اوبونتو، به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اوبونتو، برای سیستم‌های قدیمی‌تر بسیار مناسب و سبک است. محیط دستکتاپی آن LXDE بوده و برنامه‌های پیش‌فرض بهینه بسیاری را برای این سیستم‌ها ارائه می‌دهد. با این توزیع می‌توانید براحتی بر روی سیستم‌های ضعیف نیز به امکانات بسیاری دسترسی داشته باشید.

Robolinux، بهترین توزیع برای ویندوزی‌ها

این توزیع مبتنی‌بر دبیان بوده و دارای یک ماشین مجازی به نام StealthVM است که به آن امکان اجرای محیط‌های مبتنی بر ویندوز را می‌دهد. این توزیع بهترین گزینه برای مهاجرین ویندوز به لینوکس است.

Fedora، بهترین توزیع برای برنامه‌نویسان

فدورا به دلیل پایداری بالایی که دارد، گزینه‌ بسیار مناسبی برای برنامه‌نویسان بحساب می‌آید. همچنین این توزیع دارای جامعه‌ پشتیبانی پویایی می‌باشد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

Gentoo، گزینه‌ای مناسب برای حرفه‌ای‌ها

جنتو یک توزیع سفارشی لینوکس است که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای داشته و برای کاربران حرفه‌ای و حتی متوسط بسیار مناسب هست. کاربران مبتدی می‌توانند از نسخه ساده‌تر آن با نام Sabayom استفاده کنند.

SOAS، بهترین توزیع برای کودکان

اگر فکر می‌کنید محبوبیت توزیع‌های لینوکس تنها بین حرفه‌ای‌ها بالا است، کاملا در اشتباهید. این نسخه از لینوکس با محیط ساده و خلاقانه‌ای که دارد به کودکان کمک می‌کند تا براحتی از لینوکس استفاده کنند و چیزهای زیادی یاد بگیرند.

Ubuntu MATE، بهترین توزیع‌ برای رایانه‌های تک بورد

این توزیع، در واقع نسخه‌ای سبک‌تر از اوبونتو است که می‌تواند بر روی سیستم‌های تک بوردی و با توان پایین براحتی اجرا شود. این توزیع، بهترین توزیع برای سیستم‌هایی چون رزبری‌پای و Odroid XU4 است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد